روایت سردار میریان از فتح خرمشهر در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس

دستور امام برای انجام مرحله سوم عملیات بیت المقدس/ اسیر کردن عراقی‌ها توسط بسیجیان ۱۵ ساله

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه گفت: بعد از برکناری بنی‌صدر که عامل اختلاف میان نیروهای مسلح بود، وحدت عجیبی بین همه ایجاد شد چرا که اختلافات سیاسی تمام شده بود و منافقین سرکوب شده بودند.
کد خبر: ۱۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹ - 24May 2014

دستور امام برای انجام مرحله سوم عملیات بیت المقدس/ اسیر کردن عراقی‌ها توسط بسیجیان ۱۵ ساله

خبرگزاری دفاع مقدس: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران 8 ساله دفاع مقدس با ایجاد سازمان جدید همچون تیپها و لشکرهایی همچون 27 محمد رسول الله، 8 نجف اشرف، 25 کربلا، 14 امام حسین(ع)، 41 ثارالله، 17 علی بن ابیطالب(ع)، 31 عاشورا و... بوجود آورده که پیروزی در صحنههای حق علیه باطل محصول این ابتکار عمل و خلاقیتها بود.

این نیرو پس از جنگ نیز با رویکرد ارتقاء توان رزمی و در سالهای اخیر در قالب دکترین نبردهای ناهمطراز، تدابیر و برنامههای متعددی را برای مقابله با انواع تهدیدات داخلی و خارجی در دستور کار خود قرار داد. که نمونه آن را می توان در مقابله همه جانبه با گروهکهای تروریستی نظیر پژاک و گروهک تروریستی ریگی در مناطق مرزی شمالغرب و جنوب شرق کشور دید.

یکی از بزنگاههای دوران دفاع مقدس آزادی خرمشهر بود که امام خمینی(ره) فرمودند: "خرمشهر را خدا آزاد کرد." با نگاه به عملیاتهای اولیه رزمندگان در مییابیم که دلیل عمده شکست در عملیاتها و عدم فتح خرمشهر در سال اول جنگ تحمیلی، عدم حضور سپاه و ایفای نقش پر رنگ سبزجامگان است. ولی پس از سال دوم جنگ رفته رفته با پررنگشدن این حضورها، پیروزیهای جبهههای حق علیه باطل هم بیشتر میشود تا جایی که تقریباً در پایان سال دوم جنگ با حضور قوی و گسترده سپاه و البته متحد شدن گروههای حزب اللهی ارتش، خرمشهر آزاد میشود.

با توجه به سالروز "فتح خرمشهر" به سراغ سردار "مرتضی میریان" جانشین معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به عنوان یکی از رزمندگان فاتح خرمشهر رفتیم تا وی پیرامون مسائل مختلفی که باعث شد تا به آزادسازی خرمشهر دست یابیم به گپ و گفت پرداختیم.

مشروح مصاحبه خبرگزاری دفاع مقدس با سردار مرتضی میریان در ذیل آمده است:

دفاع مقدس: با توجه به اینکه در سالروز فتح خرمشهر قرار داریم بفرمایید مهمترین عامل پیروزی رزمندگان اسلام بر ارتش بعث عراق چه بود؟

سردار میریان:- البته در پیروزی بیت المقدس و به طور کل عملیاتها یک عامل هرگز به تنهایی نمیتواند مؤثر باشد. بلکه سلسله عواملی باعث میشود یک پیروزی به وجود بیاید. اما اگر در سلسله مراتب این عوامل بخواهیم بررسی داشته باشیم و از همه مهمتر کدام عامل تأثیرگذار و مهمتر بود یقیناً ما که ارتش خدا هستیم، لشکر مخلص خدا هستیم، دست خدا به روی زمین هستیم؛ همان طوری که خود خداوند متعال وعده داده اراده الهی و کمک خداوند، نصرت الهی مهمترین عامل پیروزی رزمندگان ما در تمام عملیاتها بوده است.

امام با تابلوی "تعز من تشاء" مقابل قدرتهای دنیا ایستاد

"ان تنصروا الله ینصرکم"؛ اگر شما خدا را یاری کنید؛ خدا شما را یاری خواهد کرد. اگر همه دنیا علیه شما باشند خدا با شما باشد شما موفق و پیروز خواهید بود."تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر"؛ من این مثال را چندین بار تکرار کردهام که خیلی به نظرم جالب میآید. تمام دنیا جمع شدند امام را شکست بدهند. یعنی در جنگ ما در همان عملیات بیتالمقدس هواپیماهای پیشرفته آمریکاییها را میدیدیم. تانکهای روسی را میدیدیم. تجهیزات نظامی آلمانیها را میدیدیم. توپهای اتریشی را میدیدیم. ترکیبی از همه قدرتهای دنیا جمع شده بودند. خطوط مثلثی اسرائیل را که روی زمین پیاده شده بود میدیدیم. همه جمع شده بودند که صدام را حمایت کنند و محبوبیت امام را در بین مردم از بین ببرند. خداوند فرمود: "تعز من تشاء" من عزت میدهم. تمام دنیا جمع شدند صدام را عزت بدهند اما صدام سقوط کرد و امام به  اوج و تعالی رسید. این تحقق همین آیه قرآن است. پس مهمترین عامل عنایت الهی است.

دفاع مقدس: برخی سیاسیون و کارشناسان معتقد بودند که جنگ را میتوانستیم در همان سالهای آغازین تمام کنیم؛ بفرمائید که حضرت امام در فتح خرمشهر چه نقشی داشتند؟

سردار میریان:- امام(ره) بزرگترین خدمتش این بود که مسیر 1400 ساله انحرافی که حکومت اباسفیان در دین ایجاد کرده بود را از بین بردند و موفق شدند این انحراف را اصلاح کنند. با اندیشههای ناب امام خمینی(ره) انسانهای خودشیفته و خودفروخته و انسانهایی که همه چیزشان مادیات بود به انسانهای مجاهد و با شرافت تبدیل شدند. امام خمینی(ره) انسانهایی که حبّ ذات و نفس داشتند را تبدیل به انسانهایی ایثارگر کرد. انسانهایی که خودشان را فراموش کردند و فقط خدا را دیدند. وقتی به اینجا رسیدند خدماتی را ارائه دادند که به وفور میتوان از آنها یاد کرد. البته ناگفته نماند ما بعد از جنگ دچار یک انحرافاتی شدیم و موضوع بالعکس شد، یعنی وقتی برگشتیم تکنوکراتها بر سر کار آمدند و ایده سرمایهداری در کشورمان ترویج داده شد.

دفاع مقدس: در مباحث نظامی حضرت امام چه نقشی داشتند؟

سردار میریان:- امام در عملیات فتح خرمشهر فرمودند: "خدا خرمشهر را آزاد کرد." در مرحله دوم عملیات بیتالمقدس در 7 کیلومتری خرمشهر گیر کرده بودیم و عملیات گره خورده بود. نیروها کاسته شده بودند. زخمی و خسته نیز شده بودند. حدود نزدیک به 10، 15 روز عملیات سخت در پشت شهر خرمشهر ادامه داشت. تا آن موقع 3 هزار اسیر گرفته بودیم. فرماندهان میآمدند جلسه میگذاشتند که با توجه به این وضعیت نمیتوانیم عملیات را ادامه دهیم. 20 روز تا یک ماه عملیات را عقب بیندازیم یک استراحتی به رزمندگان بدهیم و مرحله سوم فتح خرمشهر را انجام دهیم.

راه زمینی برای رسیدن به بصره

نکتهای که خیلی مهم است این است که این خبر به حضرت امام(ره) رسید. دستور حضرت امام(ره) بود که به هیچ عنوان از راهتان عدول نکنید. با توکل به خدا عملیات را ادامه دهید. مرحله سوم با 7 گردان خط شکن آغاز شد، در مقابل مرحله اول عملیات که بالای 200، 300 گردان راهی عملیات شده بودند. نکته مهم جمع شدن عراقیها در خرمشهر بود که عقبه شان را رودخانه اروند باز کرده بود و از سمت شلمچه هم راه زمینی برای خروج و رسیدن به بصره وجود داشت. طرح عملیات این بود که از همان راه زمینی که از شلمچه خارج میشدند و به بصره میرسیدند آن جا یک فلش گذاشته شود و بسته شود. دقیقاً یک چیزی در آن جاست به نام عرایض.

اسیر کردن عراقیها توسط بسیجیان 15 ساله!

نخلستان هم است و بچهها بهتر میتوانستند از لابهلای آن برای پنهان شدن استفاده کنند. در این محور فرمانده عراقیها با ماشین از آن جا حرکت میکند و با حرکت از روی مین کشته میشود. کدام مین؟ همان مینی که خودشان روی خانههای مردم گذاشته بودند و آن ها را تخریب کرده بودند. راه خروجشان هم بسته شده است. اینها دو راه دارند یا به رودخانه بزنند و از آنجا فرار کنند. عدهای این کار را کردند و از هر سو که به رودخانه میرفتند بچههای ما آنها را هلاک میکردند. 15 هزار اسیر  را در مرحله سوم تحویل میگیریم. به یک باره یک بسیجی 15 ساله را میدیدیم که 50 اسیر را به جمع نیروهای خودی میآورد.

صدای آزادسازی خرمشهر را جلوی مسجد شنیدم

در آن زمان من هم شاهد این ماجراها بودم. با یک موتور پرشی رفتم جلوی مسجد جامع که مرکز ثقل رزمندگان بود. چه شور و نشاطی میان مردم بود. واقعاً میتوان به آن صحبت ملکوتی حضرت امام(ره) رسید که فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. قصهاش این است. یک فرمانده عراقی چه طوری میشود اشتباهاً به روی مین برود و کشته شود. یک دفعه این نیروها چطور ارادهشان را از دست میدهند. بنابراین خداوند به این شکل به سپاهیان اسلام کمک کرد.

دفاع مقدس: در خصوص اتحاد و یکپارچگی مردم در فتح خرمشهر بگویید؟

سردار میریان:- بعد از برکناری بنیصدر که عامل اختلاف میان نیروهای مسلح بود. یک وحدت عجیبی بین همه ایجاد شد چراکه اختلافات سیاسی تمام شده بود و منافقین هم سرکوب شده بودند. از نظر سیاسی هم یک همدلی بوجود آمده بود. از عوامل مهم پیروزی در عملیاتهایی چون شکست حصر آبادان، بیتالمقدس و عملیات فتح المبین همین عامل اتحاد بین نیروهای مسلح  بود خصوصاً میان ما و ارتش. چون ارتش آن موقع توپخانههای سنگین و زرهی داشتند.

وحدت مردم به نیروهای مسلح قدرت ایستادگی میدهد

پوششهای خوبی میتوانستند به ما بدهند. ما نیروهای خطشکن داشتیم و آتشهای پشتیبانی نداشتیم. الان هم به همین صورت است. واقعیت امر این است، علت اینکه در مقابل همه این فشارهایی که غرب وارد میکرد، ایستادیم، همین وحدتی است که بین مردم ما وجود دارد.

دفاع مقدس: از بحث خرمشهر که بگذریم به موفقیتهای امروز سپاه و به خصوص نیروی زمینی سپاه اشاره کنید و بفرمائید بعد از پیروزی انقلاب بر روی چه مسائلی تمرکز کردهاید؟

سردار میریان:- نیروی زمینی سپاه امتداد 34 سال تجربه نظامیگری است. یک روزی تجربهای برای جنگ وجود نداشت و دانشی هم وجود نداشت. نه دانش را به ما میدادند و نه میدانی بود برای کسب تجربه؛ دفاع مقدس و بعد بحرانهایی که برای جمهوری اسلامی ایران در شرق و غرب کشور درست کردند، همه اینها مکر دشمن بود اما یک کسی داشت اینها را مدیریت میکرد و آن کسی بود که می فرماید "مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین."

میکروبهای دشمنان ما را واکسینه کرد

همه اینها در دست اوست و او دارد مدیریت میکند. همه بحرانها را با واکسن جمهوری اسلامی معالجه میکنند. یعنی همواره ما در این سالها واکسن زدیم قوی شدیم. آنها به ما میکروب وارد کردند. بدن ما سریع بدل آن را درست کرد. هرگز اقتصاددانان ما به این خوبی که دشمنان به ما معرفی کردند و نشان دادند نمیتوانستند عیب اقتصاد ما را بفهمند.

از جنگ درسهای بسیار آموختیم

این خدمتی که آنها دارند به ما میکنند؛ اگر بحث تحریم بنزین را پیش نمیکشیدند هرگز پالایشگاههای نفت ما به سمت خودکفایی حرکت نمیکرد. اگر تحریم گندم را ما نداشتیم هرگز به سمت خودکفایی گندم نمیرفتیم. یعنی در جنگ هم به همین صورت بود. خیلی وقتها هر چیزی که آنها ساختند ما بدل آن را ساختیم و از آن استفاده کردیم. ما در جنگ خیلی درسها را گرفتیم. دلیل آن این است که تمام دنیای استکبار بسیج شده بود ارتش صدام را جلوی ما تقویت کند.

شاگرد زرنگ کلاس آمریکاییها ما بودیم نه عراقیها!

آمریکاییها کتابهای تاکتیک و تجهیزات پیشرفته دانشمندان اسرائیلی را به فرماندهان عراقی دادند اما ما هم موانع را شناسایی و خطها را چندین بار از بین بردیم و هم کتاب آموزش را به دست آوردیم و الان هم استفاده میکنیم. "خط باله" قویتر از همه خطهایی است که در جهان وجود دارد. سه نوع از این خطها وجود دارد که مربوط به کشورهای فرانسه، آلمان واسرائیل است.اما خط عراق که تلفیقی از این سه نوع خط است از همه قویتر بود. به طوری که خط عراق جدیدتر بود و خطهای آنها به چندین سال پیش بر میگشت. ما اینها را یاد میگرفتیم و همان ناتو غیرمستقیم یاد میداد. امروز اگر ما این طوری سنگرسازی میکنیم و مهندسیمان کولاک میکند، دلیل آن این است که این مهندسی را آنها برای ما به راه انداختند. امروز ترابری ما میلیونها آدم را میتواند از شرق کشور به غرب کشور منتقل کند. احساس نیاز کردیم و به دنبال آن رفتیم.

*دفاع مقدس: آمادگی نیروی زمینی سپاه در برابر تهدیدات دشمن را چگونه ارزیابی میکنید؟

سردار میریان:- در سال 92 نسبت به سال 59 در همه چیز تغییر کردیم. من یک مثال واضح میزنم، چون همه کارشناسان نظامی میتوانند این مثال را بررسی کنند. ما در ساخت یک فشنگ سلاحمان مشکل داشتیم، امروز اگر این فشنگ را بگذاریم در کنار موشکهای شهابمان که چشم به سختی میتوانست آن را بگیرد. در این صورت میفهمیم از کجا به کجا رسیدیم.

مردم در دفاع و صیانت از انقلاب شرکت فعال دارند

یک طرف دانش و تجربه نظامی که ایجاد شده به مراتب از آنها بالاتر است و یک نکته خیلی مهم این است که امروز دفاع ما از صفر مرزی تا مرکز کشورمان که تهران باشد، مردمی است. یعنی امروز تمام روستاهای ما مسلح هستند. در پایگاههای بسیج فعالیت میکنند. در دستههای رزمی هم هستند. هر دشمنی از هر نقطه مرزی بخواهد وارد کشور شود، به او شلیک خواهند شد. همه ملت امروز از این نظام دفاع میکنند، زیرا این نظام متعلق به مردم است.

دفاع مقدس: تسلط و آگاهی سپاه بر نقاط ضعف دشمن را چگونه ارزیابی میکنید؟

سردار میریان:- معروف است اگر نیروی مسلحی، دشمن خودش را نشناسد خیلی احمقانه عمل کرده است. اساس هم شناخت دشمن است. من خودم به عنوان یکی از کارشناسان نیروی زمینی میگویم اگر ما 100 واحد انرژی داشته باشیم، باید 90 واحد آن را خرج شناخت دشمن و 10 واحد را خرج اقدام نظامی کنیم، زیرا هرچه دشمن را بهتر بشناسید بهتر میتوانید با آن مقابله کنید. بحمدالله امروز با قابلیتهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده تکیهای بر قدرت اطلاعات مردمی در سرتاسر دنیا و توانمندیهای نظامی که ایجاد شده فکر میکنم چیزی ندارند برای ما رو کنند.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار