سردار غلامرضا جلالی:

امروز ماهیت جنگ‌ها به دلیل توانمندی ما تغییر کرده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز ما درگیر یک جنگ دیگر هستیم، ماهیت جنگ عوض شده، یکی از دلایل عوض شدن ماهیت جنگ توانمندی دفاعی ماست.
کد خبر: ۲۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸ - 26May 2014

امروز ماهیت جنگ‌ها به دلیل توانمندی ما تغییر کرده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار "غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در جمع کارکنان این سازمان، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان عملیات فتح خرمشهر گفت: آزادسازی شهر بندری خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ نتایج و ثمرات زیادی را برای جمهوری اسلامی ایران در بر داشته است.

وی افزود: فتح خرمشهر روشن و مشخص ساخت که گرچه دشمن میتواند به خاک ایران حمله کند و جنگ بزرگی را آغاز کند، ولی هیچگاه قادر نخواهد بود به اهداف جنگی که شروع کرده دسترسی پیدا کند و در نهایت این رزمندگان سلحشور اسلام هستند که زمان پایان جنگ را با بیرون کردن قوای دشمن از سرزمینهای اشغالی و تعقیب متجاوز، تعیین خواهند کرد.

جلالی با اشاره به تلفات اندک در جنگ هشت ساله در مقایسه با جنگ جهانی به نقش حکومتهای سلطنتی قاجاریه و پهلوی در جنگ جهانی اول پرداخت و تصریح کرد: یک مطلب بسیار تکان دهنده در مورد هولوکاست ایرانی در جنگ جهانی اول، خاطرات انگلیسیهایی که در آن زمان در ایران حضور داشتند است. در جنگ جهانی اول، ایران یک کشور بیطرف بوده، ولی به گفته تاریخ، نصف جمعیت ایران کشته شدند یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر کشته داشتند.

وی اضافه کرد: روسها از شمال و انگلیسیها از جنوب کشور ما را اشغال کردند و این باعث شد که مردم ما کشته شوند. این بخش دردناک و حقارت آمیز تاریخ به هیچ عنوان در اسناد تاریخی وجود ندارد و به دست حکومت پهلوی در آن زمان حذف شده است؛ وقایعی که بایستی با دقت در کتب تاریخی منتشر گردد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی گفت: جوانان این مرز و بوم با تأسی از فرهنگ و ارزشهای به دست آمده از دفاع مقدس، به پیشرفتهای چشمگیر در زمینههای مختلف دست یافتند و این خودباوری موجب عزت و بالندگی کشور در جهان شد.

وی خاطرنشان کرد: ایران توانست با اتخاذ راهبرد "تکیه بر ظرفیتهای ملی" ظرف دو سال اول جنگ، عمده سرزمینهای خود را از دست نیروهای متجاوز آزاد کند و ارتش عراق را به اتخاذ راهبرد دفاعی در جبههها وادار کند. از این زمان بود که چگونگی پایان دادن به جنگ از مهمترین موضوعات تأثیرگذار در راهبرد نظامی ایران بود.

سردار جلالی دستاوردهای فتح خرمشهرراعلاوه بر پیروزی نظامی، تغییر نگرشها و باورهای جهانی نسبت به توانمندی رزمندگان اسلام و اثبات قابلیتهای مبتنی بر خلاقیتها و ابتکار نیروهای ایرانی دانست و گفت: اقدام بسیار بزرگ رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای "تولید قدرت نظامی" جدید از درون تواناییهای ملت ایران با استفاده از حضور مردم داوطلب برای دفاع از کشور، موجب ظهور توان رزمی جدیدی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد؛ بهطوری که این قدرت جدید توانست اولاً تا حد زیادی توازن قوا را به نفع ایران، ایجاد کند و ثانیاً قدرت ارتش را بازسازی کرده و تا حد زیادی تواناییهای آن را علیه دشمن بهکار گیرد

وی دستاوردهای دیگر این عملیات را شگفتی و حیرتزدگی محافل و افکار جهانی از پتانسیل ایمان، اصل غافلگیری و سرعت عمل رزمندگان اسلام بهعنوان رهیافتهای جدید دفاعی، ایجاد نگرانی و وحشت در بین حامیان منطقهای و بینالمللی رژیم عراق که با کمکهای مالی و تسلیحاتی خود به پیروزی عراق امیدوار بودند، تغییر موازنه قدرت در جبهههای نبرد بطوریکه ابتکار عمل آفندی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت، افزایش اقتدار سیاسی نظام در سطح بینالمللی، به نحوی که مسئولین سیاست خارجی سرفرازانه در محافل و مجامع بینالمللی از حقوق ملت مظلوم ایران دفاع میکردند، واکنش کشورها به بهانه تهدید امنیت در خلیج فارس و اظهار نگرانی از گسترش انقلاب اسلامی در صورت تثبیت نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل دیگر دستاورد این فتح را نصرت الهی دانست و گفت: توجه دادن رزمندگان به اراده و قدرت خداوند تبارک و تعالى در پیروزى و جنگ، تذکر به اعتماد و اعتقاد به نصرت الهى، تاکید بر ذکر خداوند و تجهد در جبههها، پرهیز دادن از غرور و توجه دادن نیروها به توانایىهاى قدرت ایمان و اخلاص در رزمندگان در مقابل تجهیزات دشمن از جمله تذکرات امام(ره) به رزمندگان بود.

وی ادامه داد: این عملیات مشخص کرد برای پیروزی، راهی جز چنگزدن به ریسمان الهی و «همه با هم بودن» نیست؛ عمل به آیه «وَاِعتَصِموُا بِحَبلِالله جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوُا» و نیز اقدام براساس آیه «وَ اَعَدّوُا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه وَ مِن رِباطِ الخَیل» رمز اصلی پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیتالمقدس است و لذا توانستیم یک باز تولید امنیت فرهنگی داشته باشیم.

جلالی گفت: با فتح خرمشهر، ایران نهتنها توانست ارتش بعثی صدام را از خاک خود بیرون کند، بلکه موفق شد یک بار دیگر در کنار اروندرود، حضور یافته و دشمن را که میخواست با تسلط بر این رودخانه خروشان، نام آن را به شطالعرب تبدیل کند و خوزستان را عربستان بخواند و انقلاب اسلامی را از پای درآورد، بهگونهای ناکام سازد که صدام پس از آزادسازی خرمشهر احساس کرد که لبه تیز جنگ، آنگونه به سوی رژیم بعثی برگشته که حال باید بیش از آنچه به پیروزی در جنگ فکر کند، به چارهاندیشی برای حفظ حکومت خود بپردازد. بنابراین عملیات بیتالمقدس یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی است که توانست بزرگترین حادثه تاریخ معاصر کشور را رقم بزند و صدام را که از سوی قدرتهای بزرگ آن روز و بهخصوص برخی از کشورهای پولدار نفتی بهعنوان سردار قادسیه، حمایت میشد از پای درآورد و کام ایرانیان را تا ابد شیرین کند.

وی در خاتمه گفت: امروز ما درگیر یک جنگ دیگر هستیم، ماهیت جنگ عوض شده، یکی از دلایل عوض شدن ماهیت جنگ توانمندی دفاعی ماست، در واقع تداوم بازدارندگی تولید شده از دفاع مقدس است، امروز تهدیدات سختتر از گذشته شده و ما نیز در برابر تهدیدات قویتر شدهایم و این محصول سوم خرداد و فتح خرمشهر است.

نظر شما
پربیننده ها