حسین احمدی:

آثار مستشرقان درباره انقلاب اسلامی فضای دقیقی را ترسیم نمی‌کند

مدیر گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نویسندگان یا صاحب‌‌نظران خارج کشور که در حوزه مطالعات انقلاب قلم می‌زنند، به دلیل اینکه از فضای آن دوره دور بودند، نمی‌توانند به خوبی آن شور و هیجان و فضا را ترسیم کنند.
کد خبر: ۲۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶ - 01June 2014

آثار مستشرقان درباره انقلاب اسلامی فضای دقیقی را ترسیم نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، حسین احمدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره فعالیتهایی که از سوی محققان و استادان در زمینه انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است، گفت: این آثار البته به لحاظ حجمی زیاد نیستند، منتها کیفیت درخور توجهی دارند.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که در انتشار آثار در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی خارج از کشور کار میشود، گفت: این نویسندگان یا صاحبنظران به دلیل اینکه از فضای غالب کشور در آن دوره دور بودند، نمیتوانند بهخوبی آن شور و هیجان و فضا را ترسیم کنند.
 
احمدی در ادامه افزود: مستشرقان انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابها چون روسیه، چین، آمریکا و ... قابل قیاس نیستند، با وجود اینکه هر انقلاب یا رویداد تاریخی خاصی منحصربهفرد است. همینطور مستشرقان آثاری را در ایران جامعهشناسی کردند بدون اینکه به جامعه ایران با مقتضیات زمان حال آن دوره توجه کنند.
 
احمدی با تأکید بر اینکه امام راحل شخصیتی بود که برخلاف دیگر رهبران دنیا در انتظار منافع برای تلاشی که در ایران انجام داده بود ننشسته بود و این کار را برای ادای وظیفه صورت داده بود، اظهار کرد: باید در حوزه تحقیقات انقلاب اسلامی به کارگروهی بهطور مثال چون نگارش دایرةالمعارف همت گماریم؛ بهطور مثال در زمینه قیام ۱۵ خرداد یا حوزه تاریخ شفاهی منابع بسیار پراکنده است و مواد تحقیقی در زمینه انقلاب اسلامی ایران امروز فراهم است باید به کار گروهی دست بزنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه تاریخ انقلاب اسلامی جایگاهی که باید و شاید را امروز در دانشگاه پیدا نکرده است توضیح داد: البته دروسی چند واحدی وجود دارد اما کافی نیست، استادان نیز باید علاقهمندی بیشتری در این حوزه نشان دهند و از این تفکر که برخی میگویند انقلاب اسلامی هنوز تاریخی نشده دست بردارند.
 

وی با اشاره به وارداتی بودن علوم انسانی در کشور گفت: همه دنیا علوم انسانی را جزو دروس راهنمایشان قرار میدهند، چراکه علوم انسانی است که راه را برای آنها مشخص میکند، اما در ایران بسیاری از منابع وارداتی و ترجمهای است و منابع نیز بنابراین بسیاری دروس ضعیف ارائه میشود برای اینکه دچار قضاوت زودهنگام یا ناعادلانه در حوزه تاریخ نشویم باید منابع قوی و مناسبی بخوانیم تا قدرت تحلیلمان هم افزایش یابد.

نظر شما
پربیننده ها