ساندی‌تلگراف:

سیسی از زمان «مبارک» برای به قدرت رسیدن ارتش برنامه داشت

مشاوران ارشد وزیر دفاع پیشین مصر به «ساندی تلگراف» گفته‌اند که او از مدت‌ها پیش از سقوط مبارک، برای به قدرت رسیدن ارتش در صورت وقوع ناآرامی در مصر، برنامه داشته است.
کد خبر: ۲۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰ - 01June 2014

سیسی از زمان «مبارک» برای به قدرت رسیدن ارتش برنامه داشت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از هفتهنامه «ساندیتلگراف»، مشاوران ارشد «عبدالفتاح السیسی» افشا کردهاند که وی از مدتها پیش از سقوط «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر، برای انتقال قدرت به ارتش در صورت وقوع انقلاب در این کشور، برنامه داشته است. 

سیسی که اعلامشده در انتخابات اخیر ریاستجمهوری 97درصد آرا را به خود اختصاص داده، پیش از آنکه سال گذشته «محمد مرسی» رئیسجمهور قانونی این کشور را از قدرت کنار زد، چه در داخل مصر و چه در خارج، بسیار ناشناخته بود. 

با این وجود، مشاوران وی به تلگراف گفتهاند که مقامات ارشد ارتش از مدتها پیش از سال 2011 و زمانی که اختلافات میان نظامیان و خاندان مبارک بالا گرفته بود، سیسی را به عنوان فردی که باید به زودی در عرصه سیاسی مطرح شود، انتخاب کرده بودند. 

بنا بر این گزارش، اواخر سال 2010 مقامات ارشد ارتش از ژنرال السیسی که آن زمان ریاست دایره اطلاعات نظامی را بر عهده داشته و به عقیده فرماندهان عالی باید به زودی به عنوان وزیر دفاع انتخاب میشده، خواستهاند که مطالعهای در مورد آینده سیاسی مصر، انجام دهد. 

وی در آن مطالعه، پیشبینی کرده است که مبارک به زودی، احتمالا در ماه می 2011، قدرت را به پسرش جمال منتقل میکند و این اقدام میتواند به بروز اعتراضات عمومی منجر شود. سیسی در همان مطالعه به ارتش توصیه کرده است که در صورت بروز چنین وضعیتی، برای کنترل اوضاع و همچنین حفظ نقش محوری خود، وارد عمل شود. 

پس از آنکه در سال 2011 خیزشهای عربی آغاز شد، ارتش طرح ارائه شده از سوی سیسی را اجرا کرد و با استقرار نیروهای خود در خیابانهای قاهره، از مردم اعلام حمایت کرد. این روند نهایتا در روز 11 فوریه 2011 به استعفای «حسنی مبارک» منجر شد. 

«حسن نفعا» محقق برجسته سیاسی که در آن زمان شخصا در جریان مطالعه سیسی قرار داشته، به تلگراف گفته است: «زمانی که انقلاب 25 ژانویه درگرفت، ارتش از قبل برنامه داشت تا وارد عمل شود. من به این نتیجه رسیدهام که ارتش از انقلاب استفاده کرد تا از شر طرح انتقال موروثی قدرت راحت شود. در این بین باید مبارک قربانی میشد تا رژیم حفظ شود.» 

به نوشته تلگراف، سوابق مذهبی سیسی از جمله مقالهای که وی در سال 2006، زمانی که در دانشکده جنگ ایالات متحده درس میخواند، منتشر کرد و در آن تشکیل دولت اسلامی را بهتر از مدل حکومتداری غربی توصیف کرده بود، موجب شد تا مرسی وی را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند، چراکه ساختار ارتش به نحوی است که اعضای اخوانالمسلمین هرگز نمیتوانند به درجات بالا برسند و به همین جهت مرسی مجبور بود فردی را انتخاب کند که بیشترین همخوانی را با سیاستهای وی داشت. انتخاب سیسی در آن زمان، از سوی بسیاری کارشناسان به عنوان تلاش برای تسویه سران ارتش تلقی شد. 

با این حال، افراد نزدیک به ژنرال «محمد حسین طنطاوی» وزیر دفاع دوران مبارک، میگویند که او سیسی را «پسر» خود میخوانده و وی را جایگزین آتی خود میدانسته است. یک مقام ارشد نظامی که شخصا سیسی را میشناسد، میگوید: «از زمانی که سیسی هنوز یک سرهنگ بود، همه ما میدانستیم که او وزیر دفاع بعدی است.» 

تلگراف در ادامه با مصاحبه با برخی نزدیکان سیسی، نوشته است که وی از مدتها قبل سودای رسیدن به قدرت در مصر را در سر میپرورانده است. به نوشته تلگراف، حالا این رویا تحقق پیدا کرده، «اما مشارکت کمتر از حد انتظار در انتخابات، مشروعیت وی را تهدید میکند.» 

به نوشته تلگراف، سیسی اکنون نه فقط از سوی اخوانالمسلمین، بلکه از «سوی رهبران سکولاری چون «محمد البرادعی» که در ابتدا از کودتا حمایت کرد، اما بعدا به مخالفت با سیسی برخاست و او را به خیانت به روح انقلاب متهم کرد» نیز با مخالفت روبروست. 

نفعا در پایان میگوید که نمیداند که سیسی این واقعیت را درک کرده یا نه که انقلاب مصر به جوانان این کشور صدایی داده که خاموش شدنی نیست. آقای سیسی اگر تصور کند که میتواند یک سیستم غیرمسئول به سیاق رژیم سابق را تشکیل دهد، مرتکب اشتباه شده است. نفعا میافزاید: «اگر او این واقعیت را در نظر نگیرد، اگر درک نکند که مصر واقعا تغییر کرده و دیگر به وضعیت سابق برنمیگردد، سقوط خواهد کرد.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار