سردار شریف:

دشمن به دنبال انفعال مسئولان است

معاون روابط عمومی و انتشارات کل سپاه گفت: دشمن در جنگ نرم به دنبال به انفعال کشیدن مسؤولان و مردم و در یک کلام ناکارآمد نشان دادن نظام دینی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۲۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵ - 01June 2014

دشمن به دنبال انفعال مسئولان است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار «رمضان شریف» به مناسبت فرا رسیدن میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار مصاحبهای را با روزنامه قدس انجام داده که متن آن در ذیل آمده است.

- ضمن عرض تبریک روز پاسدار به شما و همکارانتان، لطفاً بفرمایید مهمترین هدف تشکیل سپاه چه بود؟

ضمن تبریک اعیاد سعید شعبانیه، سپاه از نخستین نهادهای رسمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ است که نشانه اهمیت این نهاد انقلابی در منظومه فکری امام راحل است. امام(ره) با شناخت دقیق دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران و تجربهای که از انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن نفت داشتند و اشرافی که به ترفندهای دشمنان این انقلاب بزرگ داشتند، با تأکید بر حفظ کلیّت ارتش و بازسازی آن، فرمان تشکیل سپاه را برای حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن صادر کردند.
 
روند حوادث در سالهای بعد نشان از اهمیت این تدبیر حکیمانه امام راحل داشت که در دوران دفاع مقدس دستور تشکیل نیروی سهگانه سپاه را صادر کردند و تا آخر عمر شریف حضرت امام(ره) شاهد حمایت و اعتماد به سپاه و رضایت آن سفر کرده از سپاه بودیم و در دوران پر خیر و برکت رهبری مقام معظم رهبری، امام خامنهای نیز این روند ادامه داشته و دارد.
 
به فرمان مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) افزون بر نیروهای سهگانه سپاه؛ نیروی مقاومت بسیج و نیروی قدس سپاه نیز تأسیس شده که ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی شاهد خدمات و دستاوردهای این مجموعه ارزشمند و منحصر به فرد نیز هستند.

- تعریف شما از مأموریتهای سپاه چیست؟ حضور سپاه را در عرصههای مختلف چگونه ارزیابی میکنید؟

مأموریت اصلی سپاه حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است، سپاه وظیفه دارد با نگاه عمیق به انقلاب با تهدیدهای متصور علیه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مقابله کند.

سپاه، سپر بلای حوادث کشور و گرهگشای انقلاب اسلامی در مشکلات است. مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی در عرصههای نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته، اما در هر مقطعی درجه و شدت هر یک از این عرصهها متفاوت بوده است.
 
دشمن پس از ناامیدی از تهاجم نظامی خارجی در جنگ تحمیلی فشار خود را در سایر عرصهها متمرکز کرده، بنابراین وظیفه سپاه ایجاب میکند در عرصههای جدید توان مقابله با دشمن را داشته باشد. از این رو مأموریتهای سپاه در طیفهای مأموریتی سخت، نیمهسخت و نرم تعریف و دنبال میشود.
 
امروزه بهرهگیری از تجارب دفاع مقدس و تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور یکی از مأموریتهای محوری سپاه پس از دفاع مقدس بوده و هست و در این عرصه افتخار بزرگی برای ملت عزیز ایران اسلامی است که این ملت و کشور بزرگ هرگز در جنگی دیگر غافلگیر نشود و در صورت اشتباه دشمن و تهاجم به این سرزمین توانایی مقابله و انهدام دشمن را داشته باشد و اکنون در این بعد سپاه به برکت تلاشهای شبانهروزی خود پس از دفاع مقدس تا امروز توانسته است به حد قابل قبولی از توان دفاعی برسد که ملت ما بخشهایی از آن را در رزمایشهای سپاه شاهد هستند و دشمنان فرامنطقهای ما هم به این توانمندیها از جمله توانمندیهای پدافندی و هوافضا اعتراف دارند.

- راهبرد کنونی دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی از نظر شما چیست و سپاه چه تمهیداتی اندیشیده است؟

هدف دشمن در جنگ سخت یا جنگ نظامی بهزانو درآوردن انقلاب اسلامی و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. مقاومت و ایستادگی ملت شریف ایران اسلامی با اتکا به خداوند متعال و رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) و ایثار و ازخودگذشتگی و شجاعت رزمندگان اسلام دشمن را در این عرصه شکست داد.
 
بنابراین دشمنان انقلاب اسلامی با بررسی نقاط قوت انقلاب اسلامی مانند فرهنگ دینی، رهبری ولایت فقیه و پیوند مستحکم مردم با نظام اسلامی، اراده قوی نیروهای مسلح در دفاع از انقلاب، تلاش کردند از طریق طراحی سناریوهای جنگ نرم این نقاط قوت را به چالش بکشند و با بهکارگیری ابزارهای مختلف رسانهای، تهاجم فرهنگی گستردهای را علیه ملت ایران رقم بزنند.
 
در جنگ نرم دشمن به دنبال ایجاد شکست در باورهای مسئولان، نخبگان و توده مردم است. حداقل تأثیر جنگ نرم دشمن، کند کردن آهنگ انقلابی طرفداران انقلاب اسلامی است. دشمن در جنگ نرم به دنبال به انفعال کشیدن مسئولان و مردم است و در یک کلام ناکارآمد نشان دادن نظام دینی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است. بیگمان تلاش بیوقفه و پر فشار دشمن در این حوزه از کارآمدی نظام دینی و مقبولیت گفتمان انقلاب اسلامی حکایت دارد که بیداری اسلامی یکی از نمادهای مقبولیت و رو به گسترش بودن این گفتمان است.
 
مهمترین راهکار مقابله با این عملیات روانی و رسانهای دشمن پیگیری و گفتمان مقام معظم رهبری بارها تشریح و تبیین شده است. ترویج و عمل به احکام دین، پیوند مستحکم با توده مردم، عمل خالص و انجام کارهای مبتنی بر انجام تکلیف شرعی، بهرهگیری از همه استعدادها و توانمندیهای کشور در همه عرصهها، اتکا به قدرت خداوند و مبارزه بیامان با دشمنان انقلاب و کشور که ماهیت آنان در طول ۳۵ سال گذشته برای ملت روشن شده است. افزایش بصیرت و روشنگری از راهکارهای مقابله و ابزار ما برای پیروزی در این میدان جنگ است.

- بزرگترین سرمایه سپاه را چه میدانید؟

سپاه از دل مردم جوشیده است و متکی به اعتقاد و ایمان و ارزشهای اسلامی و فرهنگی نهادینه شده در ملت ایران است. سپاه مولود انقلاب اسلامی است به مردمیترین انقلاب عصر حاضر. ابتکار حکیمانه امام خمینی(ره) در پیوند سپاه و مردم از طریق تشکیل بسیج، سپاه را به اقیانوس بیکران توده مردم متصل کرده و این اتصال منشأ خیر و برکات زیادی بوده که مردم ما یکی از نمودهای آن را در دفاع مقدس شاهد بودند و در سایر عرصهها ایجاد امنیت، گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کمک به مردم در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی و... .
 
بنابراین یکی از سرمایههای منحصر به فرد سپاه ارتباط عمیق عاطفی، روحی و روانی و رفتاری با توده مردم است که یکی از تلاشهای جدی عملیات روانی و رسانهای دشمن نیز بر همین جداسازی سپاه از توده مردم تمرکز دارد و انواع و اقسام سناریوهای عملیاتی به دنبال کاهش منزلت اجتماعی سپاه در جامعه است؛ اما به برکت ایمان و باور معنوی در رفتار و منش مردم، پاسداران و فرماندهان سپاه هرگز این سناریوها راه به جایی نمیبرد. مردم در همه عرصههای خطر و مشکلات، سپاه و بسیج را در کنار خود و کمککار خود میبینند و بین سپاه و بسیج و مردم هیچ شکافی نیست.

- فلسفه تأسیس قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و کارکردهای آن و دلایل هجمه رسانههای بیگانه علیه فعالیتهای این قرارگاه چیست؟

پس از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، کشور نیاز جدی به سازندگی داشت. برخی تأسیسات زیربنایی کشور در جریان جنگ هشت ساله تخریب شده بود و برخی از عقبماندگیها در حوزه سازندگی کشور از رژیم فاسد پهلوی برجای مانده بود.
 
سپاه با استفاده از ظرفیت بالا و تجربههای خوبی که در مهندسی جنگ داشت پا به این عرصه گذاشت و بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه ورود به عرصه عمران و آبادانی کشور داده شده، قرارگاه خاتم تأسیس و تشکیل شد.
 
امروز پروژههای مختلفی در سطح کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) انجام میشود، بهگونهای که به یکی از بازوهای قوی و اجرایی دولت تبدیلشده است. بنابراین حضور مؤثر قرارگاه سازندگی و انجام پروژههای بزرگ موجب کم تأثیر شدن عملیات رسانهای دشمن در ناکارآمد نشان دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی شد، بهطوری که در خیلی از بخشها با استفاده از ظرفیتهای داخلی به خودکفایی رسیدهایم، هزینه انجام پروژههای بزرگ کشور کاهش پیدا کرد و تیغ تحریمها کم اثر و در مواردی حتی بیاثر شد.
 
این دلایل موجب عصبانیت دشمن و تلاش برای تخریب چهره سپاه از طریق تمرکز بر فعالیتهای قرارگاه شد که اولاً این فعالیتهای عظیم سازندگی را به فعالیتهای اقتصادی تعبیر کرد و ثانیاً تلاش کرد این حضور را انحصاری و مانع حضور و فعالیت پیمانکاران داخلی تلقی کند. حالآنکه آگاهان در این عرصه میدانند قرارگاه سازندگی سپاه رقیب شرکتهای خارجی و رفیق پیمانکاران داخلی است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار