آثار منتخب اولین کنگره ملی خاطره نویسی دفاع مقدس منتشر شد

کتاب یادنامک با محوریت آثار منتخب اولین کنگره ملی خاطره نویسی دفاع مقدس از سوی انتشارات صریر منتشر شد.
کد خبر: ۲۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰ - 06June 2014

آثار منتخب اولین کنگره ملی خاطره نویسی دفاع مقدس منتشر شد

اولین کنگره ملی خاطره نویسی به دنبال ظرفیت سنجی و تبیین شرایط موجود در حوزه خاطره نویسی در دو بخش خود نوشت و دیگر نوشت با رویکرد خاطرات کوتاه است.

یادنامک گزیده خاطرات کوتاه کنگره است که با تلاش و کارشناسی سرداور گروه داوری مصطفی رحیمی نظم و نسق یافته است.

خاطرات در قالب موضوعات و سوژه ها دسته بندی شده؛ خاطرات جبهه های غرب ، خاطرات جبهه های جنوب، خاطرات زنان و خاطرات اردوگاه های اسرا ارائه شده است.

در بخش اول کتاب با عنوان نبرد در غرب خاطرات راوی سرتیپ خلبان محمد حسن زند کریمی با نام دو دقیقه بر فراز مقدادیه ارائه شده است ؛ پیش از باران رفت خاطره اسماعیل یکتایی لنگرودی جانباز 70 درصد است و فانوس های منطقه شیلر از دیگر خاطراتی است که توسط راوی رحیم حاج میری مطرح شده است.

نبرد بر فراز برد زرد نوشته غلامرضا علامه زاده جانباز دفاع مقدس با 11 ماه حضور در جبهه های دفاع مقدس از دیگر خاطرات ارائه شده در این بخش از کتاب است.

نوجوانان روستای هزارانی، ناگفته ای از جبهه، شهید فرحناک، دل نوشته های یک رزمنده، نامه یا وصیت نامه، نخستین اعزام از دیگر خاطرات منتخب رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس در این بخش از کتاب است.

نبرد در جنوب بخش دوم کتاب یادنامک است که خاطرات رزمندگان با محوریت جنگ تحمیلی در جنوب کشور مطرح می شود.

روز پانزدهم خاطره دفاع مقدس از زبان راوی سید نورالدین عارفی با 77 ماه حضور در جبهه و جانباز 70 درصد است ؛ هفده روز بعد خاطره محمدرضا بازگشا با چهار سال حضور در جبهه و جانباز 70 درصد است؛ روزهای آخر با معلم، والفجر یک، تیر خلاص، خاطره ای از عملیات خیبر، الدخیل الخمینی هان خاطره عملیات والفجر 1، موشک رعد، شلمچه داغ، روایت امواج بلنداروند، تک تیر انداز، شکار مرغابی، آی سودا و حکایت آن شب مهتابی از دیگر خاطرات بخش نبرد در جنوب است.

در بخش زنان در جنگ خاطرات با عناوینی چون چشم ها را باید شست، پناهگاه کوچک من، پیرزن، ماسک، چهره گندم گون منوچهر، علی اصغر، با دست هایم می بینم با محوریت حضور زنان در دفاع مقدس گرد آوری شده است.

در بخش کودکان در جنگ خاطراتی با عناوینی چون شرح بی نهایت، آوارگی، دوران فراق، عشایرف او همچنان بازنگشت، بهمن 65، آژیر قرمز و پناهگاه ارائه شده است.

شهرهای مرزی از بخش های پایانی این کتاب است که خاطرات مردم و رزمندگان شهرهای مرزی کشور در دوران جنگ تحمیلی گردآوری شده است.

ازدواج در جنگ، دیده ها و شنیده های یک پسر ده ساله، پیکان قرمز جوانان، روز پیروزی از جمله خاطرات این بخش از کتاب است.

اسارت بخش پایانی کتاب یادنامک است و عناوینی چون سه ساعت در اسارت، گل شبدر، در خیابان های بغداد، دل هم هوس شکنجه دارد و زنی با چادر مشکی از دیگر خاطرات دوران اسارت رزمندگان است.

علاقه مندان برای مطالعه خاطرات دوران دفاع مقدس که گاه دارای نکات ارزشمندی است می توانند این کتاب را از سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس به شماره 02188528903 و 88528905 تماس حاصل کنند.

همچنین مرکز پخش این کتاب خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران است.
 

نظر شما
پربیننده ها