مشروح/ فرمانده راهور ناجا خبر داد

21 خرداد زمان آغاز طرح تابستانه پلیس راهور/ افزایش 183 درصدی شماره‌گذاری خودروها

رئیس پلیس راهور گفت: طرح تابستانه از 21 خرداد ماه آغاز و در 2 مرحله، مرحله اول قبل از ماه رمضان و مرحله دوم از هشتم مرداد تا 5 مهرماه انجام می‌شود.
کد خبر: ۲۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵ - 07June 2014

21 خرداد زمان آغاز طرح تابستانه پلیس راهور/ افزایش 183 درصدی شماره‌گذاری خودروها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، سردار «اسکندر مومنی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری که در پلیس راهور برگزار شد، از اجرای دو طرح و برنامه در آینده خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم تا با اجرای این طرحها شاهد کاهش 40 درصدی سوانح و حوادث باشیم.

وی افزود: فرهنگ سازی، توسعه دوربینهای هوشمند، خروج خودروهای ناایمن و فرسوده از اوایل امسال از طرحهای جدید پلیس راهور است که پس از نهایی شدن این طرحها کاهش قابل توجهای در سوانح و حوادث به وجود خواهد آمد.

سردار مومنی با اشاره به ضعفی که در معاینه فنی خودروها وجود دارد، اذعان کرد: از سال 88 بنا به دلایلی که نمیدانیم پلیس از مراکز معاینه فنی حذف شد و در مجموعه به یک شکل سوری درآمد. معاینه فنی باید به مرکزی تبدیل شود که هر خودرویی که این مجوز را گرفت، صلاحیت تردد در جادههای کشور را داشته باشد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه 30 هزار کیلومتر از جادههای پرتردد کشور مشخص شده است، گفت: اگر بتوانیم این 30 هزار کیلومتر را به سیستمهای هوشمند مجهز کنیم، شاهد روند خوبی خواهیم بود و با تفاهم نامهای که با سازمان راهداری امضا کردهایم کارهای خوبی در جادهها صورت خواهد گرفت.

سردار مومنی آرامش رانندگان در جادهها را یکی از دلایل اصلی کاهش سوانح و حوادث دانست و گفت: افزایش آرامش در رانندگی با نظارت کامل پلیس و افزایش سیستم هوشمند در جادهها تخلفات را در جادههای پرتردد به حداقل ممکن خواهد رساند که توسعه ارتقاء ایمنی وسایل نقلیه یکی دیگر از اولویتهای راهور در ناجا است.

وی افزود: در دوماهه اول امسال 134 هزار خودرو شماره گذاری شده که 183 درصد افزایش داشتهایم و 9 هزار و دویست و هجده دستگاه خودرو خارجی با 16 درصد افزایش شماره گذاری شده است.

رئیس پلیس راهور در خصوص نظارتهای مردمی و سامانه پیامکی 110 و 120 تشریح کرد: طرح نظارت مردمی در خودروهای سنگین در تابستان امسال اجرا میشود و مردم میتوانند با استفاده از سامانه پیامکی 110 و 120 که برای نظارتهای مردمی راه اندازی شده امکان نظارت همگانی را فراهم سازند. امکان نظارت بر حمل و نقل توسط پلیس، دوربینهای هوشمند و بازرسان نامحسوس صورت میگیرد که نظارت پلیس به صورت شبانه روزی صورت میگیرد. همچنین 127 هزار ارتباط مردمی از طریق سامانه 110 و120 به ثبت رسیده که 80 درصد تذکر، 14 درصد منجر به اعمال قانون و 6 درصد تقدیر و تشکر از رانندگان بود.

سردار مومنی در ادامه از کاهش 32 درصدی کشتهها سوانح رانندگی در دو ماه نخست سال خبر داد و افزود: تصادفات نیز 18 درصد کاهش یافته و این یک تغییر اساسی در فعالیتهای پلیس راهور است.

رئیس پلیس راهور فرهنگسازی و رعایت قانون توسط مردم را یکی از اصلیترین اولویتهای پلیس راهور دانست و گفت: فروردین امسال کمترین کشته را نسبت به ده سال گذشته داشتهایم که این با فرهنگسازی و رعایت قانون توسط مردم صورت گرفت. ما میتوانیم با همین فرهنگ سازی 15 درصد کاهش سوانح و حوادث را در ادامه داشته باشیم.

سردار مومنی با اشاره به تجزیه و تحلیلی که پلیس راهور از سوانح سال 92 داشته است، تصریح کرد: 45 درصد از تصادفات برخورد وسایل نقلیه با هم بوده، 23 درصد از تصادفات برخورد وسیله نقلیه با عابر و 22 درصد واژگونی بوده است که 55 درصد کشتهها در خودروها، 23 درصد عابرین پیاده و 21 درصد از موتورسواران بوده است. اگر راکبان موتورسیکلتها از کلاه ایمنی و عابرین پیاده از پلهای عابر استفاده میکردند شاهد کاهش 45درصدی بودیم.

وی با اشاره به اینکه در طرح تابستانی استفاده موتور سواران از کلاه ایمنی و امنیت عابرین پیاده از اولویتهای راهور است، گفت: طرح تابستانه از 21 خرداد ماه در 2 مرحله، مرحله اول قبل از ماه رمضان و مرحله دوم از هشتم مرداد تا 5 مهرماه شروع خواهد شد.

سردارمومنی افزود: طبق قانون جدید قرار شد که پلیس راهور هر سه سال یک بار بر اساس نرخ تورم جدول جرائم را اصلاح کند و به دستگاه وزرا انتقال دهد.

رئیس پلیس راهور در بخش دیگری از سخنان خود نظارت مردمی را یکی از برنامههای اصلی راهور اعلام کرد و گفت: یکی از برنامههای اصلی راهور نظارت مردمی است که توسط سامانه پیامکی 110 و 120 انجام میشود هر چند هنوز افرادی هستند که با نچسباندن این برچسب در اتوبوسها ما را در انجام اطلاع رسانی دقیق مردم یاری نمیکنند اما ما با این افراد هنجارشکن قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 92 تعداد قابل توجهای از افراد در آتش سوزی خودورها فوت کردند، گفت: به همین دلیل استفاده از کپسول آتش نشانی در خودروها باید اجباری شود. البته در ساختار امدادرسانی در جادهها متاسفانه متولی آتش نشانی مشخص نیست که یکی از دلایل مهم آن هم مسافت طولانی خارج از شهر است که باید ما به فکر جان مردم باشیم نه به فکر منافع خودروسازان.

سردارمومنی ادامه داد: اگر خودرو ایمن باشد راننده در صورت انجام تخلف میتواند با خودرو و جاده ایمن از بروز سوانح پیشگیری کند، عواملی مانند انسان، راه و وسایل نقلیه همگی نقش هم افزایی دارند، ما باید تلاش کنیم اگر انسان خلاف کرد با جادهای و خودروی ایمن از مرگ او جلوگیری شود و با پوشش کامل در امدادرسانی تصادفات بعد از صحنه 30 درصد از کشتهها را کاهش دهیم.

سردار مومنی با بیان اینکه در طرح تابستانه در تلاشیم در نقاط پر تردد و جادههایی که محل عبور عابرین است با کم کردن سرعت، سوانح و تصادفات را کاهش دهیم، گفت: حدود 22 درصد از تصادفات از نوع واژگونی بوده که سهم عمدهای از آن خواب آلودگی رانندگان است که باید با تجهیز جادهها و نصب علائم هشدار دهنده و استراحتگاههای برون شهری بویژه در مناطق کویری شاهد کاهش سوانح باشیم.

نظر شما
پربیننده ها