حجت‌الاسلام دری مطرح کرد

از مشروعیت هشت سال دفاع مقدس تا جذب زائران خارجی راهیان نور

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان اردویی راهیان نور گفت: در اقشار مختلف از هر ۱۰۰نفر ۳ نفر شهید می‌شدند اما در قشر روحانی از هر ۴نفر یک نفر شهید می‌شد. مشروعیت جنگ بر عهده روحانیت بود و حضور این قشر در دفاع مقدس باعث شد جبهه‌ها خالی از نیرو نماند.
کد خبر: ۲۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰ - 07June 2014

از مشروعیت هشت سال دفاع مقدس تا جذب زائران خارجی راهیان نور

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن دری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین، به مسائل مختلفی همچون تفاوت فضای مقاومت در هشت سال دفاع مقدس و فضای امروزی، نقش روحانیت در دفاع مقدس و راهیان نور و جایگاه فرهنگی راهیان نور برای جوانان، تأثیر و وظایف روحانیون در جذب زائران خارجی به اردوهای راهیان نور و... پرداخت.

وی در خصوص مواجه با مردم اظهار کرد: روحانیت تبیین میکرد که امروز دفاع از ارزشها و مبارزه با صدام و تهاجمات دشمن که رأسش آمریکا بود به عنوان تکلیف شرعی است. همانطور که امام فرمودند دفاع از ارزشها تکلیف شرعی محسوب میشود و روحانیت این را تداوم میبخشید. اما الان جنگ ماهیتش تغییر کرده آن زمان جنگ نظامی بود، دشمن مشخص بود، منطقه و سلاح مشخص بود، نقاط تحرک رصد میشد اما الان اینگونه نیست جنگ نرم است. تفاوت این است که نه زمانش معلوم است، نه منطقه آن، نه نیرو مشخص است و نه محدودیت دارد و در همه زمانها اتفاق میافتد. این نکته را روحانیت امروز تبیین میکند و نیاز است که همه عناصر فرهنگی به جنگ نرم توجه ویژهای داشته باشند، اگر غفلت کنند دشمن به خانههای تکتک ما رخنه میکند و افکار جوانان ما را تغییر میدهد. سوالاتی که امروزه مطرح است در ارتباط با فرقههای ضاله سلفیها، تکفیریها و وهابیها است. دشمن کار کرده و جوانان ما نیاز است توانایی پاسخ گویی به این شبهات را داشته باشند. وظیفه اصلی پاسخ گویی به شبهات وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه است.

روحانیت در راهیان نور فقط نقش سیاسی ایفا نمیکند، علاوه بر روشن کردن ابعاد سیاسی روز، حماسه، مقاومت، تقویت روحیه مردمی، مشکلاتی که امروز جامعه را درگیر کرده است و... را در راهیان نور تبیین میکند. روحانیت روحیه مقاومت را به بدنه جامعه تزریق میکند که اگر قرار است در مذاکرات باشیم و دست برتری داشته باشیم این روحانیت است که میتواند هم افزایی و بصیرتزایی کند.

مذاکره با آمریکا ماهیت حضور رزمندگان در جنگ را زیر سوال میبرد؟

روحانیت در ایجاد و تقویت روحیه مردمی باید مردم را آماده کند تا دشمن خود را بشناسند. امروز بحث مذاکرات آمریکا مطرح است یک عدهای تلاش میکنند بحث مزاکره با آمریکا را با مسائل اقتصادی مردم گره بزنند به این صورت که بگویند مردم، «ما دنبال این هستیم که معیشت شما را حل کنیم. راه اینکه بخواهیم معیشت شما را تامین کنیم و به حد خودکفایی برسیم این است که با آمریکا مذاکرهای داشته باشیم» بعد طبیعی است عدهای خوشحال میشوند اما همانطور که امام فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است. اگر برای مسائل اقتصادی مذاکرهای انجام دهیم تکلیف سی و پنج ساله گذشته چه میشود؟ اصلا ماهیت حضور رزمندههایمان -از روحانیت تا اقشار دیگر- در جبهه مبارزه با دشمن زیر سوال میرود یعنی نباید زیر بار ظلم نرویم. الان عدهای میخواهند راه حل مشکلات اقتصادی را، مذاکره معرفی کنند. آمریکاییها به این حرف قانع نیستند به دنبال این هستند که ملت ما را تحقیر کنند. آمریکا و غربیها دست از دشمنیها خودشان برنداشتهاند.

دشمن امروز همان دشمن دیروز است؛ نباید اعتماد کنیم

اینجا ممکن است مردم دو دسته شوند. عدهای طرفدار مذاکره با آمریکا برای حل مسائل اقتصادی، و عدهای هم بگویند ما شهید دادهایم تا ارزشهای دینی، اسلامی و انقلاب پایدار بماند. آیا اینجا اولویت بر حفظ ارزشهاست یا حفظ جسم؟ طبیعی است که ما برای حفظ ارزشها باید جسم خودمان را فدا کنیم. طیفی که با مذاکرات مخالفت میکنند میخواهند ارزشهای دینی، آرمانهای امام و شهدا حفظ شود و بیداری اسلامی در جهان تحقق پیدا کند این را نمیشود به آسانی از دست داد. چون انقلاب به آسانی به دست نیامده که از دست بدهیم. لذا مردم باید حواسشان باشد همانطوری که رهبری فرمودند که ما به دشمن اعتماد نداریم. اینها قرار بود در قلمرو هستهای مذاکره کنند اما بحث حقوق بشر، سلاحهای موشکی و... را مطرح میکنند. این یعنی دشمن دنبال بهانهجویی و ماجراجویی است. این بهترین دلیل برای این است که ما اعتماد نداشته باشیم تا الان هم اعتماد را برقرار نکردند و تا وقتی روحیه خباثت دشمن وجود داشته باشد پافشاری ملت ایران بر اصول بر مذاکرات را دارد و به هیچ وجه تسلیم دشمن نمیشود و همه تابع فرامین رهبری هستند و هستیم. این هم یک بحران است که میگذرد.

به برکت حماسه دفاع مقدس؛ بعد از جنگ بدهی نداشتیم/عراق ۹۰میلیارد دلار بدهکار بود

ما این سی و پنج سال را با فراز و نشیبهای بسیاری گذراندهایم تحریم هم برای این روزها نیست ما همیشه در تحریم بودیم از تحریم سیاسی تا اقتصادی و نظامی، در دوران دفاع مقدس تحریمهای اقتصادی و نظامی شدیدتری نسبت به وضعیت موجود وجود داشت. به ما سیم خاردار هم نمیدادند گلوله روی سر مردم میریختند و چون در تحریم بودیم خیلی چیزها را نداشتیم. مردم با کالاهای کوپنی و درآمد مختصری که داشتند اوضاع را ادامه میدادند. بشکه نفت بین شش تا هفت دلار بیشتر نبود، ذخایر ارزی هشت میلیون دلار بیشتر نبود، ذخایر ارزی عراق سی و شش میلیون دلار بود. جنگ که تمام شد به برکت حماسه رزمندهها اعلام شد که ایران هیچ بدهی به کشوری ندارد ولی عراق بین هفتاد تا نود میلیارد دلار به کشورها بدهکار بود. کشورها به اهدافشان نرسیدند لذا این بهانه شد که امریکا در عراق ۵سال حضور پیدا کند بدون اینک غرامتهای ایران را بدهند به منافع خودشان برسند.

راهیان نور؛ بهترین فضا برای بصیرتافزایی جوانان است

امروز هم این قضیه تکرار میشود اما تحریم به شیوههای دیگری وجود دارد، چراغ سبز هم نشان میدهند اما ما نباید اعتماد کنیم. باید حق مسلم هستهای ایران را به رسمیت بشناسند و ملزم باشند آنچه را که از ۳۵سال مانعش بودند و ضایع کردند جبران بکنند. شاید اگر جبران کنند بتوان کمی به آنها اعتماد کرد. اما روحیه گرگ صفتی همیشه در آنها هست. جوانان ما باید تلاش کنند و بصیرت افزایی صورت گیرد و بصیرت خودشان را بالا ببرند و بهترین مکانی که میتواند بصیرت جوانان ما را افزایش دهد راهیان نور است که جوانان درسهایی از شهدا را در آنجا دریافت میکنند. عبرتهایی مثل اینکه دشمن تا ۱۵کیلومتری اهواز نفوذ کرد ولی با حماسه رزمندهها عقب رفت.

تنهاجنگ تاریخ کشور، که دشمن نتوانست یک وجب از ایران را هم بگیرد؛ ۸سال دفاع مقدس بود

از بعد از جنگ جهانی اول و دوم تا سال ۵۹ این ۲۰۰ سال اخیر جنگهای زیادی علیه ایران شروع شده از زمان قاجار مساحت ایران زیاد بود در هر جنگی که علیه ایران بر پا کردند یک بخشی از ایران جدا شد و آخرین جا بحث بحرین بود که در زمان پهلوی جدا شد. در سال ۵۹ که با هدف براندازی ایران و تسلط مجدد آمریکا اقدام کردند تنها جنگی که بعد از جنگ جهانی دوم طولانیترین جنگ محسوب میشود و بیشترین حملات شیمیایی توسط را دارا بود و تنها جنگی که دشمن نتوانسته تنها یک وجب از خاک ایران را بگیرد دفاع مقدس است و این چیزی نیست جز روشنگریهایی که مردم داشتند، تبعیت از ولایت و امام، وحدت بین امام و مردم و اعتقاد مردم که در کنار توسل داشتن سبب شد به پیروزی برسد. امروز هم اگر این وحدت، تبعیت از خدا و رهبری ادامه داشته باشد و تلاش کنیم که فرامین ایشان را تحقق ببخشیم دشمن هیچ غلطی نمیتواند کند.

اسرای عراقی در جنگ با ایران، از ۴۴ کشور بودند/ با صدام درگیر نبودیم با دنیا میجنگیدیم

در ابتدای دولت قاجار دو میلیون و پانصد تا سال ۵۷، ۹۰۰ هزار کیلومتر جدا شد این نشان دهنده این است که حاکمان بیلیاقت و بیتدبیر دنبال منافع خودشان بودند. امام و رهبری در دوران دفاع مقدس این اجازه را به دشمن ندادند مردم باید این را بدانند که چه شده همان دشمن غاصبگر دیروز، امروز ناموفق بوده است؟ مردم در آن زمان با دعا، دست خالی و نیروی ایمانی خودشان کار را پیش بردند. بیش از ۶۰ کشور پشت عراق بود اسرای گرفته شده در جنگ عراق از ۴۴ کشور بودند این نشان دهنده این بود که کشورهای حامی صدام زیاد بود ما با صدام درگیر نبودیم ما با دنیا درگیر بودیم.

کشورهای شرقی شوروی یکی از کشورهایی بود که عراق را تجهیز میکرد اما الان میبینیم وقتی حمله به سوریه مطرح میشود یکی از کشورهای مخالف امریکا برای مثال روسیه است. این نشاندهنده این است که وقتی کشورها تأیید خود را از آمریکا برمیدارند از نظر آمریکا منفور به حساب میآیند و دیگر دولت آمریکا آنها را پشتیبانی و حمایت نمیکند، نه تنها حمایت نمیکنند بلکه در تعارض با آنها هم هستند.

پیشرفتهای ما به خاطر تحریمها بود/هرچقدر افزایش یابد قدرتمندتر خواهیم شد

ما در جنگ بیشترین تحریمها را در زمینه نظامی داشتیم اما امروزه در این حوزه بیشترین رشد را داشتهایم. تحریم به پیشرفت نمیانجامد و نمونه آن هم تجهیزات و قوت نظامی ما نسبت به حوزههای اجتماعی و اقتصادی ماست. پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشتیم. علت آن هم تحریمها بوده که باعث شد مردم تلاش کنند و موفق شوند.

باید بدانند هرچه تحریمها افزایش پیدا کند تقویت و قدرتمندی کشور را در پی خواهد داشت. دشمن و دوست بر شرافت ملت ایران اعتراف دارند. بحثی که مطرح میکنند بحث جوانان است که در ماهواره، اینترنت و بلوتوث و... خیال باطل در سر دارند که جوانان شاید با انقلاب نباشند. ما برای پیوند جوانان نسل امروز با فرهنگ دفاع مقدس نسل گذشته؛ آشنایی با دفاع مقدس را در دانشگاهها داریم، جوانان نظرات زیاد و متفاوتی دارند؛ یک نمونه از دانشجوهایم که نسل چهارمی بود نوشت: «در کلاس درس فهمیدم هر کس کشورش را به دیگران هدیه کند وطن فروش و بیناموس است. هر وجب از خاک ایران جز یک ناموس ایرانی است من خود حاضرم برای این مملکت بجنگم چون ایران دایما در تهدید است پس لازم است فرهنگ جنگ آوری در خونم جای گیرد. از طرفی پدرم حدود ۸سال در جبهه رزمنده بوده برایم جالب است که سرگذشت پدرم به عنوان درس به ما ارائه میشود چرا که هر فرزندی به پدر خویش به عنوان یک اسطوره مینگرد داشتن چنین پدرانی مایه افتخار است بهترین خاطرهام در دانشگاه این است که چگونه باید به پدرم که یکی از صدها نفر از کسانی است که عمرشان را در جبهه سپری کرده و پشتیبان ولایت بوده احترام بگذارم، اعتماد به نفس، ولایت مداری خودباوری بیشتری را آموختهام دعا کنید توفیق مبارزه با دشمن را داشته باشم».

شما به عنوان یک روحانی که در عرصه جنگ حضور داشتید، چقدر میان رزمندگان و خادمان و راویان امروزی دفاع مقدس شباهت میبینید؟

در دوران دفاع مقدس جوانان ما تقیدشان به مسائل شرعی زیاد بود. در سال ۶۱ در عملیات رمضان جوان ۱۷ سالهای دیدم وقتی آرپیجی را به تانک شلیک کرد اشک میریخت حضور روحانیت ملجاء و پناهگاه رزمندهها بود؛ آمد سوال کرد. گفت پول گلوله چقدر میشود گفتم چرا گفت اسراف کردم گلولهام به تانک نخورد. خیلی مقید بودند و تربیتشدگان فرهنگ امام راحل هستند. ما چنین جوانانی را داریم. اخلاص برایشان مهم بود و چیزی که تا الان راهیان نور را تداوم بخشیده اخلاص زائران راهیان نور است و نیت پاکی که دارند. وقتی به شهدای گمنام نگاه میکنیم که پلاک ندارند همین نکته را درمییابیم خیلیها خودشان پلاکشان را در میآوردند میگفتند میخواهیم گمنام باشیم این از اخلاص شهدا بود. الان این نیت را در خادمین و مبلغین و راویان شاهد هستیم.

دشمن تلاش میکند، راهیان نور را بیارزش تلقی کند

این روحیه، نیت و عزم ملی که رهبری گفتند برای مدیریت و فرهنگ جهادی است. سال به سال زیاد میشوند. دشمن هم بهخاطر ارزشهای زیاد راهیان نور تلاش میکند، سرمایهگذاری میکند که آن را بیارزش تلقی کند. مثلا با یک حادثه کوچک تصادف؛ بلافاصله اصل مطلب را زیر سوال میبرند مثلا به شیوع اخبار نادرست دست میزنند که حضور دانش آموزان و دانشجویان اجباری است در حالی که ما چندین سال شاهد حضور مردم هستیم که مشتاقانه میآیند و ما توان بردن همه مردم را نداریم. دلیل دیگر بر رد تفکر اجباری است اینکه ما زائران میبینیم در غالب کاروان میآیند بعد بر میگردند بجای اینکه کیش و قشم و استانهای دیگر بروند با خانواده و اقوام راهیان نور شرکت میکنند این اجبار نیست و به کرار تکرار میشود و بسیاری زیادی بعد که رفتند و برگشتند تقاضا میکنند نه یک روز و دو روز بلکه چندین روز در راهیان نور خدمتگزاری کنند.

خادمان راهیان نور؛ به دور از تجملات و توقعات روشنگری میکنند

خادمان عزیزی که در راهیان هستند با ساده زیستی و دوری از تجملات بدون توقع تمام تلاششان این است که هدایت و روشنگری کنند و صددردصد زائران از راویان و عوامل اجرایی در ترویج و نشر آثار دفاع مقدس، رضایت دارند. آنجا محلی است که معرفت حاصل میشود. وقتی معرفت حاصل شد محبت ایجاد میشود. این وظیفه است که معرفت و محبت پیدا کنیم.

بیش از ۵۰ هزار وصیتنامه بر حفظ ولایت فقیه تأکید کردهاند

اگر میخواهیم زندگی بهتری داشته باشیم باید به وصایای شهدا توجه ویژه داشته باشیم. بیش از ۵۰هزار وصیتنامه بحث حفظ ولایت فقیه، ترویج نماز و قرآن را تاکید کردند. باید زندگی شهدا را الگو قرار دهیم وقتی الگو قرار بدهیم مسیر را پیدا میکنیم و خود شهدا کمک میکنند. باید در معرفت، محبت و الگو گرفتن وفادار باشیم. رمز موفیقت سپاه امام حسین این بود که اصحابی که با او بودند؛ وفادار بودند. رمز پیروی دفاع و انقلاب این بود که مردم نسبت به امام و ولایت وفادار بودند و رمز موفقیت ملت ما در حال حاضر در جنگ نرمی که دشمن به راه انداخته و توطئههایی که ایجاد کرده این است که از رهبر جدا نشویم و از او تبعیت کنیم.

چند درصد از نیروهای رزمندهای که از قشر روحانیت بودند، الان در راهیان نور هستند؟

حدود ۵ هزار روحانی شهید شدند. در اقشار مختلف مردمی از هر صد نفر سه نفر شهید میشدند اما در قشر روحانی از هر چهار نفر یک نفر شهید شدند. درصد بالایی از روحانیت جانباز هستند کمتر روحانیای در وضعیت کنونی هست که در دوران دفاع مقدس حضور داشته و جانباز یا اسیر نشده باشد. وقتی یک رزمنده و یک روحانی مجروح میشدند و در حال شهید شدن بودند رزمنده میگفت تا آن روحانی را به عقب برنگردانید من هم برنمیگردم. درصد بالایی از روحانیون در جبههها شهید شدند. نمونه بارز شهدای محراب هم شهید آیت الله مدنی، آیت الله اشرفی، آیت الله صدوقی و قاضی هم با لباس در میدان نبرد بودند. مشروعیت جنگ برعهده روحانیت بود و حضور فیزیکی روحانیت در دفاع مقدس موجب میشد که جبههها هیچ وقت خالی از نیرو نباشد.

روحانیت در رابطه با جذب زائران خارجی به اردوهای راهیان نور چه نقشی داشته است؟

بیش از ۳۰ کشور از کشورهای خارجی در راهیان نور حضور پیدا کردند. برای این اردوها متقاضی زیاد است. برخی زائران خارجی وقتی در این فضا حضور مییابند و حرکت مخلصانه خادمها را میبینید درخواست میکنند که خادم شوند. روحانیت در این جذبها نقش بسیاری دارد. از طریق امام به دنبال صدور انقلاب هستیم که الان هم تحقق یافته است. زائرانی که از کشورهای خارجی میآیند به انقلاب و رهبر عشق میورزند سایر مردمی هم که عاشق هستند اما نمیتوانند به صورت فیزیکی حضور داشته باشند پیام میدهند یعنی اظهار علاقه میکنند. هر قشری به تناسب خودش در این فضا خدمت میکند. روحانیت هم در این عرصه و این خدمتگزاریها بینصیب نیست. روحانیت در محتوای فرهنگی و برقراری تبادل ارزشها نقش بسیاری ایفا میکند و باز مثل دفاع مقدس نقش مهمی دارد. برای مثال در مواقع بسیاری به مترجم زبان عربی نیاز هست که این نیاز را روحانیون به راحتی برطرف میکنند چون بنا بر تحصیلات حوزوی به این زبان تسلط دارند.

زائران ممکن است شبهاتی داشته باشند که چگونه میتوان انقلاب و دفاع مقدس را با امام حسین و پیامبر پیوند داد و... نقش روحانی در این میان نیز مهم است و میآید با استدلالهای منطقی تبیین میکند که مقاومت و مدیریت جهادی ادامه دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار