یادداشت/

جامعه امروز به هوای استکبارستیزی نیاز دارد

مریم شادی
کد خبر: ۲۱۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ - 03November 2016
جامعه امروز به هوای استکبارستیزی نیاز دارد

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، «مریم شادی» مدیر اسناد و پژوهش های سازمان حفظ آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس یادداشتی به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبارجهانی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

استکبار ستیزی یک گفتمان منسجم و ریشه‌دار اسلامی است؛ گفتمانی که می‌تواند ارزش آفرین باشد. زوایای گوناگون این گفتمان از جهات متنوعی قابل بررسی است و مخاطبان بسیاری را جذب کرده است. استکبار‌ستیزی یک حقیقت تاریخی مدون در تاریخ سترگ انقلاب اسلامی است که متن مصرح بسیاری از جنبش‌ها و تحرکات را مستند ساخته است.

آنچه باید درباره گفتمان استکبار ستیزی به آن توجه دو چندان نمود، رویکرد ویژه‌ این گفتمان به فرهنگ جامعی به نام دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی در همه عصرها و در همه نسل‌هاست.

طیف‌های مختلف آحاد مردم در منظر این گفتمان یک اندیشه‌اند که می‌توانند در پی‌ریزی مناسبات این استکبارستیزی موثر باشند. این طیف‌ها شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و گروه‌های مختلف اصناف و اقشار و همة آحاد مردم هستند که هر یک در خلق ویژگی‌های این گفتمان و صراط تاثیرگذارند.

اگر بخواهیم روند این حضور را از ابتدای تاریخ انقلاب اسلامی پیگیری کنیم قطعا به شاخص‌هایی دست خواهیم یافت که هر یک به نوعی نقش و تاثیر جریان ویژه‌ای را به تصویر می‌کشد. جنبش‌ها و خیزش‌های دانش آموزی در این روزها که در آستانه‌ی سال‌گشت آن هستیم، یک جریان تاثیرگذار و هدفمند در اشاعه گفتمان استکبار‌ستیزی‌ است. جریانی که تعلق آن به یک قشر موثر و سازنده اهمیت آن را دوچندان ساخت و تلقی جدیدی از اقتدار، نقش‌آفرینی و بالندگی قشر دانش‌آموز به ارمغان آورد. قشری که به نوعی هم در تولید ادبیات مبارزه و هم در تدقیق رئوس و سرفصل‌های این مبارزه دخالت داشت و خود تولید یک استراتژی مدون عملیاتی را برای آغاز یک مبارزه هدفمند به عهده گرفت.

طیف دانش آموزان در طول مسیر انقلاب اسلامی و سالهای دفاع مقدس نشان دادند، مجاهدانه و پویا بیرقی را در دست دارند که راه و روش تعالی مسیر را به خوبی می‌شناسد و از همه توان و منابع برای رسیدن به یک هدف مشخص بهره می‌برد. گفتمان استکبار ستیزی دانش آموزان در عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واجد چند ویژگی منحصر به فرد است. این گفتمان پیش برنده و پویا بوده و یک حرکت نظامند و زنده، جریان‌ساز و ادامه‌دار است به نحوی که نمی‌توان آن را منقطع کرد. ریشه و اصالت این گفتمان متنی بر جهان‌بینی و ایدئولوژی منحصر به فرد بوده و گفتمان استکبارستیزی و رسوخ آن در طیف دانش آموزان یک اتفاق بدیع و بکر است، که خود زمینه ساز و ایجاد کننده حرکتها و جنبش های آینده می‌تواند باشد.

امروز وقت آن فرا رسیده تا با نگاهی دوباره به متن و حواشی این جریان بکر و اثر گذار و در پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری بار دگر زمینه نضج و رسوخ چنین گفتمانی را در متن حرکت دانش آموزان و جریان‌های مرتبط با این مخاطبان رهگیری کنیم و اندیشه ناب دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی را در شکل منحصر به فرد و منبعث از فرهنگ دینی نهادینه سازیم. جامعه امروز به شدت محتاج چنین هوایی است، تا با تنفس آن روحیه جهاد و مبارزه و مجاهدت مخلصانه بیش از پیش متجلی گردد و شاهد شروع یک هوای تازه از جنس استکبارستیزی باشیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار