نویسنده کتاب «ابووصال»:

مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت خلوص نیت شهدای مدافع حرم را منعکس کنند

نویسنده کتاب «ابووصال» گفت: مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت هم اکنون باید به شهدای مدافع حرم توجه کنند و خلوص نیت آن‌ها را منعکس کنند.
کد خبر: ۲۱۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ - 03November 2016

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، همزمان با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، کتاب «ابو وصال؛ روایت زندگی طلبه شهید مدافع حرم محمد رضا دهقان امیری» به قلم محدثه علیجان زاده روشن صبح امروز با حضوری جمعی از صاحبان قلم، نویسندگان، شاعران دفاع مقدس و خانواده شهید دهقان در فرهنگ‌سرای مهر معرفی شد.

«محدثه علیجان زاده روشن» در این مراسم اظهار داشت: هر چند که جایگاه و مقام والای شهیدان مدافع حرم محفوظ است، اما توجه به مقدس بودن عملشان و خالص بودن درجه شهادتشان باید به گوش جهانیان رسانیده شود و این وظیفه نویسندگان است.

توجه به سرمایه‌های فکری سبب اقتدار فرهنگی خواهد شد

مرتضی صحرایی، معاون آفرینش و اجرا منطقه 19 در این مراسم، ارزش‌های دفاع مقدس را از اصلی‌ترین ارزش‌هاي اجتماعي در جامعه اسلامي دانست و اظهار داشت: اهمیت حفظ ارزشهای دفاع مقدس یک مسئله‌ اجتماعي است، ‌مسئله‌اي كه لازم است تا با برخورد مناسب از سوي برنامه‌ريزان فرهنگي و شركت فعالانه در جريان «اشاعه فرهنگي» همراه شود.

مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت خلوص نیت شهدای مدافع حرم را منعکس کنند.

معاون فرهنگسرای مهر به لزوم ارائه ارزشهای دفاع مقدس‌ در گفتمان فرهنگی تاکید کرد و گفت: ارزش‌هاي دفاع مقدس با توجه به جاذبه خاصي كه دارند مي‌توانند در فضاي جديد و با قالبي مناسب به عرصه گفتمان فرهنگي وارد شوند. او لازمه ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس را اشاعه فرهنگي دانست و گفت: فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس باید، عناصري را وام دهند و عناصري را وام گيرند. وگرنه نه تنها پذيرفته نمي‌شوند، بلكه براي آنها بهايي تعيين نخواهد شد.

صحرایی توضیح داد: فعالان حوزه دفاع مقدس بايد به اين نكته توجه كنند كه فرايند اشاعه، فرايندي دوسويه است و پيچيدگي تغييرات فرهنگي نيز در همين نكته است كه تعادل موجود همواره از طريق عوامل خارجي به بحران و بي ساماني مي‌رسد و اين فرايند در نهايت به سازگاري و شكل گيري تعادل جديد منتهي مي شود.

معاون آفرینش و اجرا منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه به سرمايه‌هاي فكري فرهنگي را لازمه کسب اقتدار فرهنگی دانست و تاکید کرد که نباید این مقوله مهم را دست کم بگیریم.

 مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت خلوص نیت شهدای مدافع حرم را منعکس کنند

حماسه آفرینی شهدای مدافع حرم سوژه هنرمندان شود

مرتضی صحرایی، نتیجه ناآگاهی به سرمايه‌هاي عظيم و دستاوردهاي دفاع مقدس را خودباختگی دانست و گفت: لازمه تحقیق در مورد شهدای مدافع حرم درک صحیح فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. حماسه آفرینی این رزمندگان سوژهای مناسبی برای نویسندگان و هنرمندان است و نتیجه آن حفظ فرهنگ ملی، اسلامی و انقلابی خواهد شد.

وظیفه کنونی نویسندگان قلم فرسایی در جبهههای جدید دفاع مقدس است

محدثه علیجان روشن، راوی زندگی طلبه شهید مدافع حرم؛ محمدرضا دهقان امیری در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس فرصت نویسندگی در حوزه ادبیات ایثار و شهادت را برای نویسندگان فراهم کرد که آثار بسیار قوی تاکنون ثبت و منتشر شده است. او گفت: هم اکنون وظیفه نویسندگان جوان است تا جهت حفظ فرهنگ دفاع مقدس و خون پاک شهدا دست به قلم شده و در جبهه‌های جدید دفاع مقدس قلم فرسایی کنند.

محدثه علیجان با اشاره به فرازی از سخنان امام خمینی (ره) که می‌فرمایند، «جنگ را درشت ننویسید، بلکه درست بنویسید.» گفت: وظیفه اهل قلم این است که با بهره مندی از فن و هنر نویسندگی، ارزش ها را حفظ کند و آن را به نسل¬های بعدی انتقال دهد

مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت خلوص نیت شهدای مدافع حرم را منعکس کنند.

وی ادامه داد: باز هم به قول امام خمینی (ره) تا مبارزه است، ما هستیم و این راه ادامه دارد. راوی زندگی طلبه شهید محمدرضا دهقان امیری با اشاره به گذشت بیش از 20 سال از دفاع مقدس گفت: هنوز هم شاهد آن هستیم که شهدای گمنام دفاع مقدس در مناطق مختلف کشورمان پیدا می‌شود، بنابراین لازم است تا ارزش این نهضت، مبارزه و خون‌های پاک ریخته شده حفظ شود و هرگز فراموش نشود.

راوی کتاب در بخشی از صحبت‌های خود به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: تحولات منطقه سبب شده است که امروزه ارزش¬های دفاع‌مقدس به نوعی دیگر ادامه یابد، به طوری‌که توجه به ارزشهای مذهبی و دینی خارج از مرزها و جغرافیای مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری(مدظله) بوده است، حال میخواهد سوریه، عربستان یا عتبات عالیات باشد، تداوم یافته است.

وی لازمه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های بعدی را پاسداشت مقام شهدا و حفظ ارزشها دانست.

محدثه علیجان زاده روشن، شهدای انرژی هستهای، شهدای علمی، شهدای قدس، شهدای نیروی انتظامی، مرزبانهای شهید، شهیدان مامور در خارج از کشور و شهدای مدافع حرم را از جمله گروههایی دانست که امروز در راستای حفظ ارزشهای دین، مذهب، انقلاب و دفاع مقدس به مقام شامخ شهادت نایل آمده‌اند که باید زندگی و فعالیتهایشان مورد توجه نویسندگان حوزه دفاع مقدس قرار گیرد.

راوی زندگی طلبه شهید مدافع حرم «محمدرضا دهقان امیری» تصریح کرد: مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت هم اکنون باید به شهدای مدافع حرم توجه کنند و خلوص نیت آن‌ها را منعکس کنند.

محدثه علیجان زاده روشن توضیح داد: هرچند که جایگاه و مقام والای آن‌ها محفوظ است، اما توجه به مقدس بودن عملشان و خالص بودن درجه شهادتشان باید به گوش جهانیان رسانیده شود و این وظیفه نویسندگان است.

زندگی پاک و خلوص نیت شهدای متولد دهه 70 روایت شود

راوی زندگی طلبه شهید مدافع حرم، محمدرضا دهقان امیری با اشاره به اینکه شهید محمدرضا دهقان امیری متولد دهه 70 بود و هنگامی که به درجه والای شهادت نایل آمد، کمتر از 20 سال داشت، گفت: روحیه شهادت طلبی و مبارزه طلبی در راه وطن و مذهب همواره نزد ایرانیان حفظ شده است و شهادت به عنوان والاترین مقامی که انسان میتواند به آن برسد، مطرح است.

وی به لزوم توجه بیشتر به زندگی پاک و خلوص نیت شهدای دهه 70 در قالب آثار نویسندگان، هنرمندان و فیلمسازان تاکید کرد و گفت: بی‌توجهی به ارزشها راه نفوذ را به دشمن خواهد داد، زیرا دشمن بیکار نمی‌نشیند و وقتی نقطه ضعف را بشناسد در آن سرمایه گذاری می‌کند.

مدعیان فرهنگ ایثار و شهادت خلوص نیت شهدای مدافع حرم را منعکس کنند 

علیجان زاده روشن در این مراسم به آماده سازی انتشار کتاب زندگی دو شهید دیگر مدافع حرم که متولد دهه 70 هستند اشاره کرد و گفت: آنچه که در انعکاس زندگی شهدای والا مقام مدافع حرم مدنظر بوده است، سبک اخلاقی زندگی اشان بوده است و انجام کار براساس تحقیقات گسترده صورت گرفته است.

شایان ذکر است، کتاب «ابو وصال؛ روایت زندگی طلبه شهید مدافع حرم» که به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است، سیزدهم آبان‌ماه، با حضور محدثه علیجان زاده روشن نویسنده کتاب، جمعی از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم، مادر شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری، مسئولین فرهنگی منطقه و جمعی از افراد صاحب قلم در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای مهر معرفی شد.

در کتاب «ابو وصال» یکصد خاطره از طلبه شهید امیری از زبان مادر، دوستان و همرزمان شهید به همراه وصیت‌نامه‌ی شهید بازگو شده است.

در بخشی از وصیت‌نامه این مدافع حرم آمده است: «صبر را سر لوحه خود قرار دهید و مطمئن باشید که هر کس از این دنیا خواهد رفت و تنها کسی که باقی می‌ماند خداوند متعال است، اگر دلتان گرفت یاد عاشورا کنید و مطمئن باشید غم شما از غم ام‌المصائب خانم زینب کبری(س) کوچک‌تر است، روضه اباعبدالله و خانم زینب کبری فراموش نشود و حقیقتا مطمئن باشید که تنها با یاد خداست که دل‌ها آرام می‌گیرد.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار