اولین اظهار نظر رسمی نخست وزیر جدید لبنان

سعد حریری نخست وزیر جدید لبنان گفت: فصلی جدید در لبنان شروع شده و امیدوارم بتوانم دولت وفاق ملی را فارغ از دسته بندی های سیاسی تشکیل دهم.
کد خبر: ۲۱۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ - 03November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حریری ( 46 ساله) بعداز شرکت در نشستی با حضور ژنرال عون و « نبیه بری » رئیس مجلس در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در دولت جدید بر روی همه لبنانی ها بازاست حتی همه آنهائی که مرا به عنوان نخست وزیر معرفی نکردند.
 
فراکسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان، نامزدی را برای احراز پست نخست وزیری لبنان معرفی نکرد.
 
حریری با قدردانی از اعتماد ژنرال عون و فراکسیون های پارلمانی به او، از تلاش های دولت تمام سلام در مراحل سخت و حساس برای حمایت از لبنان تشکر کرد.
وی گفت که از هم اکنون رایزنی هایش را برای تشکیل دولت وفاق ملی فارغ از دسته بندی های سیاسی و مبتنی بر اجماع گروه های سیاسی در خصوص سخنان ژنرال میشل عون هنگام ادای سوگند ریاست جمهوری شروع می کند.
 
وی افزود: وارد دوره ای جدید شده ایم و در این لحظات مثبت ابراز امیدواری می کنم بتوانم برای پایان دادن به رنج های اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی و محیط زیستی مردم لبنان در دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری و تعطیلی و فلج شدن کشور، بسرعت دولت جدید را تشکیل دهم.
نخست وزیر جدید لبنان از جمله اهداف خود را تصویب قانون جدید و عادلانه انتخابات و برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان مقرر اعلام کرد.
 
حریری گفت: باید برای حمایت از لبنان در مقابل آتش های شعله ور در اطراف و مقابله با تروریسم و حل مسئله آوارگان سوری بسرعت اقدام کنیم و اعتماد را به جوانان لبنانی نسبت به آینده بهتر وهمچنین بار دیگر اعتماد کشورهای عرب و جهان را به لبنان جلب کنیم و این عهد من با ملت لبنان است.
 
** سعد حریری و دور دوم نخست وزیری
سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل برای دومین بار به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شده است.
 
حریری از سال 2009 تا 2011 هم نخست وزیر لبنان بود اما حزب الله و همپیمانانش و در راس آنها ژنرال عون در اعتراض به سیاست های ضد مقاومتی و ملی حریری، وزیران خود را از دولت خارج کردند و به همین علت دولت حریری سقوط کرد.
 
نخست وزیر جدید لبنان اکنون با مشکلات سخت اقتصادی و کاهش جایگاه در داخل حزب جریان المستقبل و گروه 14 مارس مواجه است و البته امید دارد با بازگشت به کاخ نخست وزیری بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند.
 
روزنامه لبنانی النهار نوشت که سعد حریری، آن سعد حریری گذشته نیست زیرا مجبور شده است برای رسیدن دوباره به این جایگاه امتیازهای زیادی بدهد هر چند آنها را به بهانه فداکاری برای منافع لبنانی ها توجیه می کند.
 
النهار افزود: حریری چند بار وارد رویاروئی های سیاسی با دمشق و حزب الله شده اما هر بار مجبور شده است در مقابل این دو طرف قوی عقب نشینی کند و امتیاز بدهد.
 
حریری بین سال های 2005 تا 2007 و همچنین سال هائی که تروریست های تکفیری مردم را با انفجار خودروهای بمب گذاری شده و اعزام انتحاری ها، قتل عام می کردند، به بهانه های امنیتی در خارج لبنان زندگی کرد و به همین دلیل به جایگاه او در داخل لبنان لطمه شدیدی خورده است.
 
سعد حریری در 18 آوریل سال 1970 میلادی بدنیا آمده و در رشته اقتصاد در دانشگاه جورج تاون واشنگتن درس خوانده است.
 
« لارا بشیر» همسر او از یک خانواده سوری است و دارای دو پسر به نام های « صبیان« و «عبدالعزیز» و یک دختر به نام « لولوء» است.
 
وی سهامدار اصلی شرکت پیمانکاری « سعودی - اوجیه» است که اکنون در آستانه ورشکستگی قرار دارد و همزمان رئیس و یا عضو هیات مدیره چند شرکت دیگر خاندان حریری است.
 
مشکلات مالی حریری باعث شد تا اهتمام سعودی که همواره برای مقابله با حزب الله، پول و کمک های وسیع دیگری در اختیار همپیمانانش در لبنان و در راس آنها حریری قرار می داد، کاهش یابد.  
 
منبع:ایرنا
نظر شما
پربیننده ها