برنز و اشمیت ساعت ۱۴ امروز به وقت ژنو

مذاکرات سه جانبه هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی

مذاکرات هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی و ویلیام برنز و با حضور هلگا اشمیت ساعت ۱۴ امروز (دوشنبه) به وقت ژنو (۱۶: ۳۰ به وقت تهران) در ژنو برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵ - 09June 2014

مذاکرات سه جانبه هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) درباره راه حل جامع هستهای که قرار است روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه برای پنجمین بار در شهر وین برگزار شود، یکسری رایزنیهای سیاسی دو و سه جانبه بین هیأت ایرانی و برخی از اعضای ۱+۵ در این هفته صورت خواهد گرفت.

بر همین اساس، ساعت ۱۴ امروز (دوشنبه) به وقت محلی (۱۶: ۳۰ به وقت تهران) قرار است اولین دیدار هیأتهای ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای و ویلیام بزنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از هتلهای شهر ژنو انجام شود.

عراقچی پیش از این اعلام کرده بود که نشست با آمریکاییها سه جانبه است و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه حضور خواهد داشت و تصریح کرد: موضوع مذاکره ما با آمریکا بحث هستهای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت میشود بحث تحریمها است که باید برداشته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای با ذکر این نکته که رئیس هیأت آمریکایی در این مذاکرات بر عهده ویلیام برنز است، خاطرنشان کرد: امیدواریم حضورشان مثبت باشد.

عراقچی را در این سفر مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدینژاد مدیرکل سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی همراهی میکنند.

قرار است ویلیام برنز را در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، «رابرت مالی» حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف و از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا، «بروک اندرسون» معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و «جیمز تیمبی» مشاور ارشد شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاحهای اتمی همراهی کنند.

قرار است مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو دو روزه (دوشنبه و سهشنبه) باشد.

هیأت ایرانی پس از ژنو راهی رم میشود تا در حاشیه کنفرانس خلع سلاح در رم که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۱ و ۲۲ خرداد ماه) برگزار خواهد شد، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و یک دور مذاکره دوجانبه برگزار شود.

لازم به ذکر است عراقچی پیش از این عنوان کرده بود که احتمالاً با چند کشور اروپایی عضو ۱+۵ نیز در رم مذاکراتی انجام خواهد شد یا اینکه هفته آینده و قبل از عزیمت یکی از همتایانش از این کشورها به تهران خواهد آمد و این مذاکرات دوجانبه در تهران برگزار خواهد شد تا بتوان با آمادگی بیشتری در مذاکرات ۲۶ تا ۳۰ خرداد شرکت کرد.

عراقچی گفته بود که او و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، مسئولیت هیأت ایران در این مذاکرات را برعهده دارند.

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) درباره راهحل جامع هستهای قرار است روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه در شهر وین برگزار شود.

در دور قبلی این مذاکرات که ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد، قرار بود کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هستهای آغاز شود که به دلیل زیادهخواهیهای طرف مقابل پیشرفت ملموسی در این زمینه صورت نگرفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار