به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد
دفاع پرس، نشست <عصر تبلیغات و جنگ> به همت انجمن روزنامه نگاران و عکاسان دفاع مقدس عصر امروز در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور سردار «علیرضا مزینانی» مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء در دوران دفاع مقدس، «مسعود رجبی معمار» مسئول خانه هنرمندان و جمعی از مسئولان تبلیغات در دوران دفاع مقدس برگزار شد.
سردار مزینانی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تبلیغات یکی از واحدهای تاثیرگذار در هدایت جنگ بود. ابتدا واحد تبلیغات در قرارگاه کربلا و پس از آن در قرارگاه خاتم الانبیاء راه اندازی شد.
وی افزود: واحد تبلیغات جبهه و جنگ واحدی گسترده بود که تمام فعالیت های تبلیغاتی و هنری در جبهه ها را هدایت می کرد. فعالیت در این عرصه ابعاد گسترده ای داشت.
سردار مزینانی با بیان اینکه فعالیت واحد تبلیغات از زمان ورود رزمندگان به جبهه آغاز می شد, عنوان کرد: زمانی که رزمندگان در یگان های رزمی سازماندهی می شدند واحد تبلیغات فعالیت هایش را آغاز می کرد. بخش فرهنگی و ارتباطات از جمله زیرمجموعه های واحدهای تبلیغات است. در بخش ارتباطات دعوت از شخصیت سیاسی و مذهبی, ساماندهی مداحانی در یگان ها در جبهه از جمله برنامه های مختلف واحد تبلیغات بشمار می رود.
وی تصریح کرد: فعالیت در محورهای اصلی عملیات و برنامه در مواقع پدافند از محورهای اصلی واحد تبلیغات بود. حضور در هر یک از محورها ویژگی های خاص خودش را داشت و برنامه ها مخصوص منطقه و تعداد یگان های عمل کننده برنامه ریزی می شد.
مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیا در دوران دفاع مقدس به انعکاس اخبار جنگ با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مناطق جنگی اشاره کرد و گفت: برای انعکاس خبر پیروزی رزمندگان و اعلام وضعیت مناطق عملیاتی خبرنگاران داخلی و خارجی از مناطق عملیاتی حضور می یافتند. اما گاهی پیش می آمد که انعکاس اخبار توسط خبرنگاران خارجی واقعیت نداشت.
وی در ادامه به بیان خاطره ای از حضور خبرنگاران خارجی در عملیات فاو پرداخت و گفت: در این عملیات دشمن غافل گیر شده و توپخانه آن منهدم شد از این رو به مدت یک هفته منطقه آرام بود. نخستین گروه خبرنگاران داخلی و خارجی یک هفته پس از عملیات برای بازدید به منطقه وارد شدند. با انعکاس خبر عملیات جمع کثیری از خبرنگاران تقاضای حضور در منطقه را کردند تا آنجایی که چهار هلی کوپتر برای انتقال آنها تهیه کردیم. دشمن آن روز آتش نسبتا سنگینی به منطقه ریخت که در این میان یکی از خبرنگاران خارجی بر اثر ترس سکته کرده و فوت کرد.
سردار مزینانی در پایان عنوان کرد: کسانی که امروز در حوزه حماسه و مقاومت قلم می زنند و از هشت سال دفاع مقدس می نویسند اکثرا جوانانی هستند که جنگ را ندیدند. از این رو به دوستان پیشنهاد می کنم به موضوعات تبلیغات در جنگ که تا به امروز مغفول مانده است بیشتر بپردازید.
فعالیت واحد تبلیغات در جنگ ابداع بسیجیان بود
مسعود رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه خیلی از روش های جنگ را رزمندگان و فرماندهانی طراحی کردند که اکثر آنها هیچ تجربه نظامی نداشتند, اظهار داشت: فرماندهان شهیدی همچون نیاکی، شهید باقری، باکری، دقایقی، صیاد شیرازی، بابایی و .... و سردارانی همچون شمخانی، محسن رضایی، سردار باقری هیچ کدام دوره های نظامی را ندیدند و تنها از سر تکلیف و وظیفه به جبهه آمدند. شهید باقری در روزهای نخست جنگ به عنوان یک خبرنگار وارد مناطق عملیاتی شد اما پس از سه ماه به یکی از مهره های اثرگذار در مناطق عملیاتی تبدیل شد. کار فرهنگی نیز اینچنین بود. ما در سن جوانی بدون تجربه وارد جبهه شدیم.
وی به نبوغ نیروهای تبلیغات اشاره کرد و گفت: پیشانی بند، نوشتن شعار در لباس و ... از نبوغ و استعداد نیروها در جبهه بود که باعث افزایش روحیه رزمندگان میشد. اکثر نیروهای تبلیغات در جنگ, پس از پایان جنگ تحمیلی دوره های دافوس را گذراندند.
رجبی خاطرنشان ساخت: پس از گذارندن دوره تخصصی تبلیغات متوجه شدیم که خیلی از فعالیت های ما بر اساس قوانین نبوده است. اگر در چارچوب قوانین پیش می رفتیم ممکن بود در جنگ تحمیلی شکست می خوردیم. این در حالی است که اسناد جنگی نشان می دهد که دشمن می توانست در عرض زمان یک هفته خرمشهر را تصرف کرده و کشور را تجزیه می کرد اما پس از هشت سال با سرافکندگی خاک کشورمان را ترک کرد.
مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه واحد تبلیغات جنگ یک پدیده و ابداع در دوران دفاع مقدس بود, گفت: ما ناخواسته و بدون اینکه سابقه جنگیدن را داشته باشیم وارد جبهه ها شده بودیم. از طرفی هم با الگوهای روانشناختی غربی نمی توانستیم جنگ را ادامه دهیم زیرا ما عقاید دینی داشتیم و از سوی دیگر جنگ ستیز نبودیم.
وی در پایان بیان کرد: سال های پس از اتمام جنگ تحمیلی به همت استاد صمدیان از پیشکسوتان عکاسی چندین جلد کتاب عکس از دوران دفاع مقدس تهیه کردیم و به موزه ژاپن رفتیم. تا آن زمان ما معنای پیشانی بند قرمز را نمی دانستیم. ابداعات ما در تبلیغات هم برای ژاپنی ها جالب بود.
انتهای پیام/۱۳۱