به گزارش خبرنگار بین الملل
دفاع پرس، «عماد آبشناسان» خبرنگار خبرگزاری راشاتودی روسیه در نشست «جنگ رسانهای شرق و غرب» اظهار داشت: رسانههای خارجی زبان داخلی برای اینکه در جامعه هدف تاثیرگذار باشند، باید هدف خود را مشخص کنند؛ بهعنوان مثال این رسانهها با تفکر سوری، لبنانی، عراقی و ... نمیتوانند بر روی شهروندان سوری تاثیرگذار و نفوذ داشته باشند.
وی در ادامه افزود: رسانهها برای اینکه در جامعه هدف تاثیرگذار باشند، باید افراد بومی استخدام کنند و یا اینکه مجری، نویسنده و خبرنگاری که بکار میگیرند، آموزشهای لازم را در خصوص آن جامعه دیده و مطالعه زیادی در خصوص ذائقه مخاطبان آن کرده باشند.
آبشناسان با بیان اینکه رسانهها برای تاثیرگذاری باید بهدنبال مطالبی جذاب و مناسب با ذائقه مخاطب آن جامعه باشند، تصریح کرد: اگر رسانههای خارجی زبان ما تاثیری در مخاطبان نداشته باشند، دشمن با آنها کاری نخواهد داشت؛ اما اگر لحظهای احساس کنند که تاثیرگذار هستند، اقدام به خارج کردن آن از مدار ماهوارهها خواهند کرد؛ همان کاری که با العالم و المیادین انجام دادند.
خبرنگار خبرگزاری راشاتودی در ادامه به شکستن اقتدار رسانههای غرب توسط «راشا تودی» و شبکه خبری «المیادین» و «العالم» اشاره کرد و افزود: رسانههای داخلی نیز باید خواستههای مخاطبان داخلی را تامین کنند تا آنها به جای گوش دادن به حرف خودی، حرف دشمن را گوش ندهند.
وی در خصوص راهکارهای جذب مخاطب و مبارزه با رسانههای غربی خاطرنشان کرد: اولین راهکار این است که ما باید متمرکز باشیم؛ به جای اینکه 100 کانال بزنیم، یک کانال تاثیرگذار راه اندازی کنیم. دومین راهکار برای مبارزه با رسانههای غربی کار حرفهای انجام بدهیم. هر فردی نمیتواند، مدیر رسانه باشد، هر فردی نمیتواند خبرنگار باشد، مدیر رسانهها برای اینکه در جنگ رسانهای پیروز شود باید مدیری رسانهای باشد. به جای اینکه رسانههای خود را پر از مطالب بیتاثیر کنیم، مطالب اندک اما تاثیرگذار در آن به مخاطب ارائه دهیم.
آبشناسان با بیان اینکه باید هدف استراتژیک رسانهای داشته باشیم، گفت: رسانه را نباید به امان خدا رها کنیم که خبرنگار هرچیزی دوست داشت بنویسد، در انتشار اخبار دقت کنیم و مطالب خوب را برای مخاطب ارائه دهیم. برای اینکه سد دشمن را بشکنیم باید از این استراتژی استفاده کنیم.
خبرنگار خبرگزاری راشا تودی تصریح کرد: در مبارزه بینالمللی باید از تفکر محلی خارج شده و از تفکر بینالمللی استفاده کنیم و محتوای کار خود را در سطح جهانی بالا ببریم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از معضلات بزرگ رسانههای خارجی زبان کشورمان را اینگونه بیان کرد که رسانههای ما نمیتوانند جریان سازی کنند و منتظر هستند رسانههای خارجی جریان سازی کنند تا آنها حالت دفاعی به خود بگیرند؛ در حالیکه نباید اینگونه باشد ما باید جریان ساز باشیم و رسانههای خارجی را در لاک دفاعی فرو ببریم.
آبشناسان در ادامه بیان کرد: مسئولان کشورمان به رسانههای خارجی زبان توجه داشته باشند، مصاحبههای اختصاصی خود را به آنها بدهند تا رسانههای خارجی زبان ما به یک رسانه بینالمللی تبدیل شوند. دولت باید رسانههای خارجی زبان داخلی که با رسانههای خارجی مبارزه میکنند، حمایت و روی آنها سرمایهگذاری کند.
انتهای پیام/ 411