ایمان، شرم داشتن از خدا و خلق خداست

«شیخ انصاریان» گفت: دل سالم در دنیا، چشم و گوش و زبان و شکم و دست و شهوت و قدم را سالم نگه می‌دارد. اگر این پاره گوشت از همه شوائب و آلودگی‌ها پاک باشد، تمام اعضا و جوارح پاک می‌ماند.
کد خبر: ۲۱۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶ - 10November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «شیخ حسین انصاریان» طی سخنانی در جمعی از دلباختگان حسینی مسجد آیت‌ الله بروجردی(ره) کرمانشاه در دهه اول ماه صفر ۹۵ با بیان اینکه وجود مقدس پروردگار در قرآن کریم به همه مؤمنان مرد و زن حقایقی را وعده داده که در زندگی دنیا و آخرتشان ظهور کند و آشکار شود، اظهار داشت: این حقایق، حقایقی است که ظهور دادنش کار خود مردم مؤمن نیست و انجامش فقط وقف حریم مبارک کبریایی اوست.

وی ادامه داد: چیزی که در این زمینه خیلی مهم است بسترسازی تحقق وعده‌های پروردگار است که این بسترسازی کار خود مردم است، این بسترسازی هم در آیات کتاب خدا و هم در روایات و حدیث، راهنمایی شده که چگونه مردم این بستر تحقق وعده‌های پروردگار را آماده کنند.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع)، درباره اینکه چرا به برخی مردان و زنان، مؤمن گفته می‌شود و چه ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی دارند؟ می‌فرماید: «الایمان شجرة» یعنی این ایمان که در سرزمین وجود مؤمن است، یک درخت پرقیمت و درخت عظیم معنوی و با ارزش ملکوتی است.

شیخ حسین انصاریان یادآور شد: ریشه این درخت باور است، ظرف باور در وجود انسان، قلب است و راه به دیگر اعضا و جوارح ندارد. قرآن مجید و روایات برای قلب ارزش سنگینی قائل هستند، تمام خوبی‌ها و همه زشتی‌ها و بدی‌های انسان در گرو قلبش است.

وی افزود: در یکی از آیات قرآن می‌خوانیم کسانی که قیامت می‌دانند دچار عذاب می‌شوند، اگر بر فرض کسی خود را در قیامت دوزخی ببیند و به اندازه سطح کره زمین طلا در اختیارش باشد و این را برای نجات از دوزخ بپردازد، قبول نمی‌شود و از دوزخ هم نجات پیدا نمی‌کند و او را از عذاب نجات نمی‌دهد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: فرزندان هم در قیامت سودی به حال دوزخی ندارند، ممکن است کسی وارد قیامت شود و اهل دوزخ باشد ولی فرزند بسیار شایسته داشته باشد ولی چون اهل دوزخ است، شایستگی آن فرزند یا فرزندان، کاری برایش صورت نمی‌دهد. خیلی‌ها در طول تاریخ بودند و الآن هم هستند که خودشان آدم‌های بی‌دین و شری هستند ولی فرزندان بسیار پرارزشی دارند.

وی ادامه داد: پروردگار می‌فرماید «الا من اتی الله بقلب سلیم»، مگر اینکه در قیامت کسی بیاید دل با ایمان، قلب با یقین، دل بی‌کینه، دل بی‌بخل، دل بی‌حرص، دل بی‌طمع بیاورد، این دل را در دنیا ساخته باشد و در سلامت کامل غرقش کرده باشد و خودش برای من بیاورد، این دل سبب ورود در بهشت است.

شیخ حسین انصاریان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: پیغمبر اسلام می‌فرماید: این دل سالم در دنیا، چشم و گوش و زبان و شکم و دست و شهوت و قدم را سالم نگه می‌دارد، در بدن انسان، پاره گوشتی است که اگر این پاره گوشت از همه شوائب و آلودگی‌ها پاک باشد، تمام اعضا و جوارح پاک می‌ماند و اگر این پاره گوشت بیمار و آلوده باشد، همه اعضا و جوارح آلوده و نجس هستند و بدانید که این پاره گوشت، قلب است.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که منشأ این زشت‌کاری‌ها و نفاق‌گرایی‌ها و بدکاری‌ها و جلسات مخفی بر ضد قرآن و پیغمبر(ص) چیست؟ اظهار کرد: منشأ یک چیز است و آن دل بیمار است. شما خیال می‌کنید آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با همکاری آمریکا و اسرائیل، دست از سر ملت قرآن و به ویژه شیعه برمی‌دارد؟ بله برمی‌دارد، وقتی که دلش سالم بشود تا دل مریض است لطمه می‌زند، می‌برد، غارت می‌کند، می‌کشد، دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند.

شیخ حسین انصاریان یادآور شد: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «والله قسم اگر هفت اقلیم هستی را با آن چه که در این هفت اقلیم است به من بدهند و بگویند علی این سرمایه عظیم را بگیر و دانه را از دهان یک مورچه بگیر، زیربار این معامله نمی‌روم»، چون علی(ع) و انبیاء و مردم مؤمن، دل سالم دارند.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: من و پیغمبر(ص) از خانه درآمدیم، پنج انگشت پیغمبر لای پنج انگشت من بود، داشتیم آرام در حالی که حرف هم نمی‌زدیم با همدیگر می‌رفتیم، وارد محلی شدیم، یک مرتبه دیدیم چهار کارگر آستین‌ کهنه لباس ‌مندرس زیر تابوتی را گرفتند و دارند به طرف بقیع می‌برند، پیغمبر(ص) به من فرمود: علی جان برویم  تشییع جنازه؟ گفتم امرتان واجب است برویم، فرمود می‌رویم، یک بار جلوی تابوت را می‌گیریم و یک بار هم می‌رویم پشت تابوت و عقب تابوت را روی دوش می‌گذاریم اینگونه تشییع جنازه را تقسیم می‌کنیم، گفتم برویم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: جنازه وارد بقیع شد، در حالی که آن چهار کارگر بودند و من و پیغمبر(ص)، ما دو نفر، جلو و عقب جنازه را گرفتیم، دو نفر از کارگرها هم شدند مشیع جنازه، مرده را گذاشتند روی زمین، پیغمبر فرمود: علی جان تو آب بریز، من این مرده را خودم غسل می‌دهم، قلب سالم و ارزش دل سالم، پیغمبر(ص) و علی(ع) را تا کجا می‌کشد؟

وی تأکید کرد: اگر دلتان می‌خواهد آیات حسد، بخل، آیات کبر قرآن و آیات کینه قرآن را بخوانید، ببینید خدا به صاحبان اینگونه دل‌ها مُهر دوزخی شدن زده است بنابراین، ثروتمندان از هزینه کردن‌تان در راه خدا بخل نکنید، هزینه کردن‌تان برای زائر ابی عبدالله(ع) که از شهر شما رد می‌شود، دریغ نکنید، از همه مهمتر از خمس واجب‌تان به زوار بخل نورزید. امام زمان(ع) می‌فرماید: ثروتمندانی که خمس ندادند و مردند، اولین دشمن آنها در قیامت، ما اهل بیت(ع) هستیم.

شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه ایمان یک درخت است و ریشه‌اش یقین است، عنوان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: ایمان، تقواست و به معنای خود نگه‌داشتن از گناهان باطنی و ظاهری است، ایمان شرم داشتن از خدا و خلق خداست و میوه ایمان هم دست به جیب بودن است.

منبع: فرهنگ نیوز

نظر شما
پربیننده ها