مدیرعامل ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با دفاع پرس مطرح کرد؛
تفکیک فرودگاههای نظامی از غیرنظامی به دستور رئیس جمهور
«رحمتالله مه آبادی» گفت: مشترک بودن فضای فرودگاههای نظامی و غیرنظامی مشکلاتی دارد، چراکه در صورت بمباران فرودگاه، توان نظامی برای مقابله با جنگندههای مهاجم کاهش مییابد. از اینرو طبق دستور رئیس جمهور قرار است، فرودگاههای نظامی و غیرنظامی در آینده تفکیک شوند.
«رحمتالله مه آبادی» رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ضمن حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیستودومین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی
دفاع پرس در خصوص اقدامات پدافندی برای مقابله با عواملی که فرودگاهها و هواپیماهای کشور را تهدید میکند، اظهار داشت: برنامههایی را بهصورت مشترک با سازمان پدافند غیرعامل کشور بهصورت مستمر اجرا و رزمایشهایی نیز برگزار میکنیم.
وی افزود: علاوه بر پدافند، حوزه استاندارد و مدیریت بحران را نیز داریم تا هنگامی استانداردها را وضع میکنیم نگاهی نیز به پدافند غیرعامل داشته باشیم.
مه آبادی با بیان اینکه تمام فرودگاههای دنیا طرح بحران دارند، خاطرنشان کرد: در بحث بحرانها، شاخصهای پدافند غیرعامل نیز لحاظ میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که در صورت بمباران فرودگاهها توسط دشمن همچون روز نخست جنگ تحمیلی عراق، چه اقداماتی را جهت مقابله و بازسازی فرودگاهها انجام خواهید داد، بیان داشت: بیشترین آسیب متوجه سامانههای راداری و کنترل پرواز است. ما رادارهای موبایلی داریم که میتواند تا زمانی رفع مشکل، جایگزین شود و خدمت رسانی کند.
وی بیان کرد: مشترک بودن فضای فرودگاههای نظامی و غیرنظامی مشکلاتی دارد، چراکه در صورت بمباران فرودگاه، توان نظامی برای مقابله با جنگندههای مهاجم کاهش مییابد. از این رو طبق دستور رئیس جمهور قرار است، فرودگاههای نظامی و غیرنظامی در آینده تفکیک شوند. این کار نیازمند تغییرات زیرساختی و هزینهبر است. تفکیک باید در زمان توسعه فرودگاهها در دهه 70 انجام میشد.
مه آبادی گفت: به هر حال باید توان ترمیم را بالا ببریم تا فرودگاهها بهسرعت آماده خدمترسانی مجدد شوند، که برای این کار تمرینهایی انجام میشود و هم اکنون نیز برخی از فرودگاهها که باندهایشان فرسوده است، برخی مواقع در باندهایشان حفرههایی ایجاد میشود که به سرعت ترمیم میشوند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: تلاشمان این است که خود را با استانداردهای سازمانهای مربوطه هماهنگ کنیم تا در صورت وقوع حادثه، از توان پدافندی خوبی برخوردار باشیم.
وی در پایان عنوان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در ناوبری هوایی، کریدورهای هوایی را تجمیع کردهایم؛ بهطور مثال به جای اینکه یک هواپیما پنج راه را برای رسیدن به مقصد طی کند، این مسیر را در 2 راه میپیماید. این موجب میشود که زمان پرواز کاهش یابد و یک هواپیما در طول روز پروازهای بیشتر و به نسبت درآمد بیشتر داشته باشد، همچنین در وقت مسافران و مصرف سوخت صرفه جویی میشود.
انتهای پیام/211