به گزارش خبرنگار دفاع پرس از لرستان، سرهنگ يدالله دلارام مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان در یادداشتی به تحلیل رابطه رسانه و دفاع مقدس پرداخته است.
وی در یادداشت خود آورده:
در جهان امروز، رسانه های گروهی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و سینما با انتقال اطلاعات و دانستنی های نو نقش برجسته ای در تبادل افکار و دیدگاه های مردم، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری برعهده دارند. به طوری که بسیاری از اندیشمندان کنونی دوره کنونی « عصر ارتباطات» و برخی نیز دوره انفجار اطلاعاتی نامیده اند.
فراوانی جمعیت، تمرکز گروه های وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی ها و همبستگی های ملی و بین المللی، ناامنی و بحران ها، تحول نظام های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت های قدیمی و مخصوصاً بیداری وجدان اجتماعی، همه از جمله عواملی هستند که روز به روز نیاز انسان را به آگاهی از تمام حوادث و و قایع جاری محیط زندگی بیشتر می کند تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تفاهم بین المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده اند. در جوامع انسانی تلاش می شود همیشه در جریان همه امور و مسایل اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا نمایند. به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهمترین ویژگی های زمان معاصر بشمار می رود و همین آگاهی است که انسان را به زندگی فردی و جمعی علاقمند می سازد و توجه او را به مسئولیت های وی جلب می کند.
به این ترتیب در جامعه امروز یک فرد تنها موقعی می تواند بهترین و مطمئن ترین امکانات و وسایل زندگی را برای زندگی گروهی به دست آورد که دارای معلومات و اطلاعات کافی، خط مشی های صحیح و افکار و عقاید سالم باشد و این امر با استفاده از وسایل ارتباط جمعی، روزنامه ها، نشریات،کتب و در یک واژه اطلاعات قابل دسترسی است.
دستیابی به نیازهای گوناگون بایستی با استفاده از شیوه های گوناگون باشد چرا که با استفاده از ابزارهای اندیشه و احساس، اخبار و تبلیغ، نشر و آگاهی دادن می توان بر محیط پیرامون تاثیر گذاشت و در نتیجه با قانع سازی مخاطب به فصلی مشترک دست پیدا کرد و در نهایت به هدف خود رسید.
در این راستا نهادها و سازمان ها و گروه های مختلف همواره در تلاشند با تاثیر گذاری به بخشی از توده های مردم که می توان آنها را تحت عنوان مخاطب یاد کرد، به نحوی شیوه عمل و اندیشه را در آنان کنترل کنند و یا آنها را وادار سازند تا در جهت خواست و میل آنان عمل کنند. شناختی که از یک مخاطب، رفتارها، عقاید و افکار او می توان به دست آورد تا در مرحله بعد اهداف مدنظر را اطلاعات می نامیم.
جنگ هشت ساله رژیم بعثی ضد ملت انقلابی ما این فرصت را برای رسانه های جمعی داخلی فراهم آورد تا ضمن انجام رسالت خود یعنی اطلاع رسانی بموقع از وقایع آن، با تمام امکانات خود و هم پای دیگر اقشار جامعه زمینه را برای حضور گسترده مردم در تمام عرصه ها فراهم نمایند. نقش بی مانند رسانه های گروهی در هشت سال دفاع مقدس برای کسی پوشیده نیست و این دوره از تاریخ ملت ایران به عنوان برگ طلایی جامعه رسانه ای محسوب می گردد. چرا که این قشر از مردم ایران به خوبی توانستند رسالتی را که بر عهده آنان گذاشته شده، به خوبی ایفا نمایند. در این مقوله به بخش ها و جزئیاتی از اقدامات گسترده رسانه های گروهی ایران در دوره هشت ساله دفاع مقدس اشاره می نماییم:
· ارائه تحليل و اخبار به موقع از جنگ به مردم.
· برقراری ارتباط بین رزمندگان با مردم
· انتقال ارزش های حاکم بر جامعه به خطوط اول رزمندگان اسلامی
· معرفی رزمندگان اسلام به مردم و نقش آنان در برقراری امنیت در جامعه
· تبیین فرهنگ دفاع مقدس در بین اقشار جامعه
· تهییج رزمندگان و مردم برای حضور فعال در عرصه نبرد
· ایجاد شرایط لازم برای حضور همه اقوام و ادیان و مذاهب در طول هشت سال دفاع مقدس
· برقراری ارتباط مناسب بین دولت- مردم و رزمندگان
· ایجاد فضای روحی و روانی مناسب برای برقراری اعتماد بین مردم، مسئولین و رزمندگان حاضر در صحنه نبرد.
· نقش بی مانند رسانه ها در الگوسازی از قهرمانان دفاع مقدس برای جوانان
بنابر این اعتماد سازی، انعکاس واقعیتهای جنگ، ایجاد فضای مناسب برای تحلیل صحنه های نبرد برای افکار عمومی در طول هشت سال دفاع مقدس، پیش بینی برخی از حوادث جنگ با توجه به وضعیت صحنه نبرد، از جمله اقداماتی بود که رسانه های گروهی در جنگ تحمیلی رژیم بعث به خوبی توانستند به مرحله عمل برسانند و با این گونه برنامه ها و در راستای استراتژی ملی عمل نمایند و اعتباری بیش از پیش برای خود نزد افکار عمومی ملت انقلابی ایران اسلامی بدست آورند. جا دارد از همین جا از زحمات این رزمندگان عرصه اطلاع رسانی تقدیر به عمل آید و به آنان خسته نباشید عرض نماییم.
انتهای پیام/