به گزارش خبرنگار دفاع پرس از زنجان سرهنگ مهدیخانی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان زنجان در یادداشتی به بررسی نقش رسانه در دفاع مقدس پرداخته است.
وی در یادداشت خود آورده:
یکی از عوامل موثر در پیشبرد اهداف جنگ، قدرت تبليغ است و اينكه رسانه چه قابليت ها و ظرفيتي در اقناع مردم دارد. رسانه در توصيف شاخصههاي روحي رزمندگان، تحليل اوضاع دروني و بيروني كشور و در تبيين چرايي دفاع مقدس نقش مهمي ايفا كرد و مطئمنا اگر اين اقناع افكار عمومي از سوي رسانه ملي صورت نميگرفت ما نمي توانستيم هشت سال در برابر دشمن تا بن دندان مسلح دفاع كنيم. از آنجا كه نيروهاي رزمنده ما از متن مردم برخاسته بودند، رسانه ها بخشي از قدرت جمهوري اسلامي را توانست به نمايش بگذارد. لذا اصحاب رسانه به تناسب نقشی که در دفاع مقدس داشتند سهم رزمندگی داشتند.
هر جنگ سختی بر پایه جنگ نرم و اقناع افکار عمومی شکل می گیرد و در دفاع مقدس نیز باید افکار عمومی مردم برای دفاع آماده شود که رسانه ها پيشقراول اين اقناع در هشت سال دفاع مقدس بودند. دفاع مقدس ما سرشار از حوادث و اتفاقات عجيب معنوي و انساني بود كه رسانه های موجود نميتوانستند همه آن نمايش بگذارد و اين از عظمت و شكوه هشت سال دفاع مقدس ما بود.
به طور مثال: برنامه مستند روايت فتح كه گزارشي از وقايع و آدم هاي جنگ را به تصوير ميكشيد نمونه موفقي از يك اثر رسانهاي در هشت سال جنگ تحميلي بود. روايت فتح نه فقط يك مستند كه سندي از يكي از عملكردها و نقشهايي بود كه رسانه ملي در تبيين و توصيف جنگ داشت. ضمن اينكه به عنوان يك مستند جنگي واجد ارزشهاي هنري هم بود. پيوندي كه سید شهیدان اهل قلم آقا مرتضي آويني بين جنگ ما و واقعه كربلا و عاشورا برقرار ميكرد محصول ماهیت عاشورایی جنگ ما و اقتدای رزمندگان ما به ابا عبدالله الحسین(ع) بود. روايت فتح، نمونهاي از يك اثر و توليد رسانه اي است كه شايد در كمتر جنگي شاهدش باشيم. دفاع مقدس ما ظرفيتهاي هنري و علمي و معنوي زيادي را شكوفا كرده بود و يكي از اينها، رسانه بود.
همانطوري كه رسانه ها در جنگ نقش حساس آگاهي بخشي و تبليغ را انجام مي داد و حضوري مؤثر در جنگ داشت خود دفاع مقدس هم در رشد و شكوفايي ظرفيتهاي رسانه مؤثر بود، سينماي دفاع مقدس ما يا مستندسازي جنگ به عنوان دو نمونه از تأثيرات دفاع مقدس بر روي رشد كاركردها و ظرفيتهاي رسانهاي بود و حتماً بايد به خدمات متقابل رسانه و دفاع مقدس توجه كرد و از دستاوردهاي آن در اوضاع كنوني كه با جنگ نرم دشمن مواجه هستيم بهره گرفت. در واقع جنگ، واقعيتها و جوهره رسانه ها را برون ريخت، همانطور كه ظرفيتهاي بخشهاي ديگر را شكوفا كرد. در نهايت بايد بگويم هم رسانه به آگاهي بخشي، توصيف و تحليل و ترويج دفاع مقدس كمك كرد و هم جنگ موجب شد كه رسانه ملي روي پاي خود بايستد و در جبهه رسانه، يكتنه در مقابل رسانههاي استعماري و بمباران تبليغاتي آنها عليه رزمندگان ما ايستادگي كند، لذا نسبت بين رسانه و دفاع مقدس را بايد مورد فهم عميقتر قرار داد و به عنوان يك درسنامه عملي در مراكز علمي رسانهشناسي تدريس كرد.
در پایان آنچه مسلّم است نقش رسانه در دوران دفاع مقدس نقشي بيبديل بود هم به دليل همدلي با مردم و هم در همراهي با رزمندگان. يكي از نكات مهم در دوران دفاع مقدس حضور رسانه در كنار مدافعان وطن بود. حضور عوامل رسانه در صحنه های نبرد باعث می شد كه به سرعت و در اولين فرصت اخبار عمليات و پيروزيهاي رزمندگان به پشت جبهه منتقل ميشد و مردم از اتفاقات مناطق عملياتي آگاه ميشدند.
بطور کلی وظايفي چون آگاهي بخشي، توصيف و تهييج و تبليغ و در نهايت تقويت روحيه مردم و رزمندگان، از جمله وظايف مهمي بود كه فقط رسانه از عهده آنها در دفاع مقدس بر ميآمد.
انتهای پیام/