مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با دفاع پرس:

حکام عرب از خواب غفلت بیدار شوند/ اردوغان مواظب باشد به «صدام» دوم تبدیل نشود

کد خبر: ۲۱۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳ - 14November 2016
محمدعلی الحکیم مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس با اشاره به مراسم اربعین حسینی که هر سال با حضور میلیون‌ها عاشق ابا عبدالله الحسین(ع) در کربلای معلی برگزار می‌شود، اظهار داشت: امنیت عراق در حال حاضر برقرار است، فقط موصل دست داعش است که امیدواریم طی روزهای آینده امنیت در این شهر نیز با یکسره کردن کار داعش برقرار شود.
 
وی در ادامه افزود: برخی از حکام عرب در مواضع خود تجدید نظر کنند و از خواب غفلت بیدار شوند. اگر مقاومت کشورهایی مثل «عراق»، «سوریه»، «ایران» و ... نبود، تروریست‌های داعش ظرف شش ماه می‌توانستند وارد کاخ آنها (آل سعود و آل خلیفه) شوند.

مدیر خبرگزاری النخیل با بیان اینکه بیش از 90 درصد تروریست‌هایی که در عراق حضور دارند از طریق مرز ترکیه وارد این کشور شده‌اند، تصریح کرد: خیلی‌ها مدعی هستند که «ترکیه» و «عربستان» در نحوه ورود تروریست‌ها به عراق نقشی ندارند، ولی ما برای اظهارات خود دلیل قانع کننده‌ای داریم، چرا اکثر علمای شیعه و علمای اهل‌سنت در عراق و سایر کشورها فتوا دادند که داعشی‌ها تکفیری هستند؛ اما به‌عنوان مثال مفتی‌های سعودی به‌هیچ وجه فتوایی مبنی بر اینکه داعشی‌ها تروریست و تکفیری هستند، صادر  نکرده‌اند.

الحکیم ضمن اشاره به اینکه برخی از کشورهای عربی با داعش هم دست هستند، خاطرنشان کرد: سایت «سیگنال مدیا» اخیرا نظرسنجی کرد که در این نظرسنجی 92 درصد از جوانان عربستان تفکر داعشی را قبول دارند. پس اقبال جوانان سعودی به تفکرات داعشی نشان می‌دهد که مشکل ریشه‌ای است.

وی گفت: ترکیه نیز به عراق لشکرکشی کرده و مدعی است که می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، کشوری که می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند نباید از تروریست‌های داعش حمایت و مسیر ورود آنها را به عراق تسهیل کند. بزرگترین منبع درآمدی داعش نفت است که آنها از طریق ترکیه اقدام به فروش آن می‌کنند. داعش نفت را با بشکه‌ جابجا نمی‌کند. نفت داعش توسط نفت‌کش‌ها از اربیل عراق به ترکیه منتقل می‌شود.

مدیر خبرگزاری النخیل خاطرنشان کرد: اگر ترکیه تغییر موضع ندهد و اردوغان «رئیس‌جمهور اسکایپی» همانطور که حیدرالعبادی گفت، به سیاست‌های مداخله‌جویانه خود ادامه دهد، نمی‌تواند از باتلاقی که در برخی از کشورها ایجاد کرده‌ و خودش هم در آن گیر افتاده خارج شود. اردوغان باید مواظب باشد که به صدام دوم تبدیل نشود.

وی در ادامه به دوران پسا داعش عراق اشاره کرد و افزود: اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که در هر دوره از ریاست جمهوری آمریکا یک داعش جدید در عراق شکل گرفته است، ما در زمان «بیل‌کلینتون» «طالبان»، در زمان «جرج بوش» «القاعده» و در زمان «باراک اوباما» داعش را داشتیم. این دوره هم که «ترامپ» به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است، مطمئنا نوع جدیدی از تکفیری‌ها پا به عرصه وجود خواهند گذاشت.

الحکیم با بیان اینکه داعش توسط اسرائیلی‌ها نیز برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان حمایت می‌شود، گفت: هیچ اختلافی بین شیعه  و سنی در عراق وجود ندارد. وقتی یک شهروند عراقی که در جنوب  زندگی می‌کند و شیعه هم است برای دفاع از خاک و ناموس خود و نجات اهل سنت در شمال عراق عزم جهاد می‌کند، نشان می‌دهد که ما هیچ فرقی بین شیعه و سنی در عراق قائل نیستیم. همه یکی هستیم. همانطور که می‌بینیم در مراسم اربعین از همه ادیان و مذاهب به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند.

مدیر خبرگزاری النخیل خاطرنشان کرد: تفکر وهابی در عراق وجود نداشت؛ اما از کشورهای همجوار مثل عربستان، ترکیه و قطر وارد این کشور شد که هدف فقط ایجاد اختلاف بین شیعیان و سنی‌هاست. آنها به دنبال این هستند که جنگ مذهبی را که در سال 2006 و 2007 در عراق رخ داده، یکبار دیگر به این کشور بازگردانند.

الحکیم تاکید کرد: ما باید نسبت به توطئه دشمنان که توسط بعضی دواعش سیاسی در عراق حمایت می‌شوند، آگاه باشیم.
 
وی ابراز تأسف کرد که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در خاک عراق برای «شیمون‌پرز» مجلس ختم برگزار می‌کند و کمر عراقی‌ها را می‌شکند. چراکه برای عراقی‌ها قابل قبول نیست،  خبرنگاری از طرف رژیم صهیونیستی به خاک کشورشان وارد شود.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار