یادداشت/

پیروزی در جنگ فرهنگی با «فهرست مقدس»

کد خبر: ۲۱۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ - 14November 2016
پیروزی در جنگ فرهنگی با «فهرست مقدس»

«فهرست مقدس» به مثابه آیینه‌ای است که سازندگان این فیلم در مقابل رژیم صهیونیستی گرفتند، عدم تحمل این اقدام از سوی سران اسرائیل غاصب سبب شد تا اکران «فهرست مقدس» در لبنان توقیف شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، رژیم صهیونیستی برای مشروعیت بخشیدن به اشغال و نسل کشی خود و از میان برداشتن مدعیان سرسختی چون ایران با سرمایه گذاری، صرف وقت و استثمار رسانه‌های جهان توانسته بخشی مهم از جامعه جهانی را با خود همراه کند. بخصوص اینکه دستگاه عظیم تبلیغاتی آمریکا و سینمای هالیوود نیز که از سربازان فرهنگی این رژیم نژادپرست است، او را حمایت می‌کند.

در مقابل رژیم صهیونیستی تنها ایران است که با همه قدرت و توان خویش ایستاده است. ایران با تولید آثار ضد صهیونیستی چون «چشمان آبی زهرا»، «بازمانده» «شکارچی شنبه» و «فهرست مقدس» حضوری مهم در این عرصه داشته است. ساخت فیلم «فهرست مقدس» از آخرین تلاش‌های هنرمندان ایرانی در مواجهه با رژیم صهیونیستی است که با توقیف آن در کشور لبنان همراه شد. فارغ از هر نقد و نظری نسبت به این فیلم باید بدانیم که «فهرست مقدس» دارای چنان اهمیتی است که باعث واهمه اسرائیل غاصب و توقیف آن شد.

«فهرست مقدس» یک تک فرهنگی است

فیلم سینمایی «فهرست مقدس» که در فرمت انیمیشن ساخته شده است، در کشور لبنان در حال اکران بود که متاسفانه توقیف شد. این انیمیشن درخشان و قابل اتکا که می‌تواند تاریخ انیمیشن سازی در ایران را به قبل و بعد از خود تقسیم کند، گامی بلند در حوزه انمیشن محسوب می‌شود. حتی می‌توان ادعا کرد که این اثر ضد صهیونیستی از همتایان هالیوودی خود، در مقامی بالاتر ایستاده است.

«فهرست مقدس» تفسیری سینمایی از داستان اصحاب اخدود است که در آیات 4 تا 10 سوره بروج به آن اشاره شده است. در جلد دوم تفسیر قمی جلد دوم صفحه 409 در تفسیر آیه 4 این سوره می‌خوانیم، «ذونواس» آخرین پادشاه حمیر یهودی می‌شود و خود را یوسف می‌نامد. مدتی بعد به او خبر می‌رسد که در نجران بقایایی از دین مسیح وجود دارد. ذونواس آنها را وادرا به پذیرش دین یهود می‌کند. مسیحیان از پذیرش دین یهود امتناع می‌کنند. به همین دلیل ذونواس دستور می‌دهد گودالی بزرگ کنده و آن را پر از هیزم کنند. بعد از آتش زدن هیزهای میان گودال پیروان آیین حضرت مسیح (ع) در آن انداخته و سوزانده می‌شوند. در بعضی از روایات تعداد مسیحیانی که در این حادثه به شهادت رسیده‌اند را 20 هزار نفر ذکر کرده‌اند.

این کشتار عظیم که تاریخ در مقابل آن سکوت کرده سندی است، بر اثبات ددمنشی رژیم آپارتاید صهیونیستی که همیشه در تلاش بوده تا بر خوی صبوعانه خویش به نحوی سرپوش بگذارد.

«فهرست مقدس» از معدود آثاری است که بدون نگاه جانبدارانه اما، امروزی رژیم صهیونیستی را نقد کرده و آن را در جهان خواب زده از سیطره رسانه‌های جهانی به چالش کشیده است. داستان محکم و استخوان دار این فیلم در کنار فرم نوآورانه‌اش دامنه مخاطبان این فیلم را تا حد زیادی گسترش داده است.

«فهرست مقدس» از پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب جهانی برخوردار است، از  این رو می‌توان به حضور موفق آن در سینماهای اروپا و آمریکا امید بست. احتمال بالای توفیق این فیلم در عرصه جهانی و نقد آن، اگر پاسخی روشن برای ذهن پرسش‌گر جوانان در مورد هولوکاست نباشد، قدرت آن را دارد که ایجاد پرسش روشنی در مورد جریان صهیونیسم باشد.

«فهرست مقدس» به خوبی توانسته نشان دهد، مرام و مسلک صهیونیسم ارتباطی به واقعه یهودی سوزای هیتلر ندارد. در واقع این فیلم بیانگر آن است که یهودیان بنیان گذار بدعت نسل کشی بودند. آنها با انحراف از دین الهی حضرت موسی (ع) آیینی التقاطی و قائم بر جادو بنا کردند تا ثروت و مردم جهان را به انقیاد خود درآورند.

این پرده‌دری از گذشته و تبار شوم صهیونیسم که در «فهرست مقدس» تا حدی نشان داده شده است، قطعا به مذاق استعمارگران جهان که اسرائیل غاصب در رأس آن قرار دارد، خوش نیامد و به همین دلیل از اکران آن جلوگیری کردند.

اکران و توقیف «فهرست مقدس» در لبنان نگاه جهانی را به سمت این فیلم و پیام مهم آن معطوف خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که همه جامعه جهانی خواب نیستند و وجود چنین فیلم‌هایی برای این بخش از مخاطبان در حکم دارویی است که آنها را در مقابل تبلیغات سوء رژیم صهیونسیم و هالیوود واکسینه خواهد کرد.

در این میان وظیفه خطیر و سنگینی روی دوش سازندگان «فهرست مقدس» و مدیران فرهنگی قرار می‌گیرد تا برای ساخت چنین آثاری همت بیشتری به خرج دهند؛ حتی اگر تحریم شوند و مخاطبان دنیا نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

«فهرست مقدس» اثبات کرد که هیچ سلاحی مثل تولیدات فرهنگی نمی‌تواند، در جنگ روانی و پروپاگاندای سیاسی ابرقدرت‌ها موازنه قدرت رسانه‌ها را به هم بزند. مسئولیتی که مدیران فرهنگی در مقابل «فهرست مقدس» دارند سعی در اکران این فیلم در سایر کشورها است. هر چند از همین ابتدای کار پیداست که احتمال توقیف این فیلم همچنان وجود دارد، با این وجود تلاش برای پخش بین‌المللی «فهرست مقدس» می‌تواند حساسیت تشکل‌های جهان را نسبت به موضوع این فیلم تحریک کند.

در کنار تلاش برای گرفتن سالن‌های سینما در سطح بین‌المللی حمایت از تولید آثاری که ماهیت رژیم صهیونیستی را نقد کند، از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌های زیربط است. در فضای اسلام‌هراس و ایران‌ستیزی «فهرست مقدس» پاسخی دندان شکن بود که مسلما به تنهایی کار چندانی از پیش نخواهد برد. انتظار این است که در این جبهه فرهنگی نیروهای بیشتری وارد شوند تا موازنه جنگ فرهنگی به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار