ایندیپندنت گزارش داد

سیاست‌های ایران و حزب‌الله به ایجاد شکاف در کابینه اسرائیل منجر شده است

یک نشریه انگلیسی با اشاره به تحولات و رویکردهای اتخاذ شده از جانب ایران و حزب‌الله تصریح کرد که این امر به یک شکاف گسترده در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر موضوع چگونگی مقابله با آن‌ها منجر شده است.
کد خبر: ۲۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 10June 2014

سیاست‌های ایران و حزب‌الله به ایجاد شکاف در کابینه اسرائیل منجر شده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، نشریه انگلیسی ایندپندنت در گزارشی با بررسی دیدگاههای برخی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی عنوان داشت که اقدامات و سیاستهای ایران و حزبالله موجب ایجاد شکاف در سطح مقامات ارشد صهیونیستی شده است.
 
در این مطلب آمده است که ژنرال "بنی گانتز" فرمانده ارتش اسرائیل در نشست روز گذشته کنفرانس امنیتی هرتزلیا اذعان کرده است که حزبالله دارای قدرت آتشباری است که به غیر از برخی قدرتهای اصلی دنیا از بقیه کشورها توان بالاتری دارد. وی اظهار داشت: "به من چهار یا پنچ کشور را نشان دهید که قدرت آتشبار قویتری از حزبالله دارند: ایالات متحده، روسیه، اسرائیل، فرانسه و انگلیس."
 
گانتز در این سخنان بار دیگر این نکته را مشخص کرد که حزبالله همچنان بزرگترین تهدید برای اسرائیل است و از دوران جنگ تابستان 2006 قابلیتهای خود را خصوصا طی بحران سوریه بهبود بخشیده است. وی در همین زمینه گفت: "از دید ما خبر بد این است که حزبالله در حال نبرد در سه جبهه است ... و تجاربی را جمعآوری میکند که ما یک روزی با آنها مواجه خواهیم شد."
 
وی بر این باور است که جنگ در سوریه حداقل 10 سال به طول میانجامد و حزبالله طی این مدت با افزایش ذخایر تسلیحاتی خود به صورت یک دشمن مصمم در مرزهای اسرائیل باقی میماند."
 
بنا به نوشته ایندیپندنت، در پشت سر حزبالله، آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخستوزیر اسرائیل و دیگر مقامات این رژیم به کرات تکرار میکنند، ایران همچنان به صورت یک "تهدید موجودیتی" برای "دولت یهودی" است. به گفته گانتز "ایران رویکرد هستهای خود را رها نکرده است ... و جلوگیری از دستیابی به این قابلیت چه با استفاده از زور و یا بدون آن مهم است."
 
با این حال، مجموعه نشانههایی که این ژنرال اسرائیلی بروز داد حاکی از این بود که وی علاقه دارد که این امر بدون کاربرد قوه قهریه انجام شود. این فرمانده نظامی صهیونیست تأکید کرد که تحریمها کارا هستند. وی در گذشته - زمانی که نتانیاهو بر طبل جنگ میکوبید - با جدول زمانی ارائه شده از سوی نتانیاهو مبنی بر زمان دستیابی ایران به یک زرادخانه هستهای مخالفت کرده بود؛ گانتز روز گذشته ادعا کرد که دولت ایران در زمینه دستیابی به بمب هستهای با تنشهای داخلی و شکاف مواجه شده است.
 
از طرف دیگر در حالی که ایران و آمریکا با حضور دیپلماتهای بلندپایه خود نشستی دوجانبه را در ژنو به منظور مذاکره بر سر توافق جامع هستهای آغاز کردهاند، "یووال اشتاینتز" وزیر امنیت و امور راهبردی کابینه اسرائیل در کنفرانس امنیتی هرتزلیا تأکید کرد که این رژیم در جریان مذاکرات قرار خواهد گرفت، با این حال وی تلاش کرد صحنهای را به تصویر کشد که ایران در شرایطی که مجهز به بمب اتمی است دارای صدها موشک بالستیک قارهپیمایی است که میتوانند غرب اروپا و سواحل شرقی آمریکا را هدف قرار دهند.  به گفته وی "این تنها در مورد آینده اسرائیل و خاورمیانه نیست بلکه در مورد آینده جهان است." بنا به ادعای وی با وجود کشورهای "سنی" دیگری همچون عربستان و ترکیه در منطقه شاهد اشاعه و گسترش غیرقابل کنترل  (تسلیحات هستهای) این کشورها در مقابل رقیب "شیعه" آنها خواهیم بود.
 
وی طی این کنفرانس عبارت باراک اوباما مبنی بر اینکه "عدم توافق بهتر از توافقی بد است" را چندین بار تکرار کرد. وی تأکید کرد که توافقی که ایران را در آستانه هستهای شدن رها کند و تنها موجب تأخیر در مسلح شدن آن - همانند تجربه کره شمالی - شود بیفایده است.
 
وی اظهار داشت که ایران باید امتیازی واقعی ارائه کند، اگر چیزی به دست نیاید اسرائیل مخالف تمدید مذاکرات است. اما در شرایط اعمال سیاست "عدم توافق بهتر از توافق بد است" چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
 
ادامه تحریمها و یا حمله نظامی؟ همانطور که وزاری اسرائیلی بیان داشتند این کشور میتواند گزینه دوم را بدون آمریکا اتخاذ کند. اما ظاهرا علاقه کمی به آن وجود دارد. هفته گذشته گانتز و "موشه یعالون" وزیر جنگ اسرائیل اعلام کردند که "تمرینات نظامی جبهه خانگی" که به منظور آماده کردن ساکنان اراضی اشغالی در شرایط حملات موشکی دشمنان برنامهریزی شده بود لغو شده است. هرچند فقدان بودجه دلیل آن اعلام شده است که اما این اقدام عموما به عنوان نشانهای از این دانسته شد که ایران در آیندهای نزدیک اقدامی انجام نخواهد داد.
 
همچنین این توافق عمومی وجود دارد که ایالات متحده و غرب در شرایطی نیستند که بخواهند که با وجود بحران جاری اوکراین و تداوم درگیریها در سوریه، یک درگیری دیگر را آغاز کنند. در واقع این طور به نظر میرسد که نتانیاهو قافیه را به اوباما باخته است خاصه زمانی که واشنگتن درخواست تلآویو برای تحریم دولت جدید فلسطین که متشکل از حماس و فتح است را نادیده گرفته است.
 
مخالفان داخلی نتانیاهو ادعا میکنند که وی حقیقتا از اوباما بیزار است. این امر زمانی آشکار شد که "آیزاک هرزوگ" وزیر رفاه سابق کابینه نتانیاهو با حملاتی تلخ وی را متهم کرد که به صدای جامعه بینالمللی گوش فرا نمیدهد و نتوانسته است به نوبه خود توافقی برای صلح با فلسطینیان ارائه کرده و با آمریکاییهای همکاری داشته باشد. به گفته هرزوگ "این یک تراژدی است که بیزاری و رویکرد خصمانه وی نسبت به اوباما، امنیت اسرائیل را در معرض خطر قرار داده است."
 
هنگامی که اسرائیل به دنبال تهدیدات خارجی است، مذاکرات آن با رهبران فلسطینی به هیچ چیزی منجر نشده است و هر طرف دیگری را مقصر میداند. این رژیم اعلام کرده است که به تلافی توافق حماس و فتح (برای تشکیل دولت مشترک) صدها واحد مسکونی جدید صهیونیستنشین را در کرانه باختری و قدس شرقی میسازد. فلسطینیان نیز تهدید کردهاند که اقداماتی در مقابل آن اتخاذ میکنند اما حماس و فتح در بین خود نیز دچار اختلاف شدند. در حالی که کارمندان فتح حقوق و دستمزد دریافت میکنند اما کارمندان وابسته به حماس چیزی دریافت نمیکنند. در این میان قطر که مدتها از آن خبری نبود وارد میدان شده است تا این پرداختیهای حذف شده را جبران کند.
 
نشست روز یکشنبه کنفرانس امنیتی هرتزلیا نیز که شاهد حضور چهار سخنران دیگر از جمله تزیپی لیونی نخست وزیر سابق این رژیم بود بار دیگر آشکار کرد که کابینه ائتلافی نتانیاهو به صورتی عمیق دچار شکاف شده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار