روحانی در نخستین همایش مسئولیت اجتماعی کشور:

اشتغال برای جوانان و انسجام ملی بالاترین خیر جمعی است/ 70 درصد درآمد کشور متکی به مالیات است

رئیس جمهور گفت: هیچ خیری بالاتر از زمینه سازی برای اشتغال نسل جوان ما نیست.
کد خبر: ۲۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ - 14November 2016
اشتغال برای جوانان و انسجام ملی بالاترین خیر جمعی است/ 70 درصد درآمد کشور متکی به مالیات استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه (24 آبان ماه) در نخستین همایش مسئولیت اجتماعی کشور با تأکید بر اینکه در جامعه امروز هیچ مسئله‌ای مهمتر از موضوع اشتغال جوانان نیست متذکر شد: هیچ خیری بالاتر از زمینه‌سازی اشتغال برای جوانان نیست خصوصا کسانی که دارای مشکل جسمی هستند، لذا اگر قصد کمک داریم بهترین کمک ایجاد اشتغال برای فردی است که مشکل ذهنی و جسمی دارد تا بتواند ازدواج کند و صاحب مسکن شود.

وی افزود: امروز بالاترین خیر جمعی انسجام ملی و اشتغال برای جامعه ما است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو شرط برای مدیر و مسئول جامعه ضروریست اظهار داشت: هر کس قصد دارد در این جامعه مسئولیتی به عهده بگیرد نخست باید قدرت حفظ سرمایه‌ها را داشته باشد، مبادا فردی عهده‌دار مسئولیت کشوری همچون ایران باشد اما از سرمایه‌های مادی و معنوی آن حفاظت نکند البته منظور از سرمایه تنها نفت، گاز و معادن نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: باید از رابطه سالم و دوستی اعضای یک جامعه حفاظت شود تا شکافی میان مردم ایجاد نشود و وقت خود را بر سر مسائلی که برای کشور اهمیتی ندارد تلف نکنیم.

وی تصریح کرد: برخی به سمت کعبه می‌ایستند، برخی به سمت بیت‌المقدس و دیگری مسیر متفاوتی انتخاب می‌کنند، براساس قرآن باید دانست نباید درباره مسائل این چنینی با یکدیگر مباحثه کرد چرا که هر قومی برای خود قبله و جهتی دارد و نباید در برتری کعبه از بیت‌المقدس و یا بالعکس بحث کرد، مهم آن است که در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرید.

روحانی با بیان اینکه افتخار ما این است که نسبت به اقوام، ملت‌ها و گروه‌های دیگر در خبررسانی به جامعه در دیگران مقدم باشیم، اظهار داشت: اولین خیر در جامعه وحدت جامعه، احترام به همه مذاهب و ادیان و احترام به همه اقوام است. بنی آدم اعضای یکدیگر هستند و از آنجایی که ما همگی اعضای پیکری واحد هستیم نباید اجازه دهیم شکاف یا فاصله‌ای به وجود بیاید.

رئیس جمهور در بخشی از سخنانش با طرح این سوال که چرا مسائل کم اهمیت باعث می‌شود ارزش‌های مهم زیر پا گذاشته شود تصریح کرد: متأسفانه در مواردی راستی زیر پا می‌رود، دروغ می‌گوییم و چهره‌ها را تخریب می‌کنیم، اما باید دانس ارزش‌های بزرگ اخلاقی مهم است و جایگاه افراد اهمیتی ندارد، لذا نباید وحدت و محبت افراد نادیده گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه نیاز به خیر جمعی دارد متذکر شد: علاوه بر جامعه، افراد جامعه نیز به خیر جمعی نیازمندند لذا باید به یکدیگر کمک کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خیر تنها سخاوت مادی نیست بیان داشت: سخاوت مادی به جای خود بسیار ارزشمند است، گاهی زندگی فردی را نجات می‌دهد و باعث می‌شود شخصی از بیماری نجات پیدا کند، همچنین فردی به یاری آن می‌تواند فرزند خود را به مدرسه بفرستد.

روحانی گفت: سخاوت مادی مدرسه می‌‌سازد و زندگی نیازمندان را ساماندهی می‌کندف همچنین غم و اندوه را از زندگی مردم می‌زداید. هر قدر نیکوکاری افراد بیشتر باشد خیر جمعی وی نیز بیشتر خواهد بود، لذا منزلت و جایگاه او بالاتر می‌رود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه گاهی در مسائل روحی باید به جامعه کمک کرد خاطر نشان کرد: گاهی باید افراد را از لحاظ روحی یاری کرد. در برخی موارد هم صله رحم خرد جمعی تلقی می‌شود، چرا که بازدید از دوستان و اقوام همواره لازم بوده زیرا انسان‌ها نیاز به محبت و رابطه دارند در روایات و سبک زندگی اسلامی برای دیدن افراد، حق دوست و حق همسایه تأکیدات زیادی وجود دارد و راجع به عیادت بیمار نیز در اسلام سفارش‌های زیادی شده است.

وی با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) عیادت از بیمار را جزء حقوق بیمار می‌دانستند تصریح کرد: اقوام بیمار باید به دیدن وی بروند و هنگام عیادت کوتاه‌ترین زمان را به این امر اختصاص دهند مگر اینکه خود بیمار از شما بخواهد بیشتر بمانید.

رئیس جمهور ادامه داد: بالاترین خیر جمعی انسجام ملی و قرار گرفتن یک جامعه و یک ملت در کنار یکدیگر است لذا باید دانست که خیر جمعی تنها نذر کردن در ایامی خاص و غذا دادن به مردم نیست البته این موضوع در جای خود نوعی خیر جمعی شناخته می‌شود اما واقعیت آن است اگر قدمی برای زندگی فردی که دچار تزلزل و شکاف شده برداشته شود، بدیهی است که این اقدام نوعی خیر جمعی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم بخشی از وقت خود را وقف کنیم کار مؤثری انجام دادیم اظهار داشت: باید کمی از زمان زندگی خود را برای تربیت و ورزش جوانان وقف کنیم لذا اگر مردم را به ورزش، سلامت و بهداشت تشویق کنیم خیری جمعی انجام داده‌ایم.

روحانی ادامه داد: اگر با سازمان مردم نهاد برای محیط زیست همکاری کنیم همچنین اگر دست به دست هم دهیم و لوله آبی را با خرج خود تعمیر کنیم این موضوع هم نوعی خیر جمعی است.

وی با بیان اینکه اگر دولت کاری انجام می‌دهد در سایه تلاش مردم است تصریح کرد: در گذشته مخارج دولت عمدتا از طریق نفت تأمین می‌شد اما در دولت یازدهم اتکا به نفت کاهش یافت و میزان آن به 30 درصد رسید البته در تلاشیم همین میزان را مجددا کاهش دهیم. 70 درصد از مخارج دولت هم به مالیات متکی است و این بدان معناست که مردم خود کشور را اداره می‌کنند.

روحانی با اشاره به مشکلات مهم و اساسی کشور متذکر شد: مشکلات جامعه امروز مسئله اشتغال، آب و محیط زیست است. طی سه سال گذشته تولید نفت در غرب کارون به 250 هزار بشکه افزایش یافت این در حالیست که در گذشته حدود 45 و 50 هزار بشکه نفت تولید می‌شد اما در حال حاضر حدودا 300 هزار بشکه با سرمایه‌ای بالغ بر 7 میلیارد دلار تولید می‌شود.

رئیس جمهور افزود: به واسطه تولید نفت در برخی نقاط کشور محیط زیست و هوا آلوده می‌شود که البته این موضوع نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد لذا باید بخشی به نام ال ان جی گازها را در نقطه‌ای جمع و به گاز شیرین برای پتروشیمی تبدیل کنند.

وی اظهار داشت: با ایجاد اشتغال  و سرمایه‌گذاری ممکن است بخشی از محیط زیست دچار تخریب شود که در این صورت نیاز به سرمایه‌گذاری ثانویه است تا بتوان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد البته اقدامی به چنین عملی مجددا خیر جمعی است.

روحانی با تأکید بر اینکه خیر جمعی معنایی گسترده دارد یادآور شد: تنها کمک مالی خیر جمعی شناخته نمی‌شود گاهی برنامه‌ای خوب در فضای مجازی قرار می‌گیرد و برای سلامت، سهولت زندگی مردم اقدامی صورت می‌گیرد که کلیه این موارد همگی خیر جمعی شناخته می‌شود همچنین اگر هنرمندی وقت خود را صرف آموزش جوانان و نوجوانان کند این مسئله نیز خیری جمعی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه گفتمان در جامعه سیاست‌زده است، اظهار داشت: گفتمان سیاسی در جامعه لازم است اما باید این گفتمان تا اندازه‌ای اجتماعی شود. در غرب، دانشگاه‌های آمریکا از طریق اوقاف اداره می‌شوند حتی موقوفات دانشگاه هاروارد آمریکا بیش از 33 میلیارد دلار گزارش شده زیرا خیرین و ثروتمندان دارایی خود را به این دانشگاه وقف می‌کنند و سالانه یک الی دو میلیارد دلار از طریق اوقاف به این دانشگاه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: از آنجایی که 70 دانشگاه بزرگ آمریکا از طریق اوقاف کسب درآمد می‌کند دانشگاه‌های کشور ما نیز باید همین رویه را در پیش بگیرند. نباید تصور کرد در غرب وقف و خیریه وجود ندارد و تنها فساد به چشم می‌خورد البته در برخی موارد فساد وجود دارد اما تنها این موضوع در غرب حکمفرما نیست زیرا در این صورت آنها قادر نبودند به رشد علمی و اقتصادی دست پیدا کنند.

روحانی یادآور شد: باید نقاط مثبت غرب را آموخت لذا از مسئولان خواهشمندم بخشی از گفتمان و تشویق ما را در مسیر خیرات قرار دهند تا اجر آن را در دنیا و آخرت ببینیم.

گفتنی است؛ نخستین همایش مسئولیت اجتماعی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با شعار «هوای هم رو داشته باشیم، مسئولانه زندکی کنیم» آغاز بکار کرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار