درخواست رئیس دیوان عدالت اداری از رئیس جمهور

اصل بر زمین مانده «امر به معروف و نهی از منکر» در قانون اساسی احیا شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: متأسفانه به رغم گذشت بیش از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی هنوز گام اساسی در اجرای اصل هشتم قانون اساسی یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر برداشته نشده است.
کد خبر: ۲۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴ - 10June 2014

اصل بر زمین مانده «امر به معروف و نهی از منکر» در قانون اساسی احیا شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین "منتظری"  رئیس دیوان عدالت اداری، در جلسه هیات عمومی ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان و همچنین میلاد مسعود بقیةالله الاعظم، حضرت مهدی(عج) گفت: به موجب قانون اساسی، دولت و شخص رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد، اما متأسفانه به رغم گذشت بیش از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی هنوز گام اساسی در اجرای اصل هشتم قانون اساسی یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر برداشته نشده است.
 
وی گفت: قانون اساسی جزئیات اجرای این اصل را به تدوین قانون منوط کرده و این وظیفه دولت است که لایحه قانونی آن را به مجلس ارایه کند.
 
رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر موجب پیشگیری از تخلفات و جرائم است، تصریح کرد: از مواهب اجرای این اصل، علاوه بر احیای ارزشها و آموزههای دینی، اصلاح جامعه خواهد بود که نباید از آن چشمپوشی کرد.
 
وی ادامه داد: در دورههای گذشته اقداماتی در راستای تهیه پیش نویس این لایحه صورت گرفت و به دولت پیشنهاد شد اما متأسفانه اقدامی در این ارتباط صورت نگرفت و لایحه پیشنهادی به مجلس ارائه نشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به اینکه امیدواریم دولت کنونی این موضوع را در اولویت برنامههای خود قرار دهد، اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر را که از اساسیترین موضوعات مورد توجه شارع مقدس و دین است، به صورت ضابطهمند اجرایی کنیم، اقدام موثری در راه تربیت جوانانمان و همچنین کاهش جرائم و تخلفات انجام دادهایم.
 
وی در ادامه با بیان این موضوع که اتفاقا وظیفه دولت کمک به دینداری مردم و آموزش دینی آنان است، تصریح کرد: اینکه برخی میگویند دولت یا نظام کاری به دین مردم ندارد، پسندیده نیست.
 
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: مگر میشود در نظام جمهوری اسلامی ایران، این سخن مرحوم مدرس که «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» را تکرار کنیم، ولی دین را از دولت و دولت را از دین جدا بدانیم.
 
وی گفت: هرچند بخشی از ارشاد و تعالیم امور دینی بر عهده علما، حوزه های علمیه و مساجد است، اما دولت و مراکز فرهنگی وابسته به آن و همچنین سایر نهادهای فرهنگی نیز درجهت آموزش مردم به دینداری تکلیف دارند.
 
حجتالاسلام والمسلمین منتظری در ادامه با اشاره به این که در تربیت نسل جوان آنگونه که انتظار میرفت موفق نبودهایم، تصریح کرد: به رغم آنکه در نظام اسلامیمان بر اثر هدایت قرآن و ائمه معصومین(ع) جوانان بیش از سایر جوامع به دنبال علمآموزی و تهذیب هستند، اما در تربیت آنان توقعی که از انقلاب اسلامی داشتهایم هنوز محقق نشده است.
 
وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که جوانان ما متدین و پایبند به اخلاقیات نیستند، بلکه حضور آنان در مراسم مذهبی از جمله آیین عبادی اعتکاف نشان میدهد که جمعیت کثیری از جوانان ما شایسته و موجب سربلندی و مباهات هستند.
 
حجتالاسلام والمسلمین منتظری افزود: البته با توجه به ظرفیت موجود در جمهوری اسلامی بهتر از این میتوانستیم عمل کنیم و مراکز علمی و فرهنگی، حوزه های علمیه، دانشگاهها و نظام آموزشی ما بهتر و بیشتر از این میتوانستند عمل کنند.
 
رئیس دیوان عدالت اداری در بخشی از سخنان خود همچنین به گامهای ارزشمندی که طی دوران انقلاب اسلامی به منظور ارتقای جایگاه علمی کشور برداشته شد، اشاره و اظهار کرد: دنیا شاهد است که گامهای ارزشمندی برای ارتقای رتبه علمی ایران طی سالهای پس از انقلاب برداشته شده و دستاوردهای علمی دانشمندان، تعداد دانشجویان و طلبههایی که در مراکز علمی و حوزههای علمیه مشغول به تحصیل هستند دلالت بر این موضوع دارد.
 
حجتالاسلام والمسلمین منتظری در ادامه به بیان روایتی از حضرت امام صادق(ع) پرداخت و گفت: آن حضرت به پندهای لقمان حکیم به فرزندش در فضیلت علمآموزی اشاره کردند که گفت "ای فرزندم برای خودت در روزها و شب ها و ساعات، زمانی را قرار بده که دنبال طلب علم باشی، زیرا هیچ تباهی مانند ترک علم نخواهد بود".

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار