شناخت اربعین منوط به تحلیل حوزه تشریع، تکوین و رفتار مردم است

عضو هیئت علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه شناخت اصلی اربعین منوط به مطالعات و تحلیل دقیق سه حوزه تشریعی، تکوینی و رفتار مردم است، گفت: برای شناخت دقیق ائمه اطهار(ع) و تحلیل وقایع تاریخی مربوط به ایشان باید این موارد به‌طور مجزا مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۲۱۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳ - 15November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام پارسانیا، عضو هیئت علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور اساتید، پژوهشگران و مدرسان مرکز مطالعات و پژوهش عتبه حسینیه و جمعی از اندیشمندان اسلامی امروز ۲۵ آبان‌ماه در سالن خاتم الانبیاء برگزار شد، با اشاره به اهمیت شناخت جایگاه معصومین در عالم هستی گفت: برای شناخت دقیق ائمه اطهار(ع) و تحلیل وقایع تاریخی مربوط به ایشان باید این موارد در سه حوزه و سه روش مطالعاتی مجزا مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی شناخت حقیقت اصلی اربعین را منوط به مطالعات و تحلیل دقیق سه حوزه تشریعی، تکوینی و رفتار مردم در این دو حوزه دانست و افزود: اراده تکوینی خداوند قابل تخلف نیست و قطعا تحقق خواهد یافت. در حوزه تشریع هم به لحاظ اختیار بشر این حقیقت الهی به واقعیت نپیوسته است و اوج مظلومیت این امر در شهادت امام حسین (ع) بروز و ظهور پیدا کرد.
 
پارسانیا ادامه داد: خداوند هدایت تشریعی ائمه معصومین (ع) را در متن تاریخ قرار داده است و هر زمانی که کافران به این حقیقت، می‌خواهند این نور را خاموش کنند با اراده خودش به میدان آمده و همان‌گونه که وعده داده است، نورش را تام می‌کند.
 
در بخش دیگری از این همایش محمد هادی همایون، دبیر علمی دومین کنگره بین المللی لقاءالحسین(ع) اظهار کرد: امروز در موقعیت جدیدی هستیم‌، وضعیتی که بر عالم حاکم شده و اثرات آن در حال آشکار شدن است. خرسندیم که جمع اساتید با همت موسسات و دانشگاه‌های مختلف در متن صحنه به بررسی علمی این رویداد عظیم می‌پردازند.
 
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت پژوهش علمی ابعاد مختلف اربعین گفت: ما روز گذشته با پیاده‌روی اساتید و پژوهشگران و حضور در این جریان عظیم، دیدیم که چرا باید این کنگره علمی در این مکان و این زمان شکل بگیرد.
 
دبیر علمی کنگره لقاءالحسین(ع) از عتبه مقدسه حسینیه و مسجد مقدس جمکران و دیگر مجموعه‌هایی که در برگزاری این همایش بین‌المللی نقش داشتند تشکر کرد و افزود: از حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، عضو پژوهشکده آینده‌شناسی مسجد مقدس جمکران نیز که ایده اصلی برگزاری این جریان علمی در ماجرای اربعین حسینی را طرح و اندیشمندان جهان اسلام را برای تحقق آن گرد جمع نمودند تشکر می‌کنم.
 
منبع:ایکنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار