سردار دهقان:

هرنوع بازگشت از مسیر برجام می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری برای نقض کنندگان به همراه داشته باشد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: هر نوع نقض و بازگشتی از مسیر توافق شده می‌تواند هزینه‌های هنگفت و جبران ناپذیری را برای آمریکا داشته باشد و فضای متفاوتی را برای ما ایجاد نخواهد کرد.
کد خبر: ۲۱۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ - 16November 2016
هرنوع بازگشت از مسیر برجام هزینه‌های جبران ناپذیری برای نقض کنندگان به همراه داردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ پاسدار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی که امروز در جزیره کیش برگزار شد، این نمایشگاه را فرصتی برای آشنایی با سیر تحولات صنعتی این عرصه خواند و افزود: این نمایشگاه فرصتی را برای همه‌کسانی که در آن حضور دارند فراهم می‌کند تا با سیر و تحولات این حوزه صنعتی در عرصه ملی و جهانی آشنا شوند.

وی نمایشگاه را نقطه آغاز و پایان دانست و اظهار داشت: به‌طور طبیعی هر نمایشگاهی، نقطه پایان ‌بر آن دست از توانمندی است که تا امروز به دست آورده‌ایم و آن را به اشتراک می‌گذاریم و  نقطه آغازی برای آینده و مسیری است که انتخاب می‌کنیم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه دانش و فناوری یک دستاورد بشری است که قابل محدود شدن نیست، گفت: هیچ مقام و جایگاهی با بهره‌مند بودن از هر قدرتی قادر نیست که تصور کند می‌تواند مانع بهره‌مند شدن سایرین از دستاوردهای فناورانه شود.

وزیر دفاع تأکید کرد: این دستاورد بشری در سایه همکاری، تعامل و تقابلی است که بین جوامع مختلف و به‌طورکلی جامعه بشری در گوشه گوشه جغرافیای زیست بشری وجود دارد لذا همگان باید از آن بهره‌مند شوند اگرچه امروز به دلیل فقدان اخلاق و حاکمیت بسیاری از این بخش‌ها در خدمت تخریب زیست عمومی و ویران کردن بناهای بشری و انهدام جوامع به کار گرفته‌ می‌شود، اما اگر بشر به لحاظ اخلاقی رشد کند، این دستاوردها می‌تواند در خدمت او برای رفاه و آسایش باشد.

وی ادامه داد: امروزه که ما در عصر ارتباطات و اطلاعات به سر می‌بریم اعمال محدودیت و بازداشتن دیگران از رسیدن به این فناوری‌ها برای کسانی که فکر می‌کنند مالک آن هستند بسیار محدودشده زیرا فضای یکپارچه‌ای شکل‌گرفته که امکان بهره‌مند شدن همگان از این فضا را فراهم کرده است.

سردار دهقان نوآوری را محرک اصلی صنعت خواند و بیان کرد: نوآوری به‌عنوان محرک اصلی در رشد صنعت امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که رقابت‌ها را هم این نوآوری‌های فناورانه رقم می‌زند لذا کسانی که در عرصه‌ها یا صنایع مختلف فعالیت می‌کنند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وزیر دفاع صنایع هوایی و هوانوردی را دارای پیچیدگی‌های خاص دانست و گفت: در صنایع هوایی، ایمنی، سرعت، دقت و سهولت از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هاست ضمن اینکه میزان اشتغالی که صنایع هوایی و هوانوردی ایجاد می‌کند بسیار گسترده و وسیع است.

وی با اشاره به اینکه اگر مداوم از شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم به این دلیل است که ذات صنایع هوایی بر مبنای دانش بنا نهاده شده است، افزود: توسعه پایدار و همه‌جانبه زیرساخت از اقتصاد مقاومتی داعیه می‌گیرد. به عبارتی ما در حوزه اقتصاد به دنبال وضعیتی هستیم که از اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا با تکیه بر بخش‌های دانش‌بنیان و مردمی بهره‌مند باشیم.

سردار دهقان بابیان اینکه تلاش می‌کنیم از همه فرصت های موجود در جهت دستیابی به‌ اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم، اظهار داشت: تمامی توانمندی‌هایی که در خارج از مرزهای ج.ا.ایران وجود دارد می‌تواند خود را همکار و بازارهای ما و خود را به‌عنوان بازاری مشترک تلقی کند و در این مسیر یک رشد سازنده و پویا را رقم بزند.

وزیر دفاع در ادامه گفت: در تعامل ایران با جهان در دهه گذشته با مشکلات جدی از سوی قدرت‌های بزرگ و در رأس آن آمریکا به وجود آمد و ملت ما به‌صورت ناجوانمردانه محدود گردید و تلاش کردند ما را از سرمایه‌های خارج از مرز محروم کنند. با تحمیل جنگ همه‌جانبه و فراگیر نتوانستند شکست را به این ملت تحمیل نمایند لذا در این بازه زمانی نیز تیر سهمگین تحریم نتوانست ملت ما را به تسلیم وا‌دار کند. اگرچه ما هزینه‌هایی پرداخت کردیم اما مسیر رشد و تعالی را باقدرت پیش بردیم که همین امر باعث شد بانیان و حامیان تحریم به‌پای میز مذاکره با ملت ایران بنشینند و با ما مذاکره کنند و ما از موضع قدرت در مذاکره حقوق حقه خود را تثبیت کنیم و موانع غیرمنطقی و غیرقانونی را برداریم.

سردار دهقان با بیان اینکه دوران پسابرجام را به فال نیک می‌گیریم زیرا از چند منظر ملت ما به همه دنیا ثابت کرد که به دنبال هیچ‌چیز فراتر از حقوق رسمی شناخته‌شده برای خود نیست افزود:جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که دشمنان ما با ساختن پرونده‌های جعلی که خواسته اسرائیل و منافقین بود به دنبال اثبات اتهاماتی بوده‌اند تا ملت ما را تحت‌فشار قرار دهند.

وی گفت: ثابت کردیم که ملت ما هم بر حق عمل کرده و هم راست‌گو و صادق در مسیر حرکت خود گام برداشته و دیگران نیز تنها بهانه‌تراشی کرده‌اند تا مردم ایران را تحت‌فشار قرار دهند.

وزیر دفاع تصریح کرد: امروز اگر دولتمردان جدید آمریکا در یک وضعیت ابهام و بلاتکلیفی و تغییر مستمر اظهارات خود در قالب آنچه برجام نامیده می‌شود قرار دارند به دلیل این است که امکان ایجاد یک اقدام یا اجماع جهانی برای برگرداندن به شرایط قبل از برجام وجود ندارد. درعین‌حال که نمی‌توانند دشمنی خود را بپوشانند و ایران اسلامی قدرتمند را بپذیرند.

وی اضافه کرد: ملت ما با هوشیاری تمام و حضور فعال و مؤثر در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و... آمادگی خود را همواره برای هر اقدامی کسب کرده است و تحت هدایت رهبری این راه سعادت را طی خواهد کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه امروز تصمیمات راهبردی را دیگران باید بگیرند ما تصمیم خود را گرفته‌ایم، افزود: ملت ما هم مسیر و هم مواضع خود را اعلام کرده و به آنچه ناحق می پندارد مقابله و از حق در تمامی نقاط جهان حمایت خواهد کرد.

سردار دهقان با بیان اینکه از جریان مقاومت در مقابل سلطه و تجاوز دیگران حمایت و در عین حال فضای ارتباطی خود را با همگان حفظ خواهيم کرد گفت: دیگران باید تصمیم بگیرند که در این فضای پسابرجام از امکان منطقه‌ای بهره ببرند.

وی اظهار داشت: امروز ساختار تحریم‌ها شکسته است اگرچه آمریکایی‌ها سعی در القاء ماندگار بودن این ساختار را دارند اما این امکان برای آن‌ها فراهم نیست لذا بهتر است که آبروی خود را حفظ و بیش از این اعتماد دیگران را به خود لکه‌دار نکنند.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه ما برای همکاری‌های مشترک و تعامل از آمادگی لازم برخورداریم و کشور ما یک بازار مصرف نیست و زیرساخت‌های لازم را گسترش داده است و نیروهای متخصص گسترده‌ای را امروز در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز به لحاظ سیاسی و اهداف ترسیم‌شده ظرفیت بسیار بالایی برای یک جهش به سمت قله‌های موفقیت را دارد و فرصتی است که دیگران باید بشناسند و در تعامل با ما رشد خود را تضمین کنند.

سردار دهقان بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در تمامی زمینه‌های صنایع دفاعی به لحاظ فناوری در رده جهانی حرکت می‌کند، اضافه کرد: همه دنیا داشته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند لذا ما امروز این توانمندی را به لحاظ انسانی، ظرفیت را به لحاظ مقررات و مهارت و تخصص را در عناصرمان به‌گونه‌ای رشد داده‌ایم که به‌سادگی قادر به تعامل با دیگران باشیم.

وی با بیان اینکه امروز 3400 شرکت در کشور با وزارت دفاع همکاری می‌کنند که بیش از 300 واحد آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، خاطر نشان کرد: در صنایع دفاعی مبنا را بر رویکرد نوآوری گذاشته‌ایم لذا بیشترین همت ما این است که از توانمندی‌های شکل‌گرفته در کشور در حوزه‌های پژوهشی بهره ببریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با اشاره به اینکه امروز توجه خود را به توسعه دانش و فناوری متمرکز کرده‌ایم و در بخش ساخت نیز تلاش نموده‌ایم که همه ظرفیت‌های خود را به کار بگیریم و دامنه آن را به خارج از مرزها منتقل‌ نمائیم و مدل‌های همکاری خوبی را ایجاد کنیم، اذعان کرد: رشد ما در یک رقابت جهانی خواهد بود لذا نباید منتظر باشیم که کسی دست ما را بگیرد بلکه باید تلاش کنیم که رقیب‌های جدی در منطقه و جهان باشیم.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار