گفت‌وگوی مشروح دفاع پرس با امیر معنوی؛

جنگ در خلیج فارس برای آمریکایی‌ها پرهزینه خواهد بود/ حمله آمریکا به شناورهای نداجا در سال 67 اقدامی تروریستی بود

معاون عملیات نداجا در دوران دفاع مقدس گفت: ما با شناسایی نقاط ضعف دشمن با کمترین امکانات تسلیحاتی ضربات مهلکی را به آنان وارد خواهیم کرد و این را خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند که جنگ در خلیج فارس برای آنان سنگین و پرهزینه خواهد بود.
کد خبر: ۲۱۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ - 19November 2016
امیر سرتیپ دوم «عبدالله معنوی» معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اظهار داشت: در ابتدای جنگ تحمیلی 9 عدد ناوچه کلاس پیکان داشتیم که من در مقاطعی از جنگ مسئولیت آنها را بر عهده داشتم و پس از مدتی فرمانده ناوشکن سبلان شدم که در این محدوده زمانی بود که با ناو آمریکایی درگیری شدیم.

وی با اشاره به ذهنیتی که آمریکایی‌ها برای صدامیان از توان نیروی دریایی ارتش ایران درست کرده بودند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها پیش از جنگ تحمیلی مطالبی را جهت ترغیب صدام به جنگ با ایران منتشر کرده بودند که اسناد آن نیز اکنون وجود دارد. آنان در کتابهایشان نوشتند نیروی دریایی ایران را ما مجهز کرده و آموزش داده‌ایم و به زوایای قدرت آن آگاه هستیم؛ و می‌دانیم که این نیرو در شرایط جنگی قادر به نبرد و مقابله به مثل نیست، زیرا نه از تجهیزات مدرنی بهره می‌برد و نه از پتانسیل مستشاری برخوردار است و نه به لحاظ تهیه و بازسازی قطعات پشتیبانی می‌شود.
 
** نیروی دریایی ارتش شریان‌های اقتصادی عراق را قطع کرد

امیر معنوی تصریح کرد: آنها با این تفسیر نیروی دریایی عراق را تا حدودی مجهز کرده و به میدان نبرد فرستادند، اما همانطوری که به روایت تاریخ مشاهده شد، اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم خورد و نیروی دریایی دشمن بعثی پس از 67 روز از آغاز جنگ بطور کامل از بین رفت. و متعاقب آن چندین بار از سوی نیروی دریایی ارتش محاصره شده و هیچ کشوری اجازه عبور و مرور به آبهای آن را پیدا نکرد و بدین ترتیب بخشی از سیستم اقتصادیش فلج شد.
 
معاون عملیات نداجا در دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی در حالی این اقدامات را انجام داد که ضمن آن با پشتیبانی پدافند هوایی و نیروی هوایی از مهمترین بنادر و جزایر کشور همچون جزیره خارک و بندر استراتژیک امام  نیز در برابر حملات خصمانه دشمن حفاظت کرده و اجازه قدرت نمایی را به نیروی دریایی و نیروی هوایی دشمن نداد.

وی افزود: در طول 8 سال جنگ تحمیلی نیروی دریایی توانست بیش از ده هزار کشتی را اسکورت کند و اجازه عرض اندام به نیروی دشمن را ندهد، این بزرگترین افتخار برای نیروی دریایی ایران است که در طول دوران دفاع مقدس شریان‌های اقتصادی دشمن را قطع کرد و با تمام توان از اقتصاد کشور حمایت کرد به گونه‌ای که دشمن با تمام توان تهاجمی خود که از دنیای غرب گرفته بود و به موشک‌های ضد کشتی و جنگنده‌های مدرن مجهز شده بود تنها 23 کشتی تجاری ما را توانست مورد اصابت قرار دهد.
 
حمله سال 67 آمریکایی‌ها به نیروی دریایی اقدامی تروریستی بود/ جنگ در خلیج فارس برای آمریکایی‌ها پرهزینه خواهد بود 
 
** ابتکار ایرانی‌ها برای مقابله با عراقی‌ها در دریا

امیر معنوی با اشاره به جنگ دریایی سال 1982 میان انگلیس و آرژانتین گفت: در این سال نیروهای آرژانتینی توانستند در مدت سه هفته 13 ناو قدرتمند انگلیسی را با استفاده از موشک‌های اگزوسه به قعر دریا بفرستند و توان دریایی این کشور را به طور کامل از بین ببرند. رژیم بعثی با همان تجهیزات مدرن یعنی سوپراتانداردهای فرانسوی و بالگردها و موشک‌های اگزوسه که آرژانتینی‌ها در جنگ با انگلستان در اختیار داشتند در برابر ما قرار گرفتند و نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ این نشان از هوشمندی، هنر و ابتکار نیروهای ایرانی در مقابله با دشمن است.

معاون عملیات نداجا خاطرنشان کرد: نیروی دریایی توانست حاکمیت جمهوری اسلامی را در خلیج فارس و دریای عمان ملاک قرار داده؛ بطوریکه جمهوری اسلامی توانست در آن مقطع حساس در عرصه دریا در منطقه حرف اول را بزند. لذا وقتی که آمریکایی‌ها دیدند راهبردی که به بعثی‌ها نشان داده بودند با شکست مواجه شده در تاریخ 29 فروردین سال 1367 خود وارد شده و با ما درگیر شدند.

وی ادامه داد: بنده پیش از این حمله ناگهانی ده روز در دریا با نیروهایم در حال گشت زنی بودیم تا روز 29 فروردین که جهت تهیه آب و سوخت به طرف خلیج فارس حرکت کردیم و در طول این مدت ناو آمریکایی هم گاها در اطراف ما دیده می‌شد که هیچ حرکت غیر معمولی در این مدت توسط آنها رخ نداد و ما نیز طبق ماموریت خود عمل کرده و منطقه را رصد می‌کردیم که به طور ناگهانی متوجه شدیم در ساعت 8:30 سکوهای نفتی ما را زده اند و بعد که یکی از شناورهای ما رفت ببیند اوضاع چه خبر است ناوچه جوشن را نیز مورد حمله قرار دادند و به یکباره از هوا و دریا، ناو دیگر ما را که در وسط دریا در حال اجرای ماموریت بود را مورد هجوم وحشیانه قرار دادند.

امیر معنوی گفت: آمریکایی‌ها برای این عملیات خود را کاملا آماده کرده بودند و اسم عملیات را praying mantis گذاشته بودند و حداقل ده فروند ناو و حدود 4 فروند هواپیمای آواکس را در این عملیات بکار گرفته بودند و اطلاعات لازم را توسط آواکس‌ها بدست آورده بودند.
 
وی ضمن تبیین دشمن شناسی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا ارتش در این نبرد غافلگیر شد، اظهار داشت: زمانی می‌توانیم از اصطلاح غافلگیری استفاده کنیم که کشوری با ما اعلان جنگ کرده باشد و در پی آن نیز حملاتی را علیه ما داشته باشد اما در اینجا اوضاع فرق می‌کرد؛ نیروی دریایی آمریکا به هیچ وجه به ما گزارشی نداده بود و یا از طریق سیاسیون مطلبی را مبنی بر حمله و اعلان جنگ مطرح نکرده بود.
 
** حمله سال 67 آمریکایی‌ها به نیروی دریایی اقدامی تروریستی بود

امیر معنوی بیان داشت: به عقیده بنده این عملیات در واقع یک عملیات کاملا تروریستی با شاخص‌ها و مولفه‌های ترویستی بود که علیه ما انجام داد، اگر ما می‌دانستیم آمریکا قصد برخورد نظامی دارد، قطعا اوضاع فرق می‌کرد و نیروهای پدافند و نیروی هوایی و دیگر نیروهای پشتیبانی پای کار می‌آمدند و در نتیجه ضربات مهلکی را به متجاوز وارد می‌کردیم.

وی عنوان کرد: وقتی که یک کشتی در حال گشت زنی است، برد سلاح‌هایش یک محدوده‌ای را دربر می‌گیرد و در غیر از آن محدوده دیگر توان دفاع از خود را ندارد و زدن آن کار سختی نیست.

معاون عملیات نداجا در دفاع مقدس با اشاره به تفاوت نیروی انسانی شهادت طلب با نیروی دنیا طلب، گفت: مطلب بسیار مهمی که باید به آن افتخار نماییم بحث شهادت طلبی نیروهای ما است، ما برای حق می‌جنگیم و معتقدیم که اگر در این راه از بین برویم به زندگی پرنشاط و جاودانه خواهیم رسید، اما طرف مقابل حتی برای نیروهای زخمی خود نیز  دچار  معضل می‌شود، چه رسد به اینکه تلفات بدهد.
 
حمله سال 67 آمریکایی‌ها به نیروی دریایی اقدامی تروریستی بود/ جنگ در خلیج فارس برای آمریکایی‌ها پرهزینه خواهد بود 
 
** نیروی دریایی ارتش صنعت پایه و مقتدر است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تفاوت نیروی دریایی امروز با نیروی دریایی دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: امروز سطح توانمندی نیروی دریایی با گذشته قابل قیاس نیست امروز نیروی دریایی کشتی و ناو می‌سازد حال آنکه در گذشته برای ساخت یک قطعه کوچک باید به چندین جای مختلف مراجعه می‌شد.  به حمدالله امروز نیروی دریایی ما صنعت پایه و مقتدر با کادر مهندسی قوی است که نیازها را به سهولت مرتفع می‌کند.

امیر معنوی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی امروز قادر است در جنگ ناهمتراز با حداقل امکانات نقاط ضعف دشمن را شناسایی کرده و مورد انهدام قرار دهد و ضربات سختی را به دشمن وارد کند. دشمن همواره می خواهد نقاط ضعف خود را پوشش دهد اما نیروهای مسلح ما باید با کار بر روی نقاط ضعف دشمن، خود را برای مقابله با آنان آماده کنند. که امروز این توان در نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران وجود دارد.

معاون عملیات نداجا در دوران دفاع مقدس در پایان بیان داشت: ما برای مقابله با آمریکا نیاز به توان تسلیحاتی و همتراز نداریم ما با شناسایی نقاط ضعف دشمن با کمترین امکانات تسلیحاتی ضربات مهلکی را به آنان وارد خواهیم کرد و این را خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند که جنگ در خلیج فارس برای آنان سنگین و پرهزینه خواهد بود.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار