پیاده‌روی اربعین را با اردوهای جهادی ترکیب کنیم/ این جریان منتهی به ظهور است

اگر بشود این راهپیمایی را با حرکت‌هایی شبیه به اردوهای جهادی ترکیب کرد، بهره‌برداری بیشتری می‌توان از این سیل جمعیت کرد. در واقع یک رحمتی از جانب ایرانی‌ها نصیب محرومان عراقی در این مسیر‌ شود.
کد خبر: ۲۱۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 20November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، چهار سال است که در پیاده‌روی‌ اربعین شرکت می‌کند؛ از ناحیه کمر مشکل دارد اما به گفته خودش نه تنها بر دردش افزوده نمی‌شود بلکه نشاط بیشتری برای ادامه راه پیدا کرده است. او را به عنوان یکی از واعظان معروف و استاد حوزه علمیه مشکات می‌شناسند و امسال مسئولیت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) را نیز برعهده گرفته است. این فرد حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان روحانی خوش صدای کشور است. گپ و گفت مان را بخوانید.
 
*برخی از جریان‌ها سعی کردند از رونق راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بکاهند؛ رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند که این پیاده‌روی اربعین ضامن بقای کشور است؛ نظر شما درباره مراسم امسال چیست؟
 
نکته‌ای ما راجع به امام زمان(ع) داریم که ایشان وقتی ظهور می‌کنند از همه‌جا و همه نوع قشری می‌آیند و به خدمت حضرت صاحب می‌رسند. این باید یک پیشینه‌ای داشته باشد و یک عادتی در ملت شکل گرفته باشد که بلند شوند به زیارت یک جایی بروند. وقتی جماعت شیعه در یک زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهند، آن موقع تصورم بر این است که منتقم امام حسین(ع) هم وقتی که ظهور می‌کند از همه بلاد شروع می‌کنند به سمت حضرت پیش می‌روند و  دستور لازم را از اینجا می‌گیرند. بدانید که این سفر خودش یک سفر سختی است. هیچ چیز دیگری نمی‌تواند مردم را آنقدر جمع کند. شما بگویید یک مقدار پول یکجا توزیع می‌کنند مردم هیچ وقت آنقدر دور هم جمع نمی‌شوند. اینکه برای دین و فرهنگ‌شان بلند می‌شوند یک همچنین حرکتی را ترتیب می‌دهند، فکر می کنم شوری است که هر سال باید یک دور در مردم ایجاد بشود.  
 
*این مراسم چه فرقی با دیگر مراسم‌ها و مناسبت‌ها دارد که همه نوع قشری به میدان می‌آیند؟
 
ببینید! فرق آن با عاشورا این است که عاشورا یک مراسم و سینه زنی است. یک مراسم سخت و حرکت جانفرسا نیست. ولی اینجا این طوری نیست. این یک تلاش در راه عقیده است. پاها تاول می‌زند. حال افرادا دگرگون می‌شود. سختی‌های جدی دارد؛ با هر شرایطی بیایید یک سختی‌های جدی وجود دارد. ما معادل جبهه و جنگ را خیلی نمی‌توانیم جایی بازسازی کنیم مگر در این صحنه‌ها و صحنه‌های اردوهای جهادی که حضرت آقا بر روی آن هم تأکید می‌کنند که البته امسال هم اتفاق خوبی افتاده که این دو با هم ترکیب شدند. عده‌ای آمده‌اند هم زیارت اربعین و هم کارهای جهادی انجام ‌دهند.
 
*شما یک منبری هم هستید؛ وقتی در این سرزمین قدم برمی‌دارید چه روضه‌ای برایتان تداعی می‌شود؟
 
یک بیتی هست که من خودم با این بیت به هم می‌ریزم. خطاب حضرت زینب(س) به امام حسین(ع):
 
زینب رسیده است از سفر، برخیز ارباب                 با کاروانی خون‌جگر، برخیز ارباب
 
یک نکته از غم‌های زینب با تو کافی است           با شمر بودن همسفر، برخیز ارباب
 
*سوالی که شاید برخی اینجا برای‌شان بوجود آمده لباس خاص نظامی است که شما پوشیده‌اید؛ دلیل استفاده از این ظاهر چه بود؟  
 
با همین لباس رزمی می‌آیم تا نمادی باشد برای روحیه جهادی و حشدالشعبی در عراق و سوریه. خیلی خوب است که افراد با این لباس‌ها بیایند یعنی ما پای رکاب انقلاب در همه‌جای دنیا هستیم.
 
*به نظر شما پیاده‌روی اربعین چه تأثیری در منطقه و جهان اسلام دارد؟
 
اگر این‌ها با اتوبوس می‌آمدند این حالت را نداشت. سیل جمعیت به علاوه پذیرایی از زوار انسان را یاد آخرالزمان می‌اندازد که می‌گویند چه طوری مردم دست در جیب هم می‌کنند و مایحتاج‌شان را برمی‌دارند. می‌گویند این تلاشی است برای عقیده؛ عقیده‌ای از جنس حسینی! این‌ها حتماً زمینه ظهور است. می‌دانم و اطلاع دارم که یک عده از اروپاییان که مسیحی هستند به این راهپیمایی می‌آیند و من فکر می‌کنم این جریان منتهی به ظهور است.
 
*حاج‌آقا! چرا می‌گویند اینجا شبیه صحرای محشر است؟
 
به خاطر اینکه در صحرای محشر به سمت لقاء‌الله پیش می‌روند. خدا اگر چهره زمینی پیدا بکند در وجود امام خودش را نشان می‌دهد. اینکه از همه‌جا می‌آیند به سمت امام این خودش صحرای محشر است. این‌ها همه تمرین است یک تمرینی برای آن محشر؛ تعبیرهای "یوم القیامه" ناظر بر ظهور امام زمان(عج) است.
 
*به نظرتان کار مهمی که باید در راهپیمایی اربعین انجام شود و هنوز طی سه ـ چهار سال اخیر صورت نگرفته، چیست؟
 
اگر بشود این راهپیمایی را با حرکت‌هایی شبیه به اردوهای جهادی ترکیب کرد، بهره‌برداری بیشتری می‌توان از این سیل جمعیت کرد. در واقع یک رحمتی از جانب ایرانی‌ها نصیب محرومان عراقی در این مسیر‌ شود. راهپیمایی عظیم اربعین جلوه مبارزه است، اگر با جلوه رحمت ترکیب شود،‌ قطعاً ترقی می‌کند. بعضی‌ها می‌گویند نظافت مسیر، بله نظافت مسیر هم خوب و مهم است، چون این مسیر یک مسیر بهشتی است و باید نشان دهیم فرهنگ تجمع را داریم. منتهای مراتب اگر حرکت جهادی هم به آن اضافه شود، یک پله ارتقاء پیدا می‌کند.
 
* مثلاً تیم‌های خودجوش جهادی سرویس بهداشتی و حمام و ... بسازند؟
 
ممکن است موکب یا منزلی احتیاج به تعمیر داشته باشد، می‌توان آن را تعمیر کرد تا عراقی‌ها هم ببینند حضور ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین با رحمت همراه است. صرفاً مصرف‌کننده از پذیرایی برادران عراقی نیستند و دلسوز و اهل رحمت هستند. این اتفاق اگر رخ دهد، یک دید دیگری ایجاد و پیوند میان دو ملت را زیادتر می‌کند. مردم اگر واقعاً بدانند و درک کنند این حرکت به سمت ظهور است، نحوه حضور و برخوردشان تغییر می‌کند. تمام ویژگی‌های آخرالزمانی در این حرکت وجود دارد که خود بحث مفصلی را می‌طلبد. باید گعده‌ها و همایش‌های علمی برگزار و چنین دیدگاهی تبیین شود. من شک ندارم نسبت به اینکه این پازل یکی از پازل‌های آخرالزمانی است و حاضرم ساعت‌ها برای آن استدلال بیاورم که این حرکت به سمت ظهور است.  
 
* کجای این منطقه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا؛ بسیار برایتان مظلومانه است و حال دیگری پیدا می کنید و دلتان از این مظلومیت به درد می‌آید؟
 
تل زینبیه! آن‌جا در حقیقت مظلومانه‌ترین صحنه است. مظلومانه‌ترین حالت آن چیزی است که بر بی بی دو عالم گذشته است.
 
منبع: عقیق
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار