آیت‌الله رئیسی:

انسانیت انسان در پرتو قرآن شکل می‌گیرد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن شکل می‌گیرد، کرامت اکتسابی انسان را نیز حاصل ارتباط با کریمان و قرآن و اهل‌بیت (ع) برشمرد.
کد خبر: ۲۱۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ - 19November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آئین اختتامیه سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که شامگاه شنبه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد، اظهار داشت: خداوند به‌واسطه رحمانیتش انزال کتب و ارسال رسل کرد، اما چرا اول فرمود علم القرآن و سپس خلق الانسان؟
 
وی با بیان اینکه انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن شکل می‌گیرد، گفت: انسانی که با وحی مرتبط نباشد انسانیت او رقم نمی‌خورد و قرآن نیاز به مبین و مفسر و آیینه تمام نمای حق دارد که همان انسان کامل است و ارتباط انسان با وحی انسانیت او را رقم می‌زند.
 
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه انسان موجودی دو خلقتی است که جسم و جان او مجزا خلق‌شده است، افزود: آن‌کسی انسان است و کرامت انسانی دارد که به میزان نزدیک شدن به مقام خلیفه‌الهی از جایگاه انسانی بهره‌مند می‌شود.
 
رئیسی کرامت انسان را به دو قسم کرامت ذاتی و اکتسابی تقسیم کرد و گفت: کرامت ذاتی به‌واسطه عقل و خرد و فکر و فطرت ایجاد می‌شود و انسان به‌موجب آن بر دیگر موجودات برتری پیدا کرده است اما کرامت اکتسابی در پرتو قرآن و عترت کسب می‌شود و این کرامت در پرتو ارتباط با کریمان شکل می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه کریم کسی است که بر لشکر وجود او خدا حاکم باشد و محور همه جلوه‌های درون و برون او خدا باشد، تصریح کرد: هر بخششی کرامت نیست اگر انسان مقابل شیطان درون امیر نفس بود و مقابل شیطان برون استقامت داشت صاحب کرامت می‌شود.
 
تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: ایران اسلامی امروز پرچم‌دار کرامت است و کسانی که اولین خواسته‌های انسان را لگدمال می‌کنند باکرامت انسان مقابله می‌کنند.
 
منبع:فارس
نظر شما
پربیننده ها