به گزارش گروه سایر رسانه های
دفاع پرس، علی سرلک استاد تربیتی بسیج رسانه در جمع نخبگان رسانه ای کشور در باب نگاه تربیتی به رسانه گفت: رسانه باید همه پتانسیل خود را جهت افزایش مخاطب به وسیله توانایی مهارتی به کار برد، بی تردید میزان مخاطب بسیار مهم است و رسانه موفق رسانهای است که تیتراژ زیادی داشته باشد و این به منظور ابلاغ پیام است، جهت برخورداری از یک رسانه موفق حتماً بایستی استراتژی مدیریت افزایش مخاطب را به کار ببریم.
وی گفت: یکی از مشکلات که در شبکههای رسانهای شکل گرفته تشکیل فضای دروغ و افترا است و این موضوع در رسانههای گوناگون افزایش پیدا کرده است.
این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: موضوعی که در انبوه تنوع رسانههای مکتوب و مجازی مورد غفلت قرار گرفته رعایت اخلاق تربیتی است، رسانه فرصت تربیتی خود ما است، هر اتفاقی که در رسانه رخ دهد و هر خبری که منتشر شود بایستی برای خود ما نیز فرصت بهرهوری معنوی و ایجاد شخصیت تربیتی را فراهم سازد.
سرلک در ادامه با بیان اینکه اصحاب رسانه در قبال تربیت مخاطب مسئولیت دارند خاطرنشان کرد: در نگاه دینی، پرتاب پیام بدون اینکه مسئولیتی در قبال آن به عهده بگیریم یا اینکه فکر کنیم مخاطب به هر سمت و نتیجه گیری که خود تمایل دارد برود اشتباه است، فضای رسانه به صورت یک جریان دومینو است که باید به تمام عواقب پیام توجه کنیم و سپس آن را انتشار دهیم البته برداشت از این موضوع نباید به صورت دلیلی برای کند شدن پیام و کاهش بازتاب اخبار باشد.
استاد تربیتی بسیج رسانه با اشاره به نقطه ضعفی که می تواند رسانه و جریان فکری را نابود کند گفت: کذب خبری،آفت کارخبری است یعنی در انتشار و تفهیم مفاهیم خبر دروغ گفته شود.
سرلک در توضیح بیشتر این آفت کار در رسانه تصریح کرد: کذب در خبر یعنی اینکه امر اتفاق افتاده ای را تکذیب کنیم و یا همه حقیقت موضوع خبر را بیان نکنیم، این اتفاقات است که مخاطب را به اشتباه میاندازد؛ نوع دیگر کذب خبری سکوت در برابر حق و کتمان واقعیت است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: کذب مخبری اتفاقی بدتری است که در فضای رسانه ای رخ میدهد و به مراتب از کذب خبری خطر آفرینتر است، اینکه خلاف عقیده خود حرف بزنیم و مفاهیم و حقایق را به نفع جریان فکری و خبری خود مصادره کنیم همه کذب مخبری است. در کذب مخبری ممکن است حقیقت بیان شود اما این حقیقت جهت پایمال کردن طرف مقابل بوده و در جهت حق بودن موضوع نیست.
سرلک با ابراز تاسف از شروع بحران اخلاقی در کشور از سال 88 و جریان فتنه کلید، گفت: شروع کننده این جریان یکی از سران فتنه بود، پس از آن این بی اخلاقی ها در سطوح مختلف جامعه وارد شد و اتهام زنی ها گسترش فراوان یافت و کم کم در ذهن مردم، بدبینی به انقلاب و جریان های مذهبی تشکیل شد و این حاصل کذب خبری و مخبری است که در آن زمان شکل گرفت.
سرلک در پایان سخنان خود در توصیهای رسانهای گفت: برخی رسانهها به صورت ناخودآگاه از جاده انصاف خارج شدند و در جریان های نامتعارف و حزبی حل شدند، جریان رسانه بایستی انصاف را رعایت کند و این موضوع یک نکته طلایی است، نبایستی آدمی که اخلاق و جهت او را نمی پسندیم را نابود کنیم، انصاف رسانه ای میتواند زمینه ساز اشتراک در جامعه باشد، انصاف در رسانه میگوید بایستی خوبی و بدی را ببینیم و در زمان لازم آن را بیان کنیم، متاسفانه فضایی شکل گرفته که اصحاب رسانه از نگرش انصاف دور شده اند و به هر قیمتی ممکن میخواند رقیب خود را حذف کنند و این مصداق عینی نفسانیت و کبر است.