«جابری انصاری» در دیدار «بوگدانف» اعلام کرد:

آمادگی ایران برای تسهیل توافقات منطقه‌ای در مسیر تحقق خواسته‌های ملت‌های منطقه

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه توافق اخیر در لبنان می‌تواند الگوی توافق‌های منطقه‌ای جدید بین طرفهای درگیر باشد، بر آمادگی ایران برای تسهیل توافقات منطقه‌ای در مسیر تحقق خواسته‌های ملتهای منطقه تاکید کرد.
کد خبر: ۲۱۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ - 06December 2016
آمادگی ایران برای تسهیل توافقات منطقه‌ای در مسیر تحقق خواسته‌های ملت‌های منطقهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه که در چارچوب رایزنی های مستمر دو کشور پیرامون تحولات منطقه و بنا به دعوت حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به تهران سفر کرد امروز (دوشنبه) با جابری انصاری دیدار و گفتگو کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به رایزنیها و تماس های مستمر مقامات دو کشور اظهار داشت: روسای جمهور ایران و روسیه در گفتگوی تلفنی اخیر بار دیگر بر روابط مستحکم مبتنی بر اعتماد متقابل دو کشور تاکید کردند.

بوگدانف تحولات منطقه را سریع و پویا دانست و بر ضرورت طراحی ابتکار عملها و گسترش همکاریهای چندجانبه برای حل بحران های جاری در منطقه تاکید کرد.

نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه با اشاره به تحولات حلب گفت: همه عناصر تروریستی باید از شهر حلب خارج شوند.

بوگدانف با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سوریه، آن را نتیجه بحران جاری و تحریمهای غرب علیه سوریه دانست که متضرر اصلی آن مردم سوریه هستند. این مقام روس تاکید کرد: غرب در حالی ادعای طرفداری از مردم مظلوم حلب می کند که این تحریمها را بر مردم سوریه تحمیل کرده است.

فرستاده ویژه روسیه در امور خاورمیانه همچنین به تحولات یمن اشاره کرد و ضرورت پایان دادن به جنگ در این کشور، تفاهم ملی و تعیین سرنوشت توسط مردم یمن را بعنوان اصول مورد تاکید مسکو در خصوص حل و فصل بحران یمن برشمرد.

بوگدانف تحولات در لبنان را نیز مثبت و در مسیر صحیح دانست و بر کمک به تشکیل هرچه سریعتر دولت این کشور تاکید کرد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به نگاه راهبردی ایران به روابط با روسیه، رایزنی مستمر بین دو کشور در خصوص تحولات منطقه را ضروری دانست و تاکید کرد: دو کشور در میدان رویارویی با تروریسم و افراط گرایی در کنار هم قرار گرفتند و در صحنه سیاسی نیز می بایست در عالیترین سطوح با یکدیگر رایزنی و همکاری داشته باشند.

جابری انصاری با تشریح رایزنی های منطقه ای و بین المللی به هدف کمک به حل بحران های منطقه بویژه سوریه اظهار داشت: ما در منطقه با صحنه پیچیده ای از انواع تناقضات مواجهیم و باید تلاش کنیم نقشه جامعی طراحی کنیم و در این چارچوب گسترش دایره رایزنیها و همکاریها با کشورهای مختلف ضروری است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تشریح ابعاد سه گانه سیاسی، میدانی و انسانی بحران سوریه، همکاری ایران و روسیه در زمینه انسانی را یک اولویت مهم برشمرد و گفت: نباید اجازه داد برخی بازیگران از مسئله انسانی بعنوان یک سلاح و ابزار سوء استفاده کنند.

جابری انصاری در خصوص تحولات یمن با اشاره به تشکیل دولت نجات ملی این تحول را در تعارض با گفتگوهای صلح یمن ندانست و افزود: موفقیت طرح نقشه راه سازمان ملل منوط به اتخاذ سیاست درست از سوی عربستان سعودی است.

وی تاکید کرد: آینده یمن توسط خود مردم این کشور تعیین می شود و بازیگران موثر در صحنه نیز باید به شکل گیری گفتگوهای جدی یمنی - یمنی و به نتیجه رسیدن آن کمک کنند.

جابری انصاری با مثبت دانستن تحولات لبنان و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید این کشور اظهار داشت: پیام این توافق این است که راه حل مشکلات و تناقض های موجود در منطقه توافق بین طرفهای مختلف برای حفظ مصالح عالی ملی است. از این رو توافق اخیر در لبنان می تواند الگوی توافق های منطقه ای جدید بین طرفهای درگیر باشد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه راه گفتگو و تفاهم بسته نیست، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل توافقات منطقه ای در مسیر تحقق خواسته های ملتهای منطقه تاکید کرد.

منبع: فارس


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار