سیاستگزاران، عالمان ایثارگر تربیت کنند/ اقتدار کشور در گرو ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری

جلال‌منش گفت: سیاستگزاران با اهتمام به مسئله فرهنگ، درباره موضوع ایثار اندیشه ورزی کنند و عالمان ایثارگر پرورش دهند.
کد خبر: ۲۱۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ - 06December 2016

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی ایثار و فرهنگ عمومی با موضوع «بازخوانی کارکردگرایانه ایثار در نظام اجتماعی بر اساس مبانی نظری اسلام» عصر دوشنبه 15 آذرماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور «امین جلال‌منش» استاد حوزه و دانشگاه  برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی جلال‌منش ایثار را عالی‌ترین نوع مسئولیت اجتماعی دانست و در بیان مفهوم‌شناسی ایثار گفت: ایثار تقدم دادن دیگران و مؤمنین بر خود است. فدا کردن امور مهم برای انجام تکلیف اهمّ و نثار خون و مال و عزیزان و جایگاه و... برای انجام اوجب واجبات است. همانگونه که امام حسین (ع) این عمل را انجام دادند. ایثار فداکاری برای کسب رضایت الهی دربرابر رضایت نفس و بر اساس مبانی اسلام، تقدم دادن حقوق و معیّت حاکمیت الهی بر منیّت و حاکمیت نفس است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن، بالاترین مرتبه احسان را ایثار بیان کرد و گفت: برای دستیابی به جامعه متعالی، متمدن و پیشرفته، باید ابتدا فرهنگ ایثار در جامعه تجلی یابد. ایثار عالی‌ترین خصلت انسانی است و چیزی جدا از دیگر خصلت‌های انسان نیست؛ اگر دنبال تمدن اسلامی هستیم باید ایثار را که خصلت عالی انسانی است در همه شئون زندگی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی به‌کار بگیریم.

وی با بیان اینکه ایثار در جامعه توحیدی مهم است، گفت: فداکاری و ایثار باید برای کسب رضای خدا باشد.

جلال‌منش در ادامه به مفهوم ایثار از منظر حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: از منظر امام علی (ع) ایثار عالی‌ترین خصلت انسانی و خوی نیکان است. ایثار بهترین احسان و بالاترین مرتبه ایمان است و برترین عبادت و شکوهمندترین آقایی است.

وی افزود: امام علی (ع) ایثار را برترین سخاوت می‌دانند و سفارش می‌کنند که با دیگر مردمان به انصاف و با مؤمنان به ایثار رفتار کن.

جلال‌منش در ادامه به آثار فردی ایثار اشاره کرد و گفت: ایثار از جنبه فردی دارای اثر تربیتی است و باعث نفی شرک و خودپرستیمی‌شود؛ محبوب خالق شدن، محبوب خلایق و گره گشا شدن، دافع مرگ بد و باعث افزایش عمر و حاکم شدن در بهشت جاودان از دیگر آثار فردی ایثار است.

جلال‌منش همچنین به آثار اجتماعی ایثار نیز اشاره کرد و گفت: ایثار از منظر اجتماعی موجبات دفع آسیب های اجتماعی و به تبع تحقق سعادت جامعه را در پی دارد. احیای ارزشمداری در جامعه به جای فردگرایی، تکثیر نیکی در جامعه، تولید امنیت روانی درونزای اجتماعی، افزایش تولید عاطفه جوشان اجتماعی و آراستگی فرهنگ جامعه در مسیر پیشرفت و ایجاد تمدن از دیگر آثار اجتماعی ایثار است بنابراین باید سیاستگزاران ما درامر فرهنگ، در باره موضوع ایثار اندیشه ورزی کنند و عالمان ایثارگر را تربیت کنند.

جلال‌منش تأکید کرد: ایثار عالی‌ترین سطح انسانی و ابزاری است، برای تحقق ولایت الهی بنابراین جامعه‌ای که ایثار و فداکاری در آن جایی نداشته باشد، به اقتدار نخواهد رسید.

این محقق در پایان گفته‌هایش به نقش دفاع مقدس در اشاعه فرهنگ ایثار و فداکاری اشاره کرد و گفت: دوران دفاع مقدس زمینه ای بود که روحیه فداکاری به نحو والا و شایسته ای تجلی یابد و موج عظیمی را در تمام اقشار جامعه به وجود آورد که بتوانیم به قله‌های بلند ایثار دست یابیم.

انتهای پیام/ 141


نظر شما
پربیننده ها