آیت‌الله مصباح یزدی:

اتحاد شیعه و سنی با حفظ اعتقادات محقق شود

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وحدت شیعه و سنی یعنی مکتب تشیع با حفظ عقاید خود طی هم‌افزایی با اهل تسنن در راستای نشر اسلام و ایستادگی مقابل دشمن مشترک گام بردارند و این اتحاد به معنای یکی شدن گرایش‌‌ دو طرف نیست.
کد خبر: ۲۱۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳ - 18December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «آیت الله محمد تقی مصباح یزدی» امشب در دیدار با جمعی از طلاب ایرانی و خارجی جامعه‌الزهرا و جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های قم،‌ حضرت معصومه(س)، هدی و فرهنگیان، ضمن تبریک به مناسبت ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت مسلمانان و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: در این ایام دو مناسبت با محوریت وحدت که شامل هفته وحدت مسلمانان و روز وحدت حوزه و دانشگاه می‌شود با یکدیگر متقارن شده‌اند که واژه مشترک هر دو مناسبت، واژه وحدت است.

وی ادامه داد: به دلیل اختلافاتی که پیرامون تاریخ ولادت پیامبر(ص) وجود دارد، مدت زمانی که بین این دو تاریخ اختلاف وجود دارد به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: وحدت مذاهب شیعه و سنی در جامعه اسلامی و حوزه و دانشگاه در کشور ایران ضروری است.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: واژه «وحدت» در اصطلاح علوم گوناگون معانی متعددی دارد و باید دقت و توجه کافی داشت تا مبادا این تعدد معانی، در تبیین اتحاد شیعه‌ و سنی‌ و همچنین تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه موجب بروز سوء‌ تفاهم شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در مفهوم عرفی و سیاسی،‌ مفهوم وحدت منشأ قضاوت‌ها و موضع‌گیری‌های متفاوت می‌شود، اضافه کرد:‌ اختلاف کاربرد واژه وحدت حتی گاهی موجب بروز اختلاف میان بزرگان اهل تشیع و تسنن شده و منجر به تکفیر برخی از آنان می‌شود.

وی بیان کرد: صرف نظر از اصطلاحاتی که واژه «وحدت» در علوم گوناگون دارد، حتی کاربردی که مسلمانان نیز برای این واژه در مباحث مختلف مطرح می‌کنند منشأ موضع‌گیری‌های گوناگون است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: منظور از وحدت شیعه و سنی، وحدت تاکتیکی است، یعنی شیعه و سنی با هم متحد باشند و با همکاری یکدیگر در برابر دشمن مشترک ایستادگی کنند.

این استاد برجسته حوزه افزود: یکی دیگر از تعاریف وحدت شیعه و سنی این است که با یکدیگر چنان برخورد کنند که مصداق وحدت میان آنان صادق باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی اذعان کرد:‌ بروز وحدت، کاری اختیاری است که میان انسان‌ها و در بعد احتماعی حیات آنان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: رسیدن به وحدت نیازمند تلاش و ابزار گوناگونی است گرچه راه‌های مشترکی نیز برای رسیدن به این هدف نیز باید پیموده شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: از همان نخستین بار که امام خمینی بحث اتحاد شیعه و سنی را مطرح کردند، عده‌ای گمان کردند که این یعنی همگی یک دین، یک مذهب و گرایش داشته باشند، در حالیکه اینگونه تفکرات اشتباه است، وحدت شیعه و سنی یعنی مکتب تشیع با حفظ عقاید و ارزش‌های خود و اهل تسنن نیز با عقاید خود،‌ طی هم‌افزایی با یکدیگر در راستای نشر اسلام و ایستادگی در مقابل دشمن مشترک تلاش کنند.

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: عده‌ای با اهداف پلید و عده‌ای نیز از روی جهل، اعلام می‌کنند که وحدت شیعه و سنی یعنی طرفین باید برای اتحاد با یکدیگر از برخی از تقیدات، عقاید و مباحث مورد قبول خود چشم‌پوشی کرده و آن‌ها را کنار بگذارند تا اتحاد حاصل شود،‌ در حالیکه مراد از اتحاد شیعه و سنی این نیست و شیعیان هرگز سنی نمی‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: پیرو این نظرات اشتباه، عده‌‌ای نیز می‌گفتند به دلیل اینکه همیشه اقلیت باید به رنگ اکثریت در آید، ‌یعنی اقلیت باید از اکثریت پیروی کند نه اکثریت از اقلیت و چون که تعداد پیروان اهل تسنن بیشتر از پیروان مکتب تشیع است، شیعیان باید اعتقادات خود را کنار بگذارند تا اتحاد میان اهل تسنن و اهل تشیع حاصل شود، در حالیکه این نظریه‌ به طور کامل نامعقول و بی‌اساس است.

وی تصریح کرد: پیرامون بحث اتحاد حوزه و دانشگاه نیز چنین نظریه‌هایی وجود داشت، یعنی عده‌ای می‌گفتند منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که حوزه و دانشگاه با هم یکی شوند پس یا حوزه باید رنگ دانشگاه به خود بگیرد یا دانشگاه رنگ حوزه به خود بگیرد و به این دلیل که تعداد دانشگاهیان از حوزویان بیشتر است پس حوزویان باید در ابعاد مختلف به دانشگاهیان شبیه شوند، این نظریه نیز اشتباه و غیرعقلانی است، هم به دروس حوزوی و هم به دروس دانشگاهی نیاز است، جامعه هم به فارغ‌التحصیلان حوزوی و هم به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی احتیاج دارد و هدف از اتحاد حوزه و دانشگاه این است که حوزویان و دانشگاهیان با همکاری یکدیگر در امور مختلف، در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: هیچ کس با این مسئله موافق نیست که شیعیان زمینه‌های اختلاف خود با اهل تسنن را فراموش کرده و اعتقادات خود را کنار بگذارند، امام خمینی(ره) نیز چنین نظری نداشت چرا که هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند این را توجیه کند؛ هدف از اتحاد اهل تشیع و تسنن همکاری با یکدیگر ضمن حفظ اعتقادات است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیات متعدد قرآن که پیروان ادیان الهی را به حفظ وحدت میان خود سفارش کرده است، گفت: پرهیز از اختلاف، مذمت افرادی که ایجاد اختلاف میان مسلمانان را پایه‌گذاری می‌کنند و دلایل اختلاف‌افکنی عده‌ای از مغرضان بین پیروان اسلام از جمله مواردی هستند که در مبحث اتحاد در قرآن مطرح شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در یکی از آیات قرآن کریم می‌فرماید «اختلاف در دین پیدا نشد مگر برای آنان که به آن‌ها علم داده شد، آن‌ها از روی سرکشی، تعمدا و به ناحق اختلاف ایجاد کردند»، اذعان کرد: به بیان قرآن دلیل اختلافاتی که ایجاد شده است، اهداف مغرضانه برخی از افرادی بوده که به آن‌ها علم داده شده بوده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اختلاف و چندگانگی در اسلام مذموم است.

این استاد برجسته حوزه بیان کرد:‌ در بحث وحدت حوزه و دانشگاه،‌ مباحث سیاسی و اجتماعی نیز مطرح است.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: صدها هزار نفر به شهادت رسیدند و شکنجه دشمنان را متحمل شدند تا نظام اسلامی به پیروزی برسد و مدت‌ها است که دشمن برای از بین بردن انقلاب اسلامی و نتایج آن در عرصه جهانی، در تلاش برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان و سایر بخش‌ها و اقشار مختلف جامعه اسلامی است.

وی در پایان عنوان کرد: دانشگاهیان و حوزویان باید سعی کنند با همکاری هدفمند و استفاده از توانمندی‌های یکدیگر، در راستای رشد انقلاب بهره‌ ببرند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار