دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

امکان اضافه شدن موسیقی مقاومت به جشنواره فجر/ به تنهایی توان زنده کردن «سرود» را نداریم

نوربخش گفت: دفتر موسیقی ارشاد با جایزه ویژه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس ققنوس، نگاه ویژه‌ای را معطوف به موسیقی دفاع مقدس داشته است که هر روز پُر بارتر می‌شود.
کد خبر: ۲۱۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ - 19December 2016

«حمیدرضا نوربخش» دبیر بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه جشنواره موسیقی براساس سیاست‌های از پیش تعریف شده پیش می‌رود، اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر نگاه خاص خودش را دارد که در شورای سیاست گذاری چشم انداز آن ترسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت موسیقی دفاع مقدس و مقاومت اذعان داشت: موضوع مقاومت و دفاع مقدس بحث مهم، مقطعی تاریخی و ارزشمندی از حیات ملت ایران به حساب می‌آید که باید در همه وجوه هنری همیشه مورد توجه باشد.

دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد با جایزه ویژه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس ققنوس، نگاه را معطوف به موسیقی دفاع مقدس داشته است که به صورت ویژه به دفاع مقدس می‌پردازد و هر روز پُر بارتر می‌شود.

نوربخش درباره امکان اضافه شدن موسیقی انقلاب به جشنواره فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر هر سال شعار خاصی دارد. ‌شاید بتوانیم بخشی در رابطه با موسیقی مقاومت به جشنواره فجر اضافه کنیم اما در فرصت باقی مانده برای دوره سی و دوم جشنواره فجر طراحی بخش موسیقی مقاومت ممکن نیست.

وی تاکید کرد: چنین بخشی نیازمند سازوکارهایی است که در بخش اجرایی، جایزه و فراخوان و تولید آثار مهم است و باید به آن اندیشید به گونه ای که بتواند به عنوان بخشی جدید در کنار جشنواره فجر باشد. این بخش می‌تواند در ایام دهه فجر به آن پرداخت؛ موسیقی مقاومت بخش بسیار مهم و حائز اهمیت برای هنر کشور است.

دبیر جشنواره موسیقی فجر درباره عملی نشدن وعده سال گذشته نسبت به سرودهای انقلاب گفت: سال گذشته قرار بود گروه «کُر» خاطره‌‎انگیزترین و تاثیرگذارترین موسیقی‌ها و چاوش خوانی‌های دوران انقلاب را اجرا کند که این نقش را گروه «خورشید» برعهده گرفت و در نهایت یک یا دو اجرا انجام شد که خیلی مورد توجه قرار گرفت.

نوربخش بیان کرد: باید هر ساله در جشنواره موسیقی فجر نگاهی به موسیقی انقلاب داشته باشیم؛ چرا که موسیقی انقلاب یک موسیقی پُر بار و درخشانی بوده و کارهایی که در ایام انقلاب در قالب چاوش‌ها منتشر شده است، جزو ماندگارترین آثار موسیقی ما است که امسال نیز در دستور کار قرار دارد، از این رو مجدد تعدادی از این آثار را بازسازی و اجرا کنیم.

وی درباره علت جدایی جایزه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس ققنوس از جشنواره فجر گفت: وقتی یک جشنواره جداگانه برگزار می‌شود به خاطر معطوف شدن یک نگاه ویژه است، تا بتواند امکانات ویژه‌ای را به دنبال داشته باشد. اگر ما جایزه ققنوس را در جشنواره فجر قرار می‌دادیم قطعاً در حاشیه قرار می‌گرفت، چون در متن کار جشنواره فجر قرار داشت. جدایی موسیقی انقلاب از جشنواره فجر تدبیری برای احترام به موسیقی انقلاب بود.

دبیر جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: جایزه موسیقی انقلاب ققنوس برای بلوغ نیاز به زمان دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد. جشنواره فجر بعد از 30 سال امروز معتبر شده است، در صورتی که سال‌های ابتدایی این جایگاه را نداشت. گذشت زمان، اهمیت جایزه ققنوس را نشان خواهد داد. نباید یک اتفاق چند ساله را با یک جشنواره 30 ساله مقایسه کنیم.

نوربخش همچنین درباره اهمیت سرود در کشورمان گفت: سرود مسئله‌ای است که باید در بخش‌های دولتی مورد توجه قرار گیرد. بخش‌های دولتی باید امکاناتی را فراهم کنند؛ چون هر حرکتی نیاز به حمایت دارد. دستگاه‌های مختلف باید با همفکری، نقطه نظرات رهبر انقلاب درباره سرود را با راه‌کار و سازوکار مشخص اجرایی کنند، دفتر موسیقی به تنهایی نمی‌تواند مطالبات رهبر انقلاب درباره سرود را اجرایی کند.

وی ادامه داد: سرود کاری است که باید برای آن یک جریان راه‌اندازی شود. اول باید به محاسن سرود ایمان داشته باشیم و نقاط قوت آن را بشناسیم، سپس انگیزه ایجاد کنیم. سرودهای انقلاب تحت شرایط خاص روحی و روانی به وجود آمد؛ خلق کنندگان سرودهای انقلاب در حال و هوای خاص به خلق اثر پرداختند. امروز اگر آن حال و هوا ایجاد نشده باید ببینیم با چه تمهیدی می‌توانیم چنین آثاری تولید و آن را ترویج کنیم. باید برای سرود برنامه ریزی و هزینه کرد.

دبیر جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: سرود در ایجاد هیجانات اجتماعی و فعالیت‌های گروهی صد درصد یک ژانر موثر است و می‎تواند ایجاد انگیزه کند. سرود این قابلیت را دارد که پیام‌های اخلاقی را منتقل کند و در بخش‌های مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا دانش آموز و دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها