آیت الله هاشمی رفسنجانی:

«برجام » راه نجات کشور را باز کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «برجام» راه نجات کشور را باز کرد ولی برخی‌ها از روی نا‌آگاهی آن را تقبیح می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷ - 21December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام (عصر چهارشنبه) در نشست تجلیل از دریانوردان، صنعتگران، کاپیتان های ناوگان حمل و نقل دریایی، هیات موسس، استادان، کارکنان و دانشجویان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی جزیره خارگ افزود: در زمان حاضر شرایط کشور بتدریج به حالت تعادل بازگشته و وابستگی به خارج از بین رفته است.

وی اضافه کرد: در این شرایط ایران آمادگی ارائه خدمت به سایر کشورها را دارد و تنها شرط رسیدن به این موفقیت این است که بگذارند با دنیا در تعامل باشیم.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: سیاست کلی کشور تا پیش از دولت نهم به سمت اقتصاد بدون خام فروشی نفت و صادرات فرآورده های آن هدایت می شد اما در هشت سال دولتهای نهم و دهم شرایط به گونه ای پیش رفت که هنوز تا مدتی باید صادرات نفت خام داشته باشیم.

وی افزود: تلاش می شود در مدت کوتاهی بتوانیم به جای فروش مواد خام فرآورده های آن را به خارج صادر کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در هشت سال دولتهای نهم و دهم شرایط جوری رقم خورد که وضعیت کشور در مسیر تکامل متوقف شد اما امروز تلاش می شود تا جایگاه خود را در دنیا پیدا کنیم.

وی بیان کرد: امروز میلیون ها نیروی تحصیلکرده در کشور وجود دارد و برخی نیز در خارج از کشور هستند که حاضرند با بهترشدن شرایط با سرمایه های خود به کشور بازگردند و خدمت کنند.
هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: سرمایه های زیادی خارج از کشور منتظر بودند با عادی شدن شرایط کشور با سرمایه های خود به ایران بازگردند که امروز راه برای آنان در حال باز شدن است.

وی یادآور شد: ایران امروز با پشت سرگذاشتن شیوه های تندروی، با روش اعتدال در حال حرکت است و مردم رو به اعتدال روی می آورند که این بیانگر جهانی شدن مردم کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در عصر ما با اعتدال بدون تعامل نمی شود کار جدی انجام داد، گفت: وقتی ایران را از رژیم سابق گرفتیم مجموعه دانشجویان کشور به زحمت به 150 هزار نفر می رسید و هرسال 90 درصد شرکت کنندگان در کنکور دست خالی بازمی گشتند اما امروز کرسیهای دانشگاهها پرشده است.

وی اضافه کرد: بدون دانش نمی توان گنج های آماده کشور را پیدا کرد و از ذرات آنها نیرو ساخت.

هاشمی رفسنجانی گفت: باید به اقیانوس مردم تکیه کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در زمان حاضر با داشتن 700هزار هیات علمی و 40 هزار کارمند 53 درصد مقاطع عالی تحصیلی کشور را دراختیار دارد و 47 درصد مابقی در اختیار دو هزار و 400 تا دو هزار و 500 واحد دانشگاه دولتی است.

رفسنجانی با اشاره به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ نیز گفت: راه اندازی این واحد برای این بود که برای کشتیرانی و کارهای دریایی یک مرکز آموزشی در سطح منطقه نفتی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: این واحد دانشگاهی و نقشی که در تربیت نیروی انسانی متخصص داشته امروز مورد توجه منطقه و دنیا قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی گفت: در دوران تحریم با مشکلاتی روبه رو بودیم و اگر تحریم نبود در ارتباط با آموزش علوم دریایی در کشورهای حوزه خلیج فارس حضور جدی داشتیم.

وی در باره عملکرد دولت در بحث اشتغال اظهارکرد: دولت تدبیر و امید به دلیل نبود اعتبار کافی برای راه اندازی طرحها و از سرگیری برخی فعالیت ها نتوانسته در بخش اشتغال کار لازم را انجام دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در دوران ریاست جمهوری با رفتار اسلامی، اخلاقی و سیاستمداری در دو تا سه سال توانستیم همسایگان خود را به دوستانی نزدیک تبدیل کنیم و حتی عربستان در آن زمان مطابق با میل جمهوری اسلامی رفتار می کرد.

وی افزود: امروز بیشتر کشورهای همسایه وابسته به خارجی ها هستند این درحالی است که ایران بعنوان همسایه آنها بهتر از هر کشوری می تواند به آنها خدمت کند.
هاشمی رفسنجانی افزود: در زمان حاضر 600 هزار تن متانول در خارگ تولید می شود که زمینه و شرایط لازم برای رسیدن به هدف طرح 2.5برابری آن در حال تحقق و فراهم شدن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در زمان حاضر مشعلهای زیادی در جزیره خارگ در حال سوختن است که برای تبدیل این ثروت به متانول باید سرمایه گذاری لازم انجام شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آنچه امروز در جزیره خارگ دیدیم بیانگر تکامل، پیشرفت و توسعه است، اظهار کرد: امروز جزیره خارگ را نسبت به بازدیدهای قبلی شاداب تر، سرسبزتر دیدم و از نظر مخازن نفتی نیز هیچ وقت مانند امروز سالم و از نظر تعداد و ظرفیت کافی نبوده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز به منظور انجام سفری دو روزه به استان بوشهر وارد جزیره خارگ شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سفر در همایش تجلیل از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ شرکت و از اسکله صادرات نفت تی و مجتمع پتروشیمی واحد متانول خارگ بازدید کرد.

بازدید از بندربوشهر، دهکده گردشگری امید، دیدار با نخبگان استان بوشهر و بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی در شهر جدید عالی شهر از جمله برنامه های روز دوم سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان بوشهر است.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر با بیش از 20 هزار نفر جمعیت بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها