سردار دهقان:

اگر لازم باشد مشاورانی را به «حلب» اعزام می‌کنیم/ عربستان حق شرکت در مذاکرات سوریه را ندارد

وزیر دفاع ایران تأکید کرد اگر لازم باشد تهران مشاورانی را به «حلب» اعزام می‌کند.
کد خبر: ۲۱۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱ - 27December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سردار حسین دهقان» وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با «عمر هواش» خبرنگار شبکه روسیا الیوم، در تهران درباره بحران سوریه به ویژه اوضاع در شهر «حلب» و مسائل دیگر صحبت کرد.

وی درباره اوضاع حلب گفت: حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه طبیعی است که یکی از اهداف اصلی تروریست‌ها باشد. حلب یک منطقه استراتژیک است و در فضای سیاسی و اقتصادی سوریه تأثیر دارد. دولت سوریه و هم‌پیمانانشان اهمیت این شهر را می‌دانستند برای همین آن را در اولویت قرار دادند. اگر لازم باشد مشاورانی را به حلب اعزام می‌کنیم.
سردار دهقان درباره آتش‌بس سراسری در سوریه گفت: این مسئله نیاز به ضمانت‌های واقعی دارد. باید همگان آتش‌بس فراگیر را قبول کنند. داعش و جبهه النصره نباید جزو آتش‌بس باشند. باید بعد از آتش‌بس روند سیاسی و مذاکرات میان مخالفان و نظام آغاز شود.

سردار دهقان گفت: مسئله مهم درباره آتش‌بس ابتدا جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها و دوم عملیات مشترک علیه داعش و جبهه النصره و سوم تعهد همگان درباره توقف حمایت از تروریست‌هاست. تروریست‌ها و حامیانشان به این نتیجه رسیدند که مسیری که در پیش گرفته بودند اشتباه بوده است برای همین اگر عقلشان را به کار گرفتند و اولویت را به سرنوشت مردم سوریه دادند بعدا سلاحشان را کنار گذاشته و در مذاکرات شرکت خواهند کرد.

وی درباره مستقر شدن پلیس نظامی روسیه در شهر حلب و نقش ایران در این شهر بعد از آزادی گفت: این اقدامات مشترک هستند و قرار است ایران، روسیه و ترکیه نظارت بر توافق اخیر مسکو برای اجرای آتش‌بس را برعهده داشته باشند. ما هیچ نیرویی در حلب نداریم و ارتش سوریه مسئول برقراری امنیت است. اگر لازم باشد ما به نیروهای ارتش مشورت نظامی می‌دهیم.

سردار دهقان درباره هماهنگی میان ارتش سوریه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی هوایی روسیه از یکسو و نیروهای ترکیه و ائتلاف ضد داعش از سوی دیگر گفت: ما هرگز با آمریکایی‌ها هماهنگی و همکاری نداشته‌ایم. ائتلاف غربی یک ائتلاف صوری است و اراده واقعی برای جنگ علیه داعش در عراق و سوریه را ندارد.

وی درباره درخواست وزیر خارجه ترکیه مبنی بر اینکه باید آتش‌بس در سوریه شامل حزب الله نیز باشد، گفت: اگر دولت سوریه از ترکیه بخواهد از این کشور خارج شود ترکیه باید فورا نیروهای خود را از سوریه خارج کند. در غیر این صورت متجاوز به شمار می‌آیند و متجاوز نمی‌تواند به نیابت از دیگران تصمیم بگیرد. روسیه و ایران به درخواست رسمی دولت سوریه وارد این کشور شدند و اگر دولت سوریه بگوید دیگر نیازی به نیروهای ما ندارید ما نیز هیچ بهانه‌ای برای حضور در آنجا نخواهیم داشت. وزیر خارجه ترکیه به جای اینکه از اشتباهات دولتش فرار کند به مسئولیت‌های خود عمل کند. اگر ترکیه از آغاز در سوریه مرتکب اشتباه نمی‌شد امروزه ناچار نبود اشتباهش را با اشتباه دیگری اصلاح کند.

سردار دهقان درباره مشارکت عربستان در مذاکرات صلح سوریه گفت: ما معتقدیم که باید برای رسیدن به راهکار سوری سوری تلاش کنیم. عربستان نقش لازم را در مذاکرات ایفا نمی‌کند بلکه برای سرنگونی نظام سوریه تلاش کرده است برای همین نباید در مذاکرات شرکت کند.

وی درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان برای جنگ علیه تروریست‌ها در سوریه گفت: اینکه ایران پایگاهش را در اختیار و تحت تصرف روسیه قرار داد به هیچ وجه درست نیست چراکه این مسئله با قانون اساسی ما در تضاد است. ما با روسیه در مقابله با تروریسم همکاری می‌کنیم. ما تسهیلاتی را برای پرواز جنگنده‌های روسیه ارائه کردیم و در هر زمانی که لازم باشد باز هم این تسهیلات را ارائه می‌کنیم. ما هیچ قراردادی با روسیه برای استفاده از پایگاه‌هایمان امضا نکرده‌ایم اما اگر روسیه درخواست کند و ما لازم دیدیم آماده ارائه هرگونه کمکی در این زمینه هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها