دفاع پرس بررسی کرد؛

آیا قدیمی‌ترین خبرگزاری ترکیه حامی تروریست‌هاست؟

مطالب بخش فارسی خبرگزاری آناتولی ترکیه چنان جمهوری اسلامی ایران و متحدانش در منطقه را به «تروریسم» و «رفتارهای اسرائیلی‌گونه» متهم می‌کند که گویا افرادی که «قلب افسران سوری را می‌خورند» یا «کودکان سوری را سر می‌برند» نیروهای انقلابی ایران و تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند نه تروریست‌های حمایت شده از سوی آنکارا که حتی از «ترور دیپلمات‌های تحت حفاظت در یک نمایشگاه هنری با پوشش لباس پلیس» هم دریغ نمی‌کنند!
کد خبر: ۲۱۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ - 31December 2016

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، برخلاف چهره خندان و پوشش شیک دیپلمات‌های ترک در دیدار با مقامات ایرانی، که بیشتر یادآور تعبیر معروف رهبر معظم انقلاب در مورد رفتار دولت‌های استکباری (دستکش مخملی روی دست چدنی) در قبال ملت ایران است، رسانه‌های رسمی این دولت با مطالب و اخبار خود ثابت کرده‌اند که به معنای واقعی کلمه حامی تروریسم و کشتار هستند. نگاهی به مطالب یا به تعبیر بهتر فرافکنی‌های منتشر شده در مورد ایران از سوی خبرگزاری «آناتولی»، قدیمی‌ترین خبرگزاری رسمی کشور ترکیه از دوران تأسیس حکومت جمهوری مورد حمایت غرب در این کشور، این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

با جستجوی اخبار مربوط به «ایران» در خبرگزاری آناتولی به لیست جالب توجهی از اخبار جانب‌دارانه برخورد می‌کنیم. اگرچه یکی از تیترهای اصلی این بخش را گفت‌وگوی «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه دولت ترکیه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تشکیل داده، اما با نگاه دقیق‌تر به مقالات مندرج در این بخش به عمق کینه خبرگزاری رسمی دولت ترکیه از جمهوری اسلامی ایران پی خواهیم برد.

محور اصلی حمله به ایران در تیترها و مطالب خبرگزاری آناتولی، موضوع سوریه است. حضور نیروهای ایرانی به‌عنوان مستشاران نظامی در کنار دولت سوریه از طرفی و ورود نیروهای حزب الله لبنان به خاک سوریه، که مهم‌ترین هم‌پیمان جمهوری اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی هستند، باعث شد طرح مورد حمایت دولت‌هایی نظیر رژیم اشغالگر قدس و ترکیه برای سرنگونی ضلع میانی محور مقاومت با شکست روبرو شود و این چیزی نیست که رسانه‌های همگرا با سیاست‌های دولت ترکیه به‌ویژه خبرگزاری آناتولی بتوانند به راحتی از کنار آن عبور کنند. ظرف چند ماه اخیر و به‌خصوص پس از آغاز عملیات آزادسازی حلب، خبرگزاری آناتولی اقدام به نشر پی‌در‌پی چندین اینفوگرافی از وضعیت مورد ادعای خود در حلب کرد و مدعی شد که هر روز تعداد بیشتری از افرادی که به زعم خبرنگاران و دبیران این خبرگزاری «غیرنظامی» هستند در حملات «تروریست‌های حامی رژیم اسد» (که منظور از آنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب الله لبنان، لشکر فاطمیون و جنبش نجبای عراق هستند) جان باخته‌اند! مسئله دیگری که تاکنون بخش فارسی این خبرگزاری در مورد حلب در آن سکوت کرده است، خروج تروریست‌های مورد حمایت آنکارا با خودروهای شخصی خود از حلب، و نه با اتوبوس‌های سبز رنگ مورد توافق بین طرفین درگیر در سوریه است.

آیا قدیمی‌ترین خبرگزاری ترکیه حامی تروریست‌هاست؟ 
مورد دومی که این خبرگزاری به طور عامدانه از توجه به آن خودداری کرده، وضعیت مردم فوعه و کفریا است. در هیچ یک از مطالب بخش فارسی خبرگزاری آناتولی اشاره‌ای به آتش زدن اتوبوس‌های عازم فوعه و کفریا توسط گروه‌های تروریستی، که این خبرگزاری به شدت اصرار دارد، آنان را صرفا «مخالفان» نام‌گذاری کند و شهادت یکی از رانندگان این اتوبوس‌ها نشده گویا این راننده جزو غیرنظامیان سوری نبوده است. این رسانه ترکیه‌ای حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و ادعا می‌کند نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه، اقدام به کشتار دست جمعی غیرنظامیان کرده و از خروج غیر نظامیان از شهر جلوگیری می‌کنند.

در ادامه بررسی مواضع این خبرگزاری، به حملات یا تعبیر درست‌تر لفاظی‌های رسانه‌ای این بنگاه خبری تحت نظر حکومت ترکیه علیه نیروهای مجاهد لشکر «فاطمیون» افغانستان می‌رسیم. این خبرگزاری با استناد به یک تحلیل از سوی یکی از مراکز تحقیقاتی نزدیک به دولت ترکیه، مدعی شده که نیروهای فاطمیون پس از بازگشت به افغانستان، ممکن است امنیت این کشور را جهت رسیدن ایران به منافع خود در آنجا به خطر بیاندازند. این خبرگزاری با استفاده از این مقاله، البته در پوشش عبارت «نشر مقاله بیانگر تأیید نظرات نویسنده آن نیست»، مدعی شد ایران با تأسیس این نیرو از افغانستانی‌ها، به دنبال دور زدن اتهامات پیرامون مشارکت مستقیم در سوریه است. این خبرگزاری با توهین به مقدسات اسلامی، ادعا کرد که «ایران با استفاده از عباراتی همچون مدافعان حرم و نبرد با تکفیری‌ها به‌دنبال مشروعیت بخشیدن به حضور تروریست‌های خود از طریق ظاهر دفاع از حرم‌های شیعی در عراق و سوریه است.» آناتولی همچنین مدعی شد که لشکر فاطمیون افغانستان بزرگ‌ترین یگان شیعی مسلح مورد حمایت ایران پس از حزب الله لبنان است.

اینفوگرافی آناتولی پیرامون حضور نیروهای ایرانی در سوریه و انتشار عکس‌ها و اسامی فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سوریه به شهادت رسیده‌اند، از نکات تأمل برانگیز در اقدامات پایگاه اطلاع رسانی مورد حمایت دولت ترکیه است. این خبرگزاری با استفاده از تیتر «تلفات نظامیان ایران که برای حمایت از رژیم اسد در سوریه می‌جنگند، رو به افزایش است.» بدنبال نامشروع و در عین حال شکست خورده جلوه دادن حضور مستشاران ایرانی در سوریه است.

 با این حال این خبرگزاری صرفا به پرداختن به فرماندهانی که شهادت‌شان در نبرد با تروریست‌ها بوده اکتفا نکرده و حتی سردار شهید «محمدعلی الله دادی» که به همراه نیروهای حزب الله لبنان در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، و نه در حمله تروریست‌های مورد حمایت ترکیه، در قنیطره به شهادت رسید را مانند دیگران یکی از کشته‌های ایران در حمایت از دولت یا به زعم این خبرگزاری «رژیم» بشار اسد عنوان کرد و چنین چیزی از یک پایگاه رسانه‌ای که در مطالب بخش خاورمیانه خود، مدام از کلمه «اسرائیل» به جای «فلسطین اشغالی» استفاده می‌کند، عجیب نیست همانطور که دولت حامی این خبرگزاری نیز ظرف دو سال گذشته هرچه در توان داشته جهت گسترش روابط با رژیم صهونیستی به کار برده است.

آیا قدیمی‌ترین خبرگزاری ترکیه حامی تروریست‌ها است؟ 

در بخش دیگر از تحلیل‌های مطالب خبرگزاری آناتولی باید به حملات گسترده و شایعه پراکنی‌های رسانه‌ای آن نسبت به حزب الله لبنان بپردازیم. حزب الله اولین نیرویی بود که برای دفاع از سوریه در برابر تروریست‌های چند ملیتی و حامیان منطقه‌ای و جهانی آنان، که تا مرزهای لبنان رسیده و در مواردی متعدد اقدام به عملیات‌های تروریستی در داخل خاک لبنان و از طرف دیگر تهدید به نابودی حرم‌های مقدس شیعی در سوریه کردند، وارد خاک سوریه شد و توانست اولین پیروزی‌ها را از منطقه «زینبیه» دمشق به سمت شهر مرزی «قصیر» و دیگر نقاط مرزی میان لبنان و سوریه بکشاند. کینه خبرگزاری آناتولی از حزب الله لبنان تا آنجا می‌رسد که برای فراهم کردن توجیه جهت مواضع رسانه‌ای خود علیه حزب الله، اقدام به مصاحبه با دو شخصیت روحانی و شیعه لبنانی، که به داشتن مواضع مخالف ایران و حزب الله در لبنان شناخته شده هستند، می‌رود و با آنان به گفت‌وگو می‌پردازد تا دلایل مورد نظر جهت اثبات مواضع خود علیه حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله را از میان حرف‌های آن دو شخصیت بیرون بکشد!

 «خبرگزاری آناتولی»؛ زبان تروریسم و وحشی‌گری

غیر از حزب الله، بسیج مردمی عراق نیز از تیغ سخن پراکنی‌های آناتولی در امان نمانده‌است. همانطور که دولت ترکیه به شدت از حضور «الحشد الشعبی» در مرزهای عراق و سوریه، به‌ویژه منطقه تلعفر در غرب موصل، نگران است و آن را باعث اتصال خط حضور نظامیان شیعه از ایران تا لبنان و خطری برای منافع خود به‌خصوص سرکوب هم پیمانان تروریستش در سوریه می‌داند، آناتولی نیز در همین راستا اقدام به تدوین یکسری مقاله و اینفوگرافی کرده است تا به زعم خود نشان دهد که گسترش حضور شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به نفع امنیت منطقه نیست اما نکته جالب این است که طبق ادعای همین خبرگزاری، دولت ترکیه خطر بسیج مردمی عراق برای منافع آمریکا را به اطلاع مقامات این کشور رسانده و خواهان مقابله واشنگتن با این نیروی مورد تأیید ایران شده است!

آنچه به وضوح مشخص است، پوشش خبری جانب‌دارانه خبرگزاری آناتولی از حوادث منطقه است. این خبرگزاری کاملا در جهت منافع حکومت آنکارا حرکت و در مواردی حتی با صراحت بیشتر از اظهارات دیپلماتیک مقامات ترکیه، اقدام به نشر خبر، تحلیل، تصویر و اینفوگرافی با دیدگاه حمایت از تروریست‌ها در آسیای غربی به‌ویژه سوریه و عراق می‌کند اما هرگز اشاره نمی‌کند چرا کسی که برای گرفتن انتقام تروریست‌های سوریه، دست به ترور سفیر روسیه در آنکارا می‌زند، یکی از اعضای نیرو ویژه پلیس و حزب حاکم عدالت و توسعه است!

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها