در شورای سیاست‌گذاری راهیان‌نور کشور صورت گرفت؛

تصویب ساختار «قرارگاه فرهنگی» راهیان‌نور کشور/ بررسی آخرین وضعیت برگزاری اردوهای راهیان‌نور در استان خوزستان

در جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور که با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و استاندار خوزستان برگزار شد، ساختار قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور به تصویب رسید و آخرین وضعیت برگزاری اردوهای راهیان نور در استان خوزستان نیز بررسی شد.
کد خبر: ۲۱۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ - 29December 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور با موضوع تصویب ساختار و وظایف قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور امروز (پنج شنبه 9دی‌ماه) با حضور سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور، سردار «علی فضلی» جانشین ستاد مرکزی راهیان نور، سردار «نادر ادیبی» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، امیر «ابراهیم گلفام» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور، «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان، «سید ضیاء‌ هاشمی» معاون فرهنگی-اجتماعی وزیر علوم،  حجت الاسلام «محمد رضا تویسرکانی» فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور، سردار «عبدالرضا آزادی» معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، سردار «محمد علی‌پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، «مرتضی رحمانی موحد» معاون سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان مربوطه در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.

در این مراسم سردار ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور طی سخنانی به روند تشکیل قرارگاه فرهنگی راهیان نور و برگزاری جلسات متعدد با اعضای این قرارگاه اشاره و مطالبی را در خصوص ساختار قرارگاه فرهنگی راهیان نور بیان نمود.

سردار ادیبی افزود: سیاستگذاری، هدایت کلی، هماهنگی، نظارت و حمایت در امور فرهنگی راهیان نور برابر سیاست های ابلاغی ستاد مرکزی راهیان نور کشور مهمترین ماموریت قرارگاه فرهنگی راهیان نور است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ضمن اشاره به تهیه سند مهندسی فرهنگی راهیان نور توسط قرارگاه فرهنگی راهیان نور، نقشه راه کلی، عمومی و میدانی با تعیین عرصه ها و محدوده های عمل، تهدیدات و فرصت های بیرونی و درونی برای تصویب در شورای سیاست گذاری راهیان نور کشور  را از دیگر ماموریت های این قرارگاه برشمرد.

 سردار ادیبی به اهمیت مشارکت مجموعه های فعال مردمی در تمامی ماموریت ها حرکت عظیم فرهنگی تربیتی راهیان نور اشاره و خاطر نشان کرد: قرارگاه فرهنگی راهیان نور ضمن شناسایی و سازماندهی موسسات مردم نهاد و هدایت و حمایت از آنها، می بایست زمینه تشکیل جبهه فرهنگی راهیان نور را در کشور فراهم نماید.
 
سردار ادیبی:‌ تصویب ساختار «قرارگاه فرهنگی» راهیان نور خوزستان/ ایجاد زیرساخت‌های لازم در یادمان‌ها ضروری است 
 
 سردار دکتر کارگر: سال آینده 10 مرکز فرهنگی افتتاح می‌شود/ حفظ یادمان‌ها سرمایه‌گذاری ملی است

در ادامه مراسم،‌ سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور با بیان اینکه افتخارات دوران دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است، اظهار داشت: راهیان نور و دفاع مقدس را نباید وارد سیاست کرده و جناحی به آن نگاه شود؛ زیرا در دوران هشت سال دفاع مقدس از تمام اقشار، اصناف، گرایش و ادیان حضور داشتند.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس 15 الی 20 درصد با نیروهای مسلح در ارتباط بوده و مابقی با عامه مردم در ارتباط است. از این رو دفاع مقدس می‌تواند عامل وحدت در کشور باشد. مانع حضور هیچ‌کس در راهیان نور نشده و نمی‌شویم تا تمام اقشار جامعه در این سفر معنوی حضور یابند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه استاندار خوزستان همچون یک فرمانده حافظ مناطق عملیاتی است و بنیاد نیز از وی در این زمینه حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بر عهده تمام مردم، مسئولان اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سازمان‌های دولتی است. زمانی‌که ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎‌های دفاع مقدس را بر عهده گرفتم، سازمان میراث فرهنگی هیچ نقشی در ثبت مناطق عملیاتی راهیان نور نداشت که پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

سردار دکتر کارگر با اشاره به حضور تمام دستگاه‌های نیروهای مسلح در حفظ یادمان‌های دفاع مقدس، بیان داشت: تمامی دستگاه‌های نیروی مسلح اعم از ارتش، ناجا، سپاه و بسیج در این عرصه باید به میان بیایند و بدانند که حفظ یادمان‌ها، سرمایه‌گذاری ملی است. در هیچ مراسمی همچون راهیان‌نور و اربعین حسینی چنین سیل جمعیتی مشاهده نمی‌شود. اگر برای این زائران برنامه‌ریزی داشته باشیم، یک فرصت برای استان و کشور خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور از وزارت نفت دعوت به همکاری کرده و گفت: اگر امروز به راحتی نفت را استخراج کرده و صادر می‌کنیم به خاطر از خودگذشتی شهدا در هشت سال دوران دفاع مقدس بوده است. اگر یاد و خاطره این شهدا حفظ شود، امنیت نیز در استان خوزستان افزایش می‌یابد. یادمان طلاییه فاقد آب و برق بوده اما در کنار این یادمان شرکت نفت در حال فعالیت است؛ به همین جهت انتظار همکاری و سرمایه‌گذاری از وزارت نفت داریم. مناطق آزاد نیز از این امر مستثنی نیستند و سرمایه‌گذاری در راهیان‌نور به نفع مناطق آزاد نیز خواهد بود.

وی از افتتاح مراکز فرهنگی 10 استان در سال آینده خبر داد و افزود: پیگیری سه مرکز فرهنگی را در دستور کار داریم. مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر که نیاز به گسترش دارد، مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول نیز آماده افتتاح است و در آخر ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس اهواز است که زمینی برای ساخت اختصاص یافته است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: حضور حجم گسترده زائران در استان خوزستان می‌تواند یک فرصت اقتصادی برای استان محسوب شود. از این رو ابلاغیه‌ای مبنی بر تهیه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی از درون استان خوزستان برای خدمات‌رسانی به مناطق عملیاتی و زائران صادر شد که استاندار استان نیز بر اجرای این ابلاغیه نظارت خواهد داشت.

در ادامه مراسم،‌ «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور ضمن ارائه گزارش خدمات‌رسانی استان خوزستان به کاروان‌های راهیان‌نور در سال 95-94، اظهار داشت: در ایام نوروز 14‌میلیون و 600 هزار نفر در قالب کاروان راهیان نور وارد استان خوزستان شدند که اقدامات پشتیبانی، عمرانی و خدماتی به آنها ارائه شد. بازرسی مستمر، استقرار نمازخانه‌های موقت و دائم، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و محلی، نصب چادرهای راهنمایی، پخش بروشور و تهیه سفره هفت‌سین در سطح شهر از جمله خدمات ارائه شده به زائران مناطق عملیاتی و مسافران نوروزی بود.

شریعتی خاطرنشان کرد: 21 یادمان در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد 15 یادمان ثبت ملی شده است. از مهر ماه نیز خدمات‌رسانی به زائران را در دستور کار خود قرار دادیم و دستورالعمل‌های لازم نیز به شهرداری، پارک‌ها، کمپ‌ها و ... ابلاغ شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به عبور زائران حسینی از استان خوزستان، عنوان کرد: خدمات‌رسانی به بخشی از زائران حسینی نیز بر عهده استان خوزستان بود که از ورودی استان تا خروجی شلمچه و چذابه از زائران استقبال کردیم که قریب به یک میلیون و 200 هزار نفر بودند. مردم مناطق مرزی، نیروی انتظامی، پلیس راه، دستگاه‌های اجرایی، آبرسانی، اورژانس ها، راه و شهرسازی و ... همه بسیج شدند.

سردار فضلی: امنیت استان خوزستان مطلوب است

 در ادامه مراسم سردار علی فضلی جاشین ستاد مرکزی راهیان نور با بیان اینکه در راهیان نور قریب به 121 هزار نفر امکان استقرار وجود دارد، اظهار داشت: در این شمار، قریب به 100 هزار نفر از زائران در خوزستان ساکن می‌شوند. از سال‌ها قبل زیرساخت‌های آن مهیا شده و به مرور گسترش یافته است. از حسینه و مساجد نیز در اوج حضور زائران در راهیان نور استفاده می‌شود؛ بیشترین خدمات نیز از سوی استان خوزستان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان در سال 90، با 5 موکب از مرکز شلمچه آغاز کرده و سال‌جاری با 250 موکب از زائران استقبال کرد و  ظرفیت‌های مردمی و دولتی به خوبی استفاده کرد.

سردار فضلی ضمن تقدیر از مسئولان استان خوزستان در ارائه خدمات به زائران راهیان نور و زائران حسینی، گفت: برخی از جاده‌های منتهی به مناطق عملیاتی نیاز به مرمت دارد که وزارت راه و ظرفیت‌های ملی می‌توانند در جهت ترمیم این جاده‌ها کمک کنند.

جاشین ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: امنیت بسیار خوبی در استان خوزستان حکم فرماست. امسال تعدادی از زائران حسینی غیرایرانی از گیلان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، اردبیل، آذربایجان شرقی قصد عبور از شلمچه را داشتند که با امنیت عبور کردند. 
 
امیر گلفام:‌ لزوم ساماندهی دست‌فروش‌ها در مناطق منتهی به یادمان‌ها

در ادامه مراسم امیر گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به موقعیت شهر سوسنگرد اظهار داشت: اگر تردد زائران راهیان نور به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که از داخل شهر سوسنگرد عبور کنند،‌این اقدام موجب کمک به اقتصاد استان خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش خاطرنشان کرد: سال گذشته با بالگردهای هوانیروز و گروه موشکی پدافندهوایی از همدان، نمایشگاهی در کنار پادگان حمید برگزار کردیم. که امسال نیز این نمایشگاه را مجدد برپا خواهیم کرد.
 
 مشاور فرهنگی رئیس جمهور:‌ راهیان نور و راهپمایی اربعین حسینی را به یکدیگر پیوند بزنید

«حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تامین زیرساخت‌ها و خدمات برای راهیان نور در سایه همدلی و همکاری نیروهای مسلح و نیروهای مردمی به وجود آمده است. از سپاه، ارتش، نیروهای نظامی، انتظامی، استانداری و روحانیت که گام موثری در جهت خدمات رسانی به زائران برداشتند، تشکر می‌کنم.

وی به پیوند میان راهیان نور و راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این دو مکمل یکدیگر هستند. یادمان شهدای شلمچه تا مسیر مرزی 500 متر فاصله داشت و می‌توانستیم این دو را به یکدیگر متصل کنیم. زائران حسینی از مسیر شهدا عبور کرده و به سمت کربلا و نجف می‌روند. در استان خوزستان نشان داده شد که همکاری می‌تواند راهگشا باشد.

آشنا خاطرنشان کرد: در دستگاه‌های دولتی این تصور وجود دارد که مسائل مربوط به راهیان‌نور به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط است و خودشان باید مسائل پیش رو را رفع کنند. از سال 92 به یاری سردار کارگر توانستیم این تصور را تغییر دهیم. سعی کردیم این تفکر در استان‌های مرزی شکل دهیم که مسئولیت اصلی در زمینه یادمان‌ها را برعهده دارند. این تفکر به تدریج جا می‌افتد. در ادامه این مسیر باید در استان‌ها این نگاه را ایجاد کنیم که یادمان‌های راهیان نور یکی از مراکز تجمع انسانی ثابت در این استان است و همان‌قدر که برای یک روستای بالای 20 خانواده تسهیلات و زیرساخت قرار می‌دهند برای یادمان‌ها نیز اختصاص دهند. 
 
در پایان این نشست، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس شورای سیاست گذاری راهیان نور کشور با اهدای لوح تقدیر و یکدست لباس خادمین شهدا از زحمات مسئولان استان خوزستان در ارائه خدمات به زائران راهیان نور قدردانی کرد. 

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار