خلبان پیشکسوت نیروی هوایی در گفت و گو با دفاع مقدس مطرح کرد

نقش خلبانان ایثارگر نیروی هوایی در ختم غائله کردستان

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی با اشاره به نقش نیروهای مختلف اعم از مردمی و نظامی در مقابله با توطئه ضد انقلاب گفت: در واقعه کردستان و پاوه خلبانان نیروی هوایی از پایگاه‌های مختلف به مبارزه با منافقین پرداختند.
کد خبر: ۲۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲ - 22June 2014

نقش خلبانان ایثارگر نیروی هوایی در ختم غائله کردستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، ارتش جمهوری اسلامی ایران از روز های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در مقابله با حوادث و وقایع بوجود آمده از سوی دشمنان این مرزو بوم داشتند.

تاثیر ارتش در پاکسازی جنگ های داخلی کردستان با کمک نیروهای خود چون نیروی هوایی و زمینی از جمله نقش های تاثیر گذار ارتش بود که با وجود توطئه بنی صدر موفق به ختم غائله ضد انقلاب در این منطقه شدند.

حجت الاسلام سید موسی موسوی، نماینده امام خمینی(ره) در سنندج در خاطرات خود می نویسد: زمانی که ضد انقلاب به پادگان سنندج حمله کرد شهید کشوری این جمله را گفت من پرواز می کنم و اطراف پادگان را می کوبم و غائله را می خوابانم، اگر این کار خطا بود بگذارید مرا اعدام کنند اما کردستان بماند.

 سرکوب نمودن غائله پاوه توسط کارکنان لشکر 16 و 81 زرهی با همکاری جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورخه 28/5/58 که منجر به خروج عناصر ضد انقلاب در شهر پاوه و آزادسازی این شهر از وجود منافقین شد، کنترل شهر سنندج و پاکسازی پادگان از لوث کردهای شورشی توسط لشکر 28 پیاده کردستان، بازپسگیری پادگان سقز از دست حزب کومله و دموکرات در مورخه 31/5/58 توسط نیروهای ارتشی که در این عملیات فرمانده پادگان سقز به درجه رفیع شهادت نائل آمد، سرکوب نمودن عناصر ضد انقلاب در شهرستان سقز در مورخه 1/6/58 توسط لشکر 28 پیاده و هوانیروز قهرمان که منجر به خروج عناصر ضد انقلاب در شهرستان سقز و کنترل شهر توسط ارتش شد، درگیری بین نیروهای لشکر64 ارومیه با حزب کومله و دموکرات در پیرانشهر در مورخه 10/6/58 که منجر به آزادسازی پیرانشهر و پادگان مهاباد شد، پاکسازی شهرهای میاندوآب و مهاباد از لوث عناصر ضد انقلاب در مورخه 11/6/58 توسط نیروهای ارتشی، پاکسازی کامل شهرستانهای پیرانشهر، سردشت و سلماس از لوث دموکراتها در مورخه 24/6/58 توسط هواپیماها و بالگردهای ارتش، از جمله نقشهای تاثیرگذار ارتش در مقابله با توطئه ضد انقلاب در مناطق مرزی کشور چون کردستان بود.

امیر سرتیپ دوم رمضانی از خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی با اشاره به نقش نیروی هوایی در ختم غائله کردستان در گفتوگو با خبرنگار دفاع مقدس گفت: در واقعه کردستان و پاوه خلبانان نیروی هوایی  از پایگاه های مختلفی چون پایگاه تبریز با هواپیمای اف5، اف برد از همدان و سی 130 از پایگاه های دیگرچون مهر آباد و شیراز برای رفع بحران در این مناطق حضور پیدا می کردند.

وی ادامه داد: نیروی هوایی برای آزادسازی پاوه شهدایی را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که شهید نوژه از جمله این شهدا است. این شهید عزیز مأموریت های بسیاری را انجام داد تا سرانجام در پی فرمان امام(ره) برای کمک به دکتر مصطفی چمران در سرکوب تجزیه طلبان مسلح و در حالی که روزه بود در 20/5/1358 به پرواز درآمد که هواپیمایش در آسمان کردستان ایران ـ منطقه عمومی پاوه ـ توسط نیروهای ضد انقلاب سقوط کرد و به شهادت رسید.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی اظهار کرد: در منطقه عملیاتی کردستان شهید چمران نقش ویژه ای در سر و سامان دادن به وضعیت نیروها داشت.

وی با بیان اینکه نیروهای انقلابی مورد اعتماد در مناطق عملیاتی کردستان تاثیر گذار بودند افزود:با توجه به بحرانی که در کردستان حاکم شده بود تنها در یک مورد، درخواست 157 پرواز برای مقابله با ضد انقلاب وجود داشت.

امیر رمضانی گفت: در چنین شرایطی اغلب جاده ها به سمت سردشت و بانه بسته بود و حمل و نقل وانتقال نیروها از طریق هوا با همکاری نیروی هوایی و هلی کوپترهای هوانیروزانجام می شد.

وی با اشاره به رایزنی های مختلف برای حل بحران کردستان در اوایل انقلاب اسلامی گفت: واسطه های مختلفی چون مرحوم طالقانی و نیروها و واسطه هایی از طرف دولت برای میانجی گری با اغتشاشگران در منطقه اعزام می شدند اما بعد از بی اثربودن مذاکرات و زدن هواپیماها بر همه آشکار و ثابت شد که دست خارجی در کار بوده است.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی گفت: نیروی هوایی در کنار لشگرهای مختلف چون لشگر 81 کردستان و 64 ارومیه برای مبارزه با منافقین همکاری می کردند و از آنجا که جنگ در خانه سخت تر از جنگ در خارج از مرزهاست نیروی هوایی برای شناسایی دشمن از نیروهای خودی در کنار نیروی زمینی علیه منافقین تلاش می کردند.

وی تصریح کرد: خلبان ناظر مقدم هوایی در کنار نیروی زمینی برای اصابت صحیح راکت به مواضع دشمن همکاری می کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار