خالد قدومی:

روح بلند «مرد بحران‌ها» آرام گرفت

نماینده حماس در تهران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و وی را «مرد بحران‌ها» توصیف کرد.
کد خبر: ۲۲۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ - 09January 2017
روح بلند «مرد بحران‌ها» آرام گرفتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران، ضمن تسلیت در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از یاران دیرین امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب ایران، یادداشتی در این باره نوشته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

روح بلند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های عظیم انقلاب اسلامی ایران، یار و همدم امام خمینی رحمت‌الله علیه به آسمان‌ها پر کشید و در جوار حق آرام گرفت. از سوی خود، جنبش مقاومت اسلامی حماس و ملت فلسطین ضایعه اسفناک رحلت این نماد بزرگ وحدت و اعتدال را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری محترم و ملت شریف ایران و خانواده این فقید سعید تسلیت می‌گویم.

براستی جهان اسلام، ایران و فلسطین «اندیشمندی دینی»، «دولتمردی بزرگ» و «انسانی آزادیخواه» را از دست داد. شخصیت برجسته آیت‌الله رفسنجانی جامع این سه خصلت بزرگ بود و خداوند ایشان را در زمره صالحان محشور فرماید. بی شک جهان اسلام و جهان عرب در این شرایط پرتلاطم و دشوار نیازمند چنین حکیم بزرگی بود؛ شخصیتی که در سطح منطقه به «مرد بحران ها» معروف بودند. گرچه آیت‌الله هاشمی دیگر در میان ما نیستند و دار فانی را وداع گفتند، ولی افکار و اندیشه‌های بلند ایشان همچنان الهام بخش همه خواهد بود. چه بسا اینجا بهتر باشد از ارتباط و خدمات ارزنده ایشان در حوزه فلسطین سخن بگویم.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درست زمانی که قضیه فلسطین هنوز در ایران آنچنان مطرح نبود، در جریان تعقیبات امنیتی ساواک، به زادگاه خود بازگشتند و در آنجا تصمیم گرفتند که درباره مرکزی‌ترین مسأله امت اسلام یعنی مسأله فلسطین بنویسند؛ مسأله‌ای که در آن زمان در ایران مغفول بود.

ایشان در خاطرات خود در این باره نوشته اند: «مقاله‌ای درباره فلسطین نوشته بودم. در آن زمان تأثیر بسزایی داشت. مسأله فلسطین در آن زمان در ایران مطرح نبود. در نوشتن این مقاله از کتاب قضیه فلسطین نوشته اکرم زعیتر که مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای در اختیارم گذاشت، بهره بردم و در دامه می‌افزایند: «خیلی تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم و در حالی که مشغول مطالعه آن بودم، گریه می‌کردم.»

ترجمه این کتاب چهار ماه وقت ایشان را گرفت و وقتی هم که اهالی روستا به ایشان نسبت به احتمال دستگیری از سوی ساواک هشدار می‌دادند، توجه نمی‌کردند تا اینکه ترجمه این کتاب را به پایان برسانند.

در آن زمان، ایشان در میان توده فلسطینیان، اردوگاه‌های آوارگان در سوریه و لبنان معروف بودند. آیت‌الله هاشمی از نخستین بزرگانی بودند که با مبارزان عرب و فلسطینی همراه شدند و در آن برهه در بیروت با شهید یاسر عرفات و رهبران فلسطینی دیدار کردند و همراه امام موسی صدر و آقایان دکتر چمران و محمد منتظری در هسته‌های مبارزین حضور یافتند. این نیروها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اردوگاه‌های فلسطینیان آموزش می‌دیدند.

این دولتمرد بزرگ در طول دوران مبارزات قبل و بعد از انقلاب اسلامی همواره حامی و یاور همیشگی ملت فلسطین بودند، در همین راستا در سال 1989 در دفتر خود از شهید احمد یاسین در جریان سفرشان به ایران استقبال کردند و وقتی هم که رژیم صهیونیستی در سال 2004 شیخ احمد یاسین را ترور کرد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای این ترور را بشدت محکوم کرده و گفتند: «جنایت ترور ناجوانمردانه مبارز نستوه شیخ احمد یاسین رهبر جنبش انقلابی حماس به‌دست رژیم تروریستی صهیونیستی بار دیگر چهره کریه رژیم غاصب و تجاوزگر صهیونیستی را به جهانیان نشان داد.» ایشان با اعلام حمایت از راه این شهید مبارز در این پیام خود تأکید داشتند: «بی‌شک شهادت این مجاهد و مبارز انقلابی مانند شهادت سایر مجاهدان راه خدا، منشأ آثار زیادی برای تداوم جدی‌تر مبارزه مظلومان فلسطین علیه اشغالگران تروریست اسرائیل و دولت حامی آن امریکا خواهد بود.»

خداوند به خاطر این همه حمایت از ملت فلسطین و وحدت اسلامی به ایشان جزای خیر عطا فرماید.

خالد قدومی
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس ـ تهران
 
منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار