«ناطق نوری»:

«آیت‌الله هاشمی» مفسری نوپرداز، مدیری مدبر و سیاستمداری هوشمند بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسوول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» مفسری نوپرداز، مدیری مدبر و سیاستمداری هوشمند بود گفت: ایشان (آیت‌الله هاشمی) مصداق کامل بسیاری ازآیات قرآن کریم است.
کد خبر: ۲۲۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ - 15January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علی اکبر ناطق نوری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسوول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری عصر (یکشنبه) در آیین هفتمین روز رحلت «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در حرم مطهر امام راحل این مطلب را بیان کرد.

وی اظهار کرد: ارتحال عالم عالیقدر، روحانی مبارز، محقق و مفسر نوپرداز قرآن، سیاستمداری هوشمند، مدیری مدبر و مقتدر، آیت الله هاشمی رفسنجانی را به پیشگاه حضرت ولی الله اعظم ، امام بزرگوار و به محظر مقام معظم رهبری و خانواده محترم آن مرحوم بخصوص همسر محترمه اش ، یار و یاور دوران سخت ستمشاهی، دوران شکنجه ها و زندان ها ، همدم و همدل او بعد از انقلاب در تحمل ناملایمات و نامردمی ها و به شما ملت وفادار ، هوشیار و بیدار ایران تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: از خداوند بزرگ برای آن شخصیت کم نظیر ، اگر نگویم بی نظیر علو درجات را خواستارم.

وی ادامه داد: وقتی قرار شد در این مجلس باشکوه سخنران باشم فکر می کردم چه آیه ای از آیات قرآن را که مناسب این مجلس و مناسب آن شخصیت است را انتخاب کنم، به قرآن مراجعه کردم انصافا دیدم یک آیه، دو آیه، پنج، ده آیه و بلکه بیشتر و بیشتر آیاتی هست که اگر انسان کمترین دقت را روی آن داشته باشد می تواند بگوید که مرحوم آیت الله هاشمی مصداق نوع این آیات است.

وی آیت الله هاشمی رفسنجانی را طبق آیات قرآن جزو السابقون والسباقون، انصار انقلاب و رضی الله عنه یاد کرد و گفت: این چند تا از آیات عدیده در قران است و می شود مصداق آن را مرحوم هاشمی دانست.

وی افزود: هاشمی زنده است و همانطور که امام راحل فرمودند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم گفت: این اجتماع امروز، اجتماع حاضر در مراسم بزرگداشتی که از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد، اجتماع قم و سایر استان ها، این ضجه ها و گریه ها در فقدان این عالم عالیقدر مصداق آیه 96 سوره مریم است.

حجت الاسلام ناطق نوری گفت: آیت الله هاشمی زنده است چون هم با زندگی، منش، روش و رفتارش و هم با مرگش آموزه هایی برای ما برجای گذاشته است.

وی تاکید کرد: درس هایی که از مرحوم هاشمی، منش و رفتارش و تشییع ایشان باید بگیریم و هم ما و هم دیگران بفهمند که ایران چیست و ایرانی کیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: از سال 42 با این مرد بزرگ تاریخ، معاشر بودم و به ایشان ارادت داشتم و به نظرم مدت 53 سالی که در فراز و نشیب ها و مبارزات قم، تهران، دورانی که در زندان بود، قبل و بعد از پیروزی انقلاب با ایشان بودم، اگر صفاتی را عرض می کنم همه این ها مشاهدات و یقینیات است.

وی تصریح کرد: براساس روش و منش آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه دورانی که در جامعه روحانیت، قم و تهران با ایشان بودم، می توانم شهادت دهم که کاری برای غیر از خدا انجام نمی داد.

حجت الاسلام ناطق نوری خاطرنشان کرد: ریا یکی از صفات منفی بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی بشدت از آن متنفر بودند.

وی، چند چهره بودن را یکی از صفات ناپسند در نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور و جامعه ما هزار چهره وجود دارد، بد بنده ای است کسی که دو چهره دارد.

حجت الاسلام ناطق نوری افزود: مرحوم آیت الله هاشمی از ریا، دو چهره بودن و دو گونه سخن گفتن بدش می آمد، این همان جمله ای است که حضرت علی (ع) به کمیل هم می گوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: او(آیت الله هاشمی) برای خدا کار می کرد، دو نمونه از زندگی او می گویم که ببینید کار برای خدا چگونه است. به نجف مشرف می شود خدمت امام(ره)، شرایط ایران، شرایط خفقان، بگیر و بگیر.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به ایشان می گوید به تهران نروید و اینجا بمانید. عرض می کند که انقلاب، نهضت و مبارزه به وجود من نیاز دارد، اگر بروم و مرا دستگیر کنند انقلاب به من احتیاج دارد، ایشان به ایران می آید و دستگیر هم می شود.

حجت الاسلام ناطق نوری در ادامه ذکر خاطرات از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به روزهای پایانی جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه اشاره کرد و افزود: شرایط سخت بود و مسایل مورد بررسی قرار گرفت؛ آیت الله هاشمی که فرمانده جنگ بودند به امام راحل گفت که بگذارید من به عنوان فرمانده جنگ، پایان آن را اعلام کنم و قطعنامه را بپذیرم و شما به عنوان فرمانده کل دستور بدهید مرا دستگیر، محاکمه و اعدام کنند اما انقلاب بماند و شما بمایند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کجا اینگونه انسانی می توان پیدا کرد؟ این یک درس از کار برای خدا است و درس و منش دیگر هاشمی، درس مقاومت و صبوری است.

حجت الاسلام ناطق نوری گفت: هاشمی صبر را زنده کرده است، من گاهی واقعا می ماندم که با وجود فشارها، مشکلات، ناملایمات، برخوردها و تهمت ها، صبح شنبه با کوهی از مشکلات وارد مجمع می شد، آرام و با چهره ای خندان می آمد و پشت صندلی می نشست و مدیریت می کرد. انصافا برادرانی که در مجمع هستند می دانند که هر کجا بحث می شد می گفت خدمت مقام معظم رهبری بودم و ایشان همینطور فرمودند و همینطور که ایشان فرمودند باید جلو برویم و همواره در مسیر رهبر معظم انقلاب بودند و هیچگاه خلاف نظر رهبری حرکت نمی کرد.

وی به سعه صدر آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: این همانی است که امیرالمومنین(ع) به کمیل می گوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: وقتی صلاحیت ایشان را به هر دلیلی برای ریاست جمهوری رد کردند که البته من اصلا به قوه مخیله ام خطور نمی کرد که ایشان را رد صلاحیت کنند، وقتی شب اعلام کردند که صلاحیت ایشان رد شده من سفرم را لغو کردم و گفتم این بی معرفتی است ایشان صلاحیتش رد شده و من به سفر بروم و سری به او نزنم و این با روحیه من نمی خواند.

وی افزود: صبح به منزل ایشان(هاشمی رفسنجانی) رفتم با خنده از پله ها پایین آمد و کنار هم نشستیم. نگران این بودم که چه تصمیمی می خواست بگیرد اما در آنجا درس بزرگی از ایشان گرفتم. گفت که آقای ناطق من وقتی برای ثبت نام رفتم جلوی درب وزارت کشور جمعیت زیادی خوشحال بودند که من ثبت نام می کنم. وارد که شدم خبرنگاران اشک شوق می ریختند از وزارت کشور که بیرون می آمدم با خودم گفتم این چه کاری بود که کردی. این استقبال و شوق نشان داد توقع خیلی بالایی از من وجود دارد. با یک کشور ویرانه، خزانه خالی و این توقع بالا احساس کردم که بار سنگینی روی دوشم می آید اما آقای ناطق وقتی دیشب اعلام شد صلاحیتم رد شده، آرامترین شبی بود که خوابیدم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت الله هاشمی به من گفت که آرام خوابیدم چرا که احساس کردم وظیفه ام را انجام داده ام و بار از دوشم برداشته شد، من گفتم حالا چه می کنید. گفت حتما اعلام می کنم که مردم پای صندوق ها بیایند و رای دهند. این انقلاب برای مردم و ما است. انقلاب و نظام مهم است.

وی با اشاره به اینکه خصلت دیگر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، دور اندیشی، بلند همتی و توجه به منافع ملی بود، خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی به دنبال ایرانی آباد و مقتدر، چه در منطقه و چه در سطح جهان بود.

حجت الاسلام ناطق نوری گفت: باید توجه کرد ایشان وقتی رئیس جمهور شد، شرایط کشور چگونه بود. هشت سال جنگ و ویرانی های آن، جنگ زده ها و مردم آواره گرفتار در شهرها، زیرساخت های کشور همه بمباران شده و از بین رفته بود. اما مردان بزرگ تصمیمات بزرگ می گیرند و نمی ترسند و خود را فدای هدفی که دارند می کنند، مرحوم هاشمی ریسک پذیر بود و انجام کارهای بزرگ را قبول می کرد.

وی ادامه داد: نفت بشکه ای هشت، 10 و 12 دلار بود، بنده رییس مجلس بودم، مرحوم هاشمی لایحه بودجه را به مجلس ارایه کرد. تلفنی به ایشان گفتم آقای هاشمی درآمدی که در لایحه نوشته اید محقق نمی شود کسر بودجه داریم. نفت را بشکه ای 16 دلار نمی توانیم بفروشیم و نمی خرند. چهار جلسه داشتیم. ممکن است تفاوت دیدگاه و نگاه داشته باشیم و استدالال ها متفاوت باشد، اما دعوا نداریم. چرا موضوع را به بیرون، تلویزیون و رسانه ها بکشانیم. چرا آب در آسیاب دشمن بریزیم. چهار جلسه از صبح تا ظهر به عنوان رییس مجلس با کارشناسان برگزار کردم با مرکز پژوهش ها و مرحوم نوربخش، چهار جلسه نشستیم و به نتیجه رسیدیم و گفتیم که با توجه به درآمدها نفت را بشکه ای 14 دلار ببندیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز در کشور هر چه پتروشیمی داریم مال همان موقع است. آن موقع کود را از خارج می آوردیم. صادرات امروز در اوج است. پتروشیمی ها، فولاد، سیمان و سدها همه برای آن موقع است. بعد از انقلاب هر چه سد زده شده مال دولت هاشمی است. با بشکه ای 8 و 10 دلار.

وی تصریح کرد: عده ای مغرض و بی اطلاع می آمدند و می گفتند کشور را فروخت و کشور را بدهکار کرد، اما آقای هاشمی آنچه تشخیص می داد و می گفت را بدون ریا انجام می داد.

وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی روی اصول انقلاب با هیچ کسی معامله نمی کرد، او روی اصول انقلاب ، اسلام و امام راحل ایستاد، و بعد از ارتحال امام نیز همراه و معتقد به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب بودند.

ناطق نوری گفت: در آیین تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی من نزدیک سردار بزرگوارمان سلیمانی نشسته بودم. سردار پرافتخار در پاسخ به سئوال خبرنگار متین و پخته گفت که هاشمی تا پایان عمر همان بود که از اول بود.

وی تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی تا آخر عمر بر اصول خود پایبند بود. حتی اگر تاکتیک ها را تغییر می داد راهبردش را تغییر نمی داد. هاشمی وفادار به انقلاب و رهبری بود.

ناطق نوری تصریح کرد: شرایط سختی که در سال های اخیر در کشور پیش می آمد، برخی نزد آقای هاشمی می رفتند و می گفتند که به شما دارند تهمت می زنند و به دختر شما در شهرری توهین کردند، شما کاری بکنید، چرا اقدامی نمی کنید؟ ایشان می گفت که سر دو چیز با هیچ کس معامله نمی کنم و این دو موضع خط قرمز من است، یکی روی اصل انقلاب و دیگری روش شخص مقام معظم رهبری. اگر کسی از من توقع دارد سر این مسایل کوتاه بیایم هرگز کوتاه نمی آیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه سخنرانی خود گفت که پیام تشییع پیکر و آیین های برگزار شده برای مرحوم هاشمی، این است که انقلاب و اسلام از گذشته دشمن داشته و در آینده هم خواهد داشت. همان هایی که در هشت سال دفاع مقدس به صدام کمک می کردند تا انقلاب را شکست دهند، امروز هم دشمن هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها