در اولین همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی مطرح شد؛

بی اهمیتی پست و مقام برای فرماندهان در دوران دفاع مقدس/ نتوانستیم جنگ را به صورت علمی تئوریزه کنیم

فرماندهان در دوران دفاع مقدس بر اساس وظیفه و تکلیفی که داشتند در برابر دشمن ایستادگی می کردند و برای آنها پست، مقام، درجه و میز مهم نبود بر همین اساس هم بود که وقتی پایین ترین رده فرماندهی اراده می کرد به راحتی می توانست بالاترین فرمانده را ببیند.
کد خبر: ۲۲۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ - 19January 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، در اولین همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی امیر قادر رحیم زاده معاون طرح و برنامه و بودجه و مجلس ارتش با بیان اینکه در قرآن در 35 مورد به کلمه جهاد اشاره شده است، اظهار داشت: وقتی یک سری الگوهای شخصیتی و عملکردی فرماندهان را در دوران دفاع مقدس بررسی می کنیم متوجه می شویم فرماندهان خود، مصداق مدیریت جهادی بودند.

امیر سرتیپ حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش و عضو گروه مشاوران فرماندهی معظم کل قوا هم در این همایش عنوان کرد: در سال 63 برای اولین بار قرارگاه «رعد» نیروی هوایی ارتش در دزفول برای عملیات های آفندی و پدافندی تشکیل شد البته این قرارگاه قبل از این تاریخ تشکیل شده بود اما فقط فعالیت های مربوط به دییده بانی را پی گیری می کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال 60 تا 73 در دزفول خدمت می کرده، افزود: اوایل زمانی که در دزفول حضور داشتم، یک روز شهید بابایی به دزفول آمد و چون از قبل دوره های دیده بانی را فرا گرفته بودم، بر روی یک تکه کاغذ نقشه خطوط مرزی را برای شهید بابایی ترسیم کردم و به او گفتم اگر از مهران به بالا به فاصله هر پنج کیلومتر یک نفر به عنوان دیده بان مستقر کنیم، می توانیم تمامی فعالیت های هوایی دشمن که به مقصد کشورمان انجام می شود را رصد کنیم زیرا هیچ راداری نمی تواند زیر 100پا (حدود 5/30 متر) را رصد کند؛ این پیشنهاد بعدها منجر به شکل گیری شبکه دیدیه بانی امروزی در کشور شد.

امیر بقایی در ادامه به اعزام سپاهیان محمد رسول الله(ص) اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که کاروان های یکصد هزار نفری سپاهیان محمد رسول الله(ص) به خوزستان اعزام شدند، به دلیل ترس از حمله هوایی دشمن به این کاروان ها به نوبت خلبانان F14 به صورت منحنی بر فراز منطقه با رادارهای روشن پرواز می کردند؛ این در واقع نشان دهنده نوعی مدیریت جهادی بود.

سردار امین شریعتی جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه و لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس هم در این مراسم گفت: فرماندهان در دوران دفاع مقدس بر اساس وظیفه و تکلیفی که داشتند در برابر دشمن ایستادگی می کردند و برای آنها پست، مقام، درجه و میز مهم نبود بر همین اساس هم بود که وقتی پایین ترین رده فرماندهی اراده می کرد به راحتی می توانست بالاترین فرمانده را ببیند و مثل آلان نبود که برای ملاقات از قبل بخواهد وقت بگیرد.

وی تاکید کرد: ما در لشکرها افراد مختلف با گرایش های متقاوت داشتیم اما آنها را با شیوه های مختلف کنترل و مدیریت می کردیم البته این را هم مدنظر داشتیم که خط قرمز ما ولایت است.

امیر سرتیپ سید ناصر حسینی جانشین هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی نیز عنوان کرد: ما هشت در گیر جنگی تحمیلی بودیم اما متأسفانه هنوز نتوانستیم جنگ را به صورت علمی تئوریزه کنیم تا درسی ماندگار برای نسل های آتی شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که اگر بخواهیم به سایر کشورها نگاهی بیندازیم متوجه می شویم کشورهایی مانند ژاپن و آلمان که اکنون از قدرت های صنعتی جهان محسوب می شوند، بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم رشد کردند و این هم به دلیل کسب تجارب ناشی از فشارهای دوران جنگ بود.

سردار یعقوب زهدی معاون امور تخصصی و پشتیبانی رزم قرارگاه مرکزی کربلا هم در این همایش اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس هیچ گاه در ذهن فرماندهان این نبوده که بگویند ما در عملیات بهتر از دیگران بودیم؛ فرماندهان ما در آن دوران همیشه در کانون میدان های مخاطره آمیز حضور داشتند و این بیانگر همان ویژگی جهادی آنها است.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار