اقدامات دولت؛ مرهمی بر زخم ناسور ملت در فاجعه «پلاسکو»

«پلاسکو» که فرو ریخت؛ قلب‌ها داغدار و روحیه و احساس هر انسانی از هر جای دنیا جریحه‌دار شد و در این میان تنها اقدامات دولت و دستگاه‌های مسئول در کنار تلاش بی‌وقفه گروه حاضر در صحنه حادثه بود که توانست مرهمی هر چند ناچیز بر این زخم سوزناک و ناسور باشد.
کد خبر: ۲۲۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ - 24January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، صبح پنجشنبه سی‌ام دی ماه؛ زمستان در حال سپری کردن آخرین روز از نخستین ماه خود در سال 95 بود و مردم کم کم داشتند خود را برای نوروز زیبا و خاطره‌انگیز آماده می‌کردند که همان لحظات آغازین صبح خبر آتش گرفتن نماد تجاری تهران، ساختمانی با قدمت دیرین که بسیاری از آن خاطرات دور و درازی دارند در آتش سوخت؛ با شعله‌ور شدن آتش، مانند همیشه جان برکفان آتش‌نشانی به سرعت وارد صحنه شدند و لحظه‌ای دست از تلاش برنداشتند و به گفته شاهدان عینی از جمله خبرنگاران با اینکه خود در میان آتش بودند به هر طریقی بود همچنان در تلاش برای دور کردن خبرنگاران و مردم عادی از صحنه بودند، تا مبادا برای این افراد اتفاقی بیفتد.

آتش تا حدودی مهار شد و کمی ماموران آتش نشانی آرام گرفتند اما این همه ماجرا نبود و هنگام پخش زنده تلویزیونی بخشی از خاطرات مردم تهران در لحظه ای فرو ریخت. ساختمان قدیمی به زمین نشست و این وسط آتش نشانان ماندند و برخی کسبه و کارگران که همراه با آوار، فرو ریختند.

** درخواست رئیس جمهور از وزیر برای پیگیری موضوع

در این فاجعه تلخی که دل بزرگ و کوچک را به درد آورد تنها چیزی که می توانست تسلی دهنده باشد اقدامات مسئولان و بوی‍ژه دولت بود که ریاست جمهوری در همان زمان با تسلیت این خبر سوزناک از وزیر کشور خواست تا موضوع را پیگیری کند.

دکتر روحانی با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل حادثه و مسئولیت حادثه را بررسی و گزارش کند و همچنین نهادهای مسئول برای رسیدگی به زخمی ها و جبران خسارات آسیب دیدگان به سرعت اقدام کنند.

** جهانگیری: علت حادثه مشخص شود

بعد از ظهر همان روز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر کشور در محل مجتمع تجاری پلاسکو فرو ریخته حاضر شدند.

جهانگیری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت در کنار ملت است و همه دستگاه های اجرایی کشور برای نجات حادثه دیدگان بسیج شده اند، اظهارکرد: این بسیج شدن برای این است که تا جایی که امکان دارد دیگر مصدومان احتمالی حادثه نجات پیدا کنند و برهمین اساس اورژانس و بیمارستان ها با بسیج امکانات خود، آماده ارائه خدمات مناسب به مصدومان هستند.

** سفری که نیمه کاره رها شد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم به دنبال دستور رئیس جمهوری برای پیگیری موضوع سفر خود را به استان لرستان نیمه کاره رها کرد و مستقیما به محل حادثه رفت.

وی ضمن بررسی روند عملیات امداد و نجات، برخدمت رسانی هرچه سریعتر به مصدومان و انجام عملیات امدادی با استفاده از تمامی امکانات موجود تاکید کرد.

حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که همان روز در مجتمع آوار شده پلاسکو حضور یافته بود از آماده باش همه بیمارستان ها و اورژانس های کشور خبر داد و گفت: همه چیز از نظر بهداشت و درمان تحت کنترل است.

هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: در آماده باش کامل هستیم و همکاران پزشکی و اورژانس مراکز درمانی کشور به خوبی مسائل را تحت نظر دارند.

**گزارشی جامع از عملکرد دستگاه ها تهیه و مقصران احتمالی معرفی شوند

عصر همان روز پنجشنبه رحمانی فضلی وزیر کشور پیرو دستور رئیس جمهوری در نامه ای به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور مأموریت داد، گزارش جامع و دقیقی را از عملکرد دستگاه های ذیربط و معرفی مقصران احتمالی تهیه و ارائه کند.

رحمانی فضلی شنبه گذشته در حاشیه اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران از در صحنه بودن همه نیروهای عملیاتی خبر داد و گفت: از زوایای مختلف هم پیشرفت کار را دیدیم.

وی با بیان این که آوار برداری خوب پیش رفته اما تخلیه آوارها کار مشکلی است و همه باید کمک کنند، ادامه داد: دو مسیر به طبقات منهای یک و دو زده شده است و با توجه به فضای آن، دستوراتی برای افزایش سرعت داده شده تا در صورت وجود محبوسان احتمالی، به سرعت خارج شوند.

** تامین اجتماعی به سرعت پیگیر کار آنانی باشد که شب عیدی در حادثه پلاسکو بیکار شدند

رئیس جمهوری صبح شنبه به همراه هیاتی در محل فاجعه غم بار پلاسکو حاضر شد و دستورات لازم را برای تسریع در رسیدگی ها و انجام اقدامات مورد نیاز صادر کرد.

دکتر روحانی در این بازدید با ابراز تاسف از این حادثه تلخ، این واقعه را درس و هشداری برای همه مسئولان عنوان کرد تا در چنین مواردی و در زمینه حقوق شهروندی برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.

وی با تجلیل از تلاش امدادگران بخش های مختلف گفت: امداد گران تلاش ستودنی را برای نجات جان افراد زیر آوار مانده آغاز کرده اند.

روحانی با بیان اینکه آواربرداری ها باید ادامه یابد تا بتوانیم همه کسانی را که زیر آوارها مانده اند، خارج کنیم، افزود: شرایط این خیابان که از نظر تجاری حساس است باید سریعاً به حال عادی برگردد.

وی گفت: همچنین بخش تأمین اجتماعی باید به فوریت به مسئله کارگرانی که در شب عید در این حادثه بیکار شده اند، کمک کند.

رییس جمهوری افزود: همچنین بیمه ها باید سریعاً به بیمه شدگان کمک کنند و همچنین آنهایی که بیمه نیستند از طرق دیگر کمک و امداد شوند.

مقامات باید دست به دست هم دهیم تا خسارت ها را کمتر کنیم و از آلام بکاهیم.

**سیف: اختصاص 300 میلیون تسهیلات به واحدهای صنفی پلاسکو

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی هم روز شنبه در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو درباره اینکه دولت و بانک مرکزی چه تسهیلاتی برای حادثه دیدگان ریزش پلاسکو در نظر گرفته اند، گفت: نظام بانکی ضمن همدردی با حادثه دیدگان و با توجه به اینکه این اصناف شغل و سرمایه خود را از دست داده‌اند، به هر یک از واحدهای صنفی 300 میلیون تومان با تسهیلات خاص ارائه می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مکانیزم دریافت این وام فردا اعلام می‌شود، گفت: شرایط بهره‌مندی از این وام به این گونه است که ابتدا وام به این افراد تعلق می‌گیرد، اما پس از یک سال نیازی به پرداخت اقساط نیست و پس از آن مبلغ با سود 18 درصد در اقساط سه ساله پرداخت می‌شود.

**دستور دولت برای بخشودگی مالیات کسبه پلاسکو

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با توجه به تاکید دولت، دستور تشکیل کمیته ویژه ای برای یاری رسانی مالیاتی، بانکی و بیمه ای به واحدهای فعال آسیب دیده در ساختمان پلاسکو را صادر کرد.

«علی طیب نیا» به این کمیته ماموریت داد بسرعت به وضعیت همه واحدهای فعال در مجتمع پلاسکو رسیدگی کنند و با رفع مشکلات بیمه ای، بانکی و مالیاتی، به این واحدها برای آغاز دوباره کسب و کار یاری برسانند.

بر این اساس قرار شد سازمان امور مالیاتی برای بخشودگی مالیات مربوط به فعالیت کسبه مجتمع پلاسکو اقدام قانونی عاجل کند.

**ساختمان پلاسکو را 2ساله با کیفیت بالا و رعایت مقرارت می سازیم

رئیس بنیاد مستضعفان نیز درباره ساختمان فروریخته پلاسکو گفت: بنیاد تلاش خواهد کرد که در مدت 2 سال این ساختمان را با رعایت ضوابط و مقررات و با کیفیت بالا بسازد و واحدهای آن را به ذینفعان واگذار کند.

«محمد سعیدی کیا» در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هرچند که برخی از دستگاه های اجرایی در ساختمان پلاسکو وظایفی دارند، اما بنیاد به عنوان مالک در برابر کاسب ها و ذی نفعان پلاسکو از مسئولیت های خود شانه خالی نخواهد کرد.

وی تاکیدکرد: بعد از ساخت این ساختمان، طبق شرایط و ضوابط مشخصی واحدهای آن به ذی نعفان واگذار خواهد شد.

**ارائه تسهیلات برای جذب کارگران بیکار شده

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: مستمری خانواده های بازمانده حادثه پلاسکو تهران که تحت پوشش این سازمان هستند از این ماه در شعبه 2 تامین اجتماعی تهران، برقرار می شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی از محل وجوه خود تسهیلاتی را نیز به کارگاه هایی پرداخت می کند تا بتوانند أفراد بیکار شده در این حادثه و در عین حال تحت پوشش تامین اجتماعی را جذب کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اقدامات این سازمان، تسهیلات و مقرری بیمه بیکاری طبق قانون پرداخت می شود و بیمه بیکاری بستگی به میزان بیمه پردازی و مدت بیمه آنها دارد.

** جلسه هیات دولت با محوریت حادثه پلاسکو

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت، تسریع در اتمام مراحل آواربرداری، ‏خارج کردن اجساد و تجلیل شایسته از آن عزیزان و خانواده آنان را اولویت اول برشمرد و با توجه به مرکزیت تجاری این ‏منطقه، بر آماده کردن محیط جهت شروع هر چه سریعتر کسب و کار تأکید کرد.‏

رییس‌جمهوری گروهی از وزرا و مسئولان را مأمور کرد تا از فردای این روز (دوشنبه) تصمیمات لازم را جهت بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‏کارگران شاغل در این ساختمان از قبیل پوشش بیمه‌ای، تأمین سرمایه در گردش، بخشودگی مالیاتی و تأمین فضای مناسب جهت ‏از سرگیری فعالیت‌های کسب و کار اتخاذ و اعلام نمایند و مواردی که نیاز به تصویب هیات وزیران دارد، به جلسه روز ‏چهارشنبه دولت ارائه کنند.‏

رییس‌جمهوری، به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‏ایمن‌سازی اقدام کند و همچنین اظهار کرد که بزودی کارگروهی تخصصی را برای تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز ‏حادثه مأمور خواهند کرد.‏

**پیگیری علل حادثه پلاسکو زمان بر است

وزیر کشور روز دوشنبه با حضور در محل حادثه پلاسکو درباره موضوع بیمه و خسارات‌ها و مالیات، خواستار توجه به این موضوع شد و گفت: در جلسه دیروز هیات دولت گزارشی را در این زمینه‌ها ارائه دادیم و رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور داد و قرار است این کمیسیون درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو مانند بیمه، خسارت و ... تصمیم گیری کند.

وزیر کشور با بیان اینکه ریزش پلاسکو حادثه عظیمی است اظهار کرد: دولت از دقایق اول وقوع آن همه امکانات دستگاه‌های اجرایی را به کار گرفت.

وی اضافه کرد: دستور ویژه‌ای از طرف رئیس جمهور برای پیگیری علل حادثه پلاسکو به من داده شد البته انجام این کار زمان بر است و جلسات مربوط به این موضوع را از همان روز برگزار کردیم و در این زمینه تقسیم کار شده و نقشه راه تهیه شده است. محور فعالیت‌های ما تقویت بعد پیشگیری است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دستورهای داده شده این است که حداکثر تا دو سه هفته آینده ساختمان‌هایی که وضعیتی مشابه پلاسکو دارند را شناسایی کنیم و دستورالعملی برای دفع خطرات احتمالی و تقویت شرایط ایمنی آنها داشته باشیم.

**کارگروه ویژه بررسی حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو با ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری

معاون اجرایی رئیس جمهوری روز سه شنبه در کانال تلگرامی خود اشاره کرد که کارگروهی ویژه برای بررسی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بنا بر تصمیم هیات وزیران و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری به ریاست معاون اجرایی رییس جمهوری تشکیل شد.
طبق نوشته شریعتمداری وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، رییس کل بانک مرکزی، رییس بنیاد مستضعفان، رییس سازمان تامین اجتماعی، معاون حقوقی رییس جمهوری، رییس اتاق اصناف ایران، معاون عمرانی وزیر کشور، معاون شهردار تهران و مدیران عامل برخی از بانک ها در این جلسه حضور داشتند.

موارد بررسی شده در این نشست، تسریع در ساماندهی واحدهای صنفی این مجموعه و استقرار آنها در محلی جدید توسط دستگاه های ذیربط، چگونگی و نوع حمایت های دولت در راستای راه اندازی مجدد واحد های صنفی آسیب دیده و بررسی و تمهید مقدماتی برای تعیین تکلیف بدهی های احتمالی این واحدها به سیستم بانکی، نظام تامین اجتماعی و مالیاتی کشور و نیز چگونگی حمایت از خانواده های آتش نشانان قهرمانان آسیب دیده در این حادثه عنوان شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار