رونمایی از 4جلد کتاب با موضوع عرفان در لندن

چهار کتاب با موضوع عرفان نوشته «مهوش السادات علوى» در کانون توحید لندن رونمایی شد.
کد خبر: ۲۲۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ - 27January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انجمن اسلامی دانشجویان در لندن که بیش از چهار دهه سابقه فعالیت فرهنگی، علمی، سیاسی دارد، اخیرا میزبان مراسم رونمایی از چهار جلد کتاب با حضور مولف بود.

رونمايى از چهار جلد كتاب تالیف خانم «مهوش السادات علوى»، با عناوین «سلطان العارفین؛ شیخ صفی الدین اردبیلی»، «اندیشه‌های عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی»، «زاهد نامه» و Decrypting Rumi's Mathnawi»» با حضور این بانوی عرفان پژوه در حالی برگزار شد که مقدمه چهار کتاب اول را دکتر سلمان صفوی و مقدمه کتاب انگلیسی را که در حقیقت رمز گشایی از دفتر دوم مثنوی است، دکتر حسین نصر استاد دانشگاه جورج تون نوشته است. دکتر نصر برای نگارش این مقدمه سه ماه وقت صرف کرده است.

رونمایی از چهار جلد کتاب با موضوع عرفان در لندن 

در این مراسم سید سلمان صفوی به سخنرانی با موضوع «اهميت تعاليم مولوى و شيخ صفى الدين اردبيلى در هويت ايرانى» در ساختمان كانون توحيد لندن ایراد کرد.

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن سخنان خود را با تحليل تاريخى و روش شناسانه از هويت ایرانی آغاز کرد و گفت: معمولا در گزارش تاريخ ايران پيروزى‌ها و شكست‌هاى پادشاهان مطرح مى‌شود و آنچه كم تر ديده شده، نقش حوزه فرهنگى و هنرى در تشكيل هويت ايرانى است.

صفوی در خصوص اهميت پرداختن به مؤلفه‌هاى ايرانى مؤثر در شكل‌گيرى هويت ايرانى افزود: ايرانيان از همان ابتدا يكتاپرست بوده‌اند. ما بايد به شناخت درستى از تاريخ کشورمان برسيم و نگذاريم آنچه را كه اروپا يا ديگر مجامع براى ما مى‌نويسند جاى هويت اصيل ما را بگيرد.

رونمایی از چهار جلد کتاب با موضوع عرفان در لندن 

این مولوی شناس حكيم فردوسى را مهم‌ترين شخصيت تشكيل هويت ايرانى معرفى كرد و شاهنامه فردوسى را يک اثر عرفانى اسطوره‌اى در قالب شعر و داستان دانست و تصریح کرد: در ميان علما كم تر كسى را همچون مولانا تأثيرگزار در جامعه فرهنگى ايران مطرح كرده‌اند و مولانا كسى است كه تعاليمش بدون حمايت هیچ دولت و حكومتی در تك تك خانه‌هاى مردم نفوذ كرده و بر سر سفره قلب‌هاى ايرانيانِ جست‌و‌جوگر حقيقت و جوان‌مردى و انسانيت نشسته است.

وی بیان داشت: مولانا در غرب پس از رسول خدا(ص) معروف ترين شخصيت جهان اسلام بوده است كه تعاليمش در مثنوى معنوى به زبان‌هاى مختلف دنيا ترجمه شده است.

سردبیر مجله ترنسندنت فیلوسوفی در جواب به اين سوال كه چرا مولوى چنين نفوذ عظيمی در هويت ما ایرانیان دارد، گفت: كتاب مولانا كتاب عشق، یعنی كتاب توحيد با رويكرد محبت است. كتابى كه در آن خدا خداى زيبايى هاست كه به تعالى انسان مى‌انديشد و به او عشق مى‌ورزد. او درميان ما نفوذ دارد زيرا زبانش زبان هنر است. قرآن نيز زبانش زبان هنر است و این عاملی است كه باعث ماندگارى کلام وحی شده است.

رونمایی از چهار جلد کتاب با موضوع عرفان در لندن 

صفوی در ادامه شيخ صفى‌الدين اردبيلى را عامل اساسى به وجود آمدن اولین حكومت یک پارچه ايرانى در دوران بعد از اسلام خواند و گفت: این حکومت بعد از عصر طولانى مغول روى كار آمد و فرهنگ اصيل ايرانى را دوباره برقرار كرد.

وی با بيان اينكه شيخ صفى‌الدين اردبيلى پدر معنوى ايران مدرن است، افزود: مهم‌ترين درسى كه شيخ صفى الدين اردبيلى به ما مى‌دهد و باعث ماندگارى او شده است نگاه ديالوگى داشتن است. اينكه راه برخورد با تفاوت‌ها و تعارض انديشه‌ها، مذاهب و تمدن‌ها شمشير نيست، بلكه گفت و گو است.

قابل ذكر است این مراسم با نى‌نامه خوانی و نی‌نوازی همراه بود.

انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار