نگاهی به نقش تاثیرگذار رزمندگان استان قزوین در عملیات والفجر 8

عملیات حماسه ساز والفجر 8 از بزرگ‌ترین عملیات های دوران دفاع مقدس است که رزمندگان استان قزوین نقش به سزایی در آن ایفا کردند.
کد خبر: ۲۲۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ - 09February 2017

به گزارش دفاع پرس از قزوین، نيروهاي استان قزوين در عمليات والفجر 8 در قالب گردان حضرت رسول وارد عمل شد و قسمتي از نيروهاي آن در لحظات اوليه عمليات جزء نيروهاي خط شكن بود كه به‌صورت آبي، خاكي و پشت سر غواصان وارد عمل شد و به شكستن خطوط دشمن پرداختند.

گروهان هاي بعدي آن صبح روز عمليات در حالي كه نيروهاي پيش تاز در حال تثبيت مواضع و پيشروي در عمق نخلستان‌ها بودند از اروند رود عبور كرده و در ساحل غربي آن پياده شده و به سمت خطوط مقدم حركت كردند.

اين نيروها مدت يك هفته‌ای در منطقه فاو به عملیات شبانه پرداختند و تا نزديكي كارخانه نمك پيش رفتند تا اين كه در روز 25/11/65 درگيري شديد و تنگاتنگ با نيروهاي عراقي كه در يك مقر تانك مستقر بودند موفق به انهدام مواضع آنان و پيشروي به عمق مواضع دشمن شدند.

از طرفي لشگر 5 نصر خراسان با پیروزی‌های برق‌آسای خود قسمت اعظم كارخانه نمك عراق در اين منطقه را به تصرف درآوردند كه خطوط نيروهاي لشگر 31 عاشورا و محور قزوين در پشت خطوط مقدم قرار گرفت اين روز به ياد ماندني مقابله نيروهاي اسلام با گارد رياست جمهوري عراق بود كه تعدادي از آنان را به هلاكت رساند و فرداي آن روز نيروهاي گردان حضرت رسول كه به اهداف از پيش تعيين شده خود رسيده بودند به عقب بازگردانده شدند و گردان امام رضا براي مقابله با پاتك دشمن به منطقه درگيري اعزام شد.

نيروهاي دلاور اين گردان نيز به‌خوبی از عهده مأموريت خويش برآمدند، به‌طور كلي عمليات براي به دست آوردن زمين و مواضع مستحكم در اين منطقه در مدت 10 روز به اهداف خود رسيد. باقي اين مدت كه بيش از دو ماه درگيري، جدال و پاتک‌های شديد دشمن را به اين منطقه داشتيم با تدابير ابتكاري فرماندهان و آگاهان نظامي در ايران به‌خوبی از عهده پاتک‌های مذبوحانه دشمن برآمده تا جايي كه عراق در اين مدت تا پنجاه پنج هزار نفر تلفات به‌صورت كشته و مجروح را متحمل شده و از ادامه حمله و به دست آوردن نتايج لازم مأيوس گرديد.

بنابراين صدام در اين شرايط در انتخاب فاو يا از دست دادن ارتش ترجيح داد ارتش خود را حفظ كند و لذا از ادامه حملات جنون آميز خود دست كشيد و تصرف شهر فاو عراق توسط رزمندگان اسلام تثبیت شد.

انتهای پیام /

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار