این مبارز و عالم عراقی گفت: این پروژه الهی هم باید آسان و هم باید کامل برای عموم مردم قابل تعریف و معرفی باشد. ما معتقدیم این پروژه الهی در زمان غیبت همان ولایت فقیه است. ولایت فقیه، طرح و پروژه الهی است.
وی گفت: ما باید نظریه ولایت فقیه را ابتدا به خوبی اثبات کنیم و سپس فکر ولایت را معرفی کنم.
رئیس مؤسسه رایة الثقافیة گفت: ما در مورد فکر ولایت خیلی کار کردهایم اما بر روی اثبات اصل ولات مخصوصا در سطح گسترده و جهانی کار قوی نکردهایم.به نظر بنده چهار راه برای اثبات اصل ولایت فقیه وجود دارد.اولین راه اثبات ولایت فقیه عبارت است از راه نقل. معمولا در این راه ارجاع میدهند به روایت مقبوله حنظلة.
هاشمی گفت: راه نقل راه خوبی است اما ولایت فقیه یک بحث صرفا فقهی نیست بلکه یک بحث اعتقادی است. بزرگترین کار امام خمینی در مبحث ولایت فقیه این بود که آن را از حیث فقهی به عرصه اعتقادی وارد کردند. دومین راه، راه عقل است. راه عقل راهی است که ولایت را به عنوان عقیده و یک بحث اعتقادی مطرح میکند.
وی گفت: اگر اصل ولایت فقیه یک بحث فقهی باشد نتیجهاش برای مقلدین برخی فقها این خواهد شد که امکان دارد فقیهی قائل به اصل ولایت فقیه نباشد در نتیجه آن مقلد میتواند به پیروی از مرجع خویش اعقتادی به ولایت فقیه نداشته باشد و برای اعمالش هم مشکلی ایجاد نشود. بهترین و کاملترین و دقیقترین راه همین راه عقل است.
مبارز برجسته عراقی با اشاره به سومین راه برای اثبات اصل ولایت فقیه گفت: سومین راه برای اثبات مبحث ولایت فقیه، راه علم است. راه علم یک راه حسی است که از طریق آثار این مبحث را معرفی میکند. چهارمین راه برای اثبات ولایت، راه عاطفه و احساسات است. راه عاطفه راهی است که ولایت را از طریق راه عاطفه مثل شهداء و مظلومیتشان و... معرفی میکند.
حیدر الهاشمی گفت: باید ببینیم که هر راه متناسب با زمان و مکان خاص به درد کدام گروه میخورد، اینکه بیاییم و همه راهها را برای تمام گروهها به یکسان تزریق کنیم کار غلطی است. بحث ولایت، القاء نیست بلکه از جنس اقناع است.