رمان «مسافر جمعه» رونمایی شد/ ایده نگارش رمان را از امام خمینی(ره) گرفتم

رمان «مسافر جمعه» نوشته سمیه عالمی رونمایی شد.
کد خبر: ۲۲۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ - 18February 2017
رمان «مسافر جمعه» رونمایی شد/ ایده نگارش رمان را از امام خمینی(ره) گرفتمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آیین رونمایی از رمان «مسافر جمعه» اثر سمیه عالمی با حضور نویسنده و علاقه‌مندان ادبیات برگزار شد.

«مسافر جمعه» را باید رمان انقلابی دانست

علی‌اصغر عزتی‌پاک نویسنده و منتقد ادبی در این مراسم با اشاره به اینکه از ابتدا در جریان نگارش این رمان بوده گفت: «مسافر جمعه» بعد از بازنویسی منسجم شده و به عنوان یک کار برجسته باید از آن یاد کرد.

وی در ادامه در توصیف این اثر عنوان کرد: نویسنده این اثر هرگز روی لبه تیغ راه نرفته و تکلیف خود را در مرزبندی‌ها مشخص کرده و به نظرم می‌رسد که این رمان را باید یک اثر انقلابی دانست.

عزتی پاک، سمیه عالمی را از نسل جریانی دانستند که به انقلاب و راه امام معتقد بوده و گفت: خانم عالمی با این اعتقاد پا به میدان گذاشته، راهی که مرحوم امیرحسین فردی در آن قدم گذاشته بودند. آنهایی که می‌خواهند برای انقلاب بنویسند باید از ابتدا تکلیف خود را با جریان انقلاب روشن کنند و نویسنده «مسافر جمعه» این کار را کرده است.

او اضافه کرد: در «مسافر جمعه» خانم عالمی سراغ مسائل ریشه‌ای مثل اصلاحات ارضی، حادثه فیضیه و قیام 15 خرداد رفته‌اند. نکته مهم این است که شخصیت اصلی در رمان به دنبال خواست شخصی خود است و به صورت خیلی زیبا مسائل دیگر هم مطرح شده است. شخصیت اصلی در مقابل ظلم در روستا ایستاده و در ادامه در مقابل ظلم بزرگی در همراهی قیام 15 خرداد می‌ایستد و این از نکات خوب رمان به حساب می‌آید.

نویسنده رمان «آواز بلند» گفت: شخصیت رمان «مسافر جمعه» عاشق دختر خاله خود است و به همین دلیل به قم می‌آید ولی بدون اینکه عشق زمینی را رها کند به عشق حقیقی که امام هست می‌رسد. روش و سلوک شخصیت با خرده ماجراهایی که عالمی برای آن ترسیم کرده در آمده است و این شخصیت مرحله به مرحله به بلوغ می‌رسد.

وی افزود: الگوی سفر به خوبی در این رمان پیاده شده، طوری که رسول ابتدای رمان با انتهای آن کاملا فرق دارد. اطلاعات درباره شخصیت‌ها قطره قطره به مخاطب داده می‌شود؛ مثل شخصیت کریم، محسن یا حبیب. از نکات قوت این داستان نیفتادن در شعار زدگی است که این به قدرت داستان پردازی خانم عالمی بر می‌گردد. که شعار به خوبی در داستان گنجانده شده است. داستان به خوبی عمق داشته و فضاسازی عالی صورت گرفته که نشان از پیشینه تحقیق و پژوهشن بالای نویسنده است.

رمانی عاری از شعارزدگی

در ادامه این مراسم الهی با اشاره به رمان «مسافر جمعه» گفت: این اثر عالی و لذت‌بخش است و نشان می‌دهد که این کار با حوصله نگارش یافته است. که باید یادآوری کنم که این رمان عاری از شعارزدگی است.

وی با اشاره به نقطه قوت این رمان گفت: ارجاعات تاریخی بوده نقطه قوت این رمان است و فضای سیاسی هم زمان با شخصیت رشد کرده است و همانطور که در ابتدای رمان ما فضای سیاسی نداریم، در ادامه این فضا رشد پیدا می‌کند.

الهی گفت: قلم نویسنده بسیار قوی است و استفاده از ضرب المثل‌ها به خوبی در کار نشسته است. همچنین در این رمان از نشانه‌های سال 42 به خوبی استفاده شده است.

الهی عدم پرداختن مناسب به شخصیت رسول را به عنوان یک نقطه ضعف برشمرد و گفت: ما با تصویر واضحی از رسول روبرو نیستیم و نمی‌توانیم او را به خوبی تصور کنیم.

ایده نگارش رمان را از امام خمینی(ره) گرفتم

سمیه عالمی نویسنده رمان «مسافر جمعه» در پایان این مراسم گفت: آرزو داشتم اثری منتشر کنم که سند بی‌سوادی من نباشد.

وی در پاسخ اینکه چطور ایده این داستان به ذهنش خطور کرد گفت: این ایده را از یکی صحبت‌های امام خمینی(ره) که فرموده بودند، شروع نهضت از سال 42 بوده، برداشت کردند و بعد از تحقیق در این زمینه به داستان‌های جذاب و بکری رسیدند که در نهایت تصمیم به نگارش این رمان گرفتند. سخت بودن آشنایی با فضای قم سال 42 را از مشکلات خلق این رمان بود.

نویسنده رمان «مسافر جمعه» گفت: اصل رمان شش ما بیشتر طول نکشیده ولی خوانش‌های متعدد و اصلاحات و بازنویسی‌ها حدودا یک سال و نیم طول کشیده است.

او اضافه کرد: جدیدترین رمانی که در دست نگارش دارم مربوط به اتفاقات سال 66 و حج خونین آن سال است که عامل محرکه برای رفتن به سراغ این سوژه را حادثه منا دانستند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار