گزینه اصلی حزب‌الله برای رسیدن به قلب اتمی رژیم صهیونیستی/ «دیمونا» زیر ضرب «فاتح ۱۱۰» است

از دیمونا تا نقطه صفر مرزی با جنوب لبنان، ۲۲۵ کیلومتر فاصله است و قطعا این تاسیسات در برد راکت‌های حزب‌الله قرار ندارد اما این تاسیسات در برد موشک‌های ایرانی فاتح ۱۱۰ حزب‌الله هستند.
کد خبر: ۲۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ - 22February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ چند شب گذشته از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا شما واقعا به دیمونا حمله خواهید کرد؟ گفته است: ما آماده‌ایم این کار را انجام دهیم و شجاعت انجام آن را داریم و اگر برای مقابله با دشمن در هر جنگی در آینده نیاز به انجام این کارداشته باشیم آن را انجام خواهیم داد.

این اولین بار نیست که حزب الله لبنان درباره حمله به یکی از حساس‌ترین امکان رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اعلام آمادگی می‌کند. چند روز پیش نیز دبیرکل حزب الله طی سخنان مهمی در همایش سروران پیروزی، گفته بود: از اسرائیل می‌خواهم تاسیسات هسته‌ای دیمونا را منهدم کند؛ ما تاسیسات هسته‌ای دیمونا را که تهدیدی بر منطقه است به تهدیدی علیه اسرائیل تبدیل می‌کنیم.

دیمونا، یکی از مهمترین تاسیسات هسته‌ای اسرائیل است که صهیونیست‌ها در آن تحقیقات هسته‌ای و برنامه تولید سلاح‌های اتمی را به اجرا گذاشته‌اند. این مرکز در حاشیه شهر کوچکی با همین نام و در منطقه‌ای خشک و کوهستانی واقع است.

طبق اعلام مراجع رسمی، سازمان ملل متحد هیچ نظارتی بر فعالیت‌های اسرائیل در این تاسیسات و سایر تاسیساتش نداشته و رژیم صهیونیستی بارها درخواست‌های بین‌المللی برای بازرسی سازمان ملل از این تاسیسات را رد کرده است.

حزب‌الله و دقیق‌ترین موشک بالستیک ایران

دوم آذر ماه سال 93 بود که حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار تسنیم برای اولین بار، خبری مهم بیان کرد که بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌های دنیا یافت. او به خبرنگار تسنیم گفته بود: صهیونیست‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود. (لینک)

او در بخشی از مصاحبه با تاکید بر اینکه ما همه موشک‌های‌مان ایرانی و سوری هستند که سوری‌ها هم ایرانی الاصل هستند می‌گوید: جنگنده‌ای نیز در اختیار مقاومت نیست، تنها راه کشاندن مبارزه به سرزمین دشمن موشک‌های ایرانی برای مقاومت در مقابله با اسرائیل است.

گزینه اصلی حزب‌الله برای رسیدن به قلب اتمی رژیم صهیونیستی/ «دیمونا» زیر ضرب «فاتح ۱۱۰» است
لحظه شلیک موشک فاتح 110

منظور معاون دبیرکل حزب الله لبنان از موشک نقطه‌زن ایرانی، همان موشک فاتح 110 است که 53 روز بعد از این سخنان، سید حسن نصر الله رسما اعلام کرد که ما از سال 2006 موشک‌های فاتح 110 را در اختیار داریم.

حالا چند روزی است حزب الله لبنان تهدید جدیدی را متوجه رژیم اشغالگر قدس کرده است، تهدیدی که بیش از پیش برای اسرائیل تهدید به حساب می‌آید؛ "هدف قرار دادن تاسیسات اتمی دیمونا"

فاتح 110؛ خانواده‌ای بزرگ با تنوع بالا

از آنجایی که حزب الله لبنان یکی از دارندگان اصلی موشک فاتح 110 است، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای هدف قراردادن تاسیسات اتمی دیمونا، این موشک است.

موشک مایل‌پرتاب «فاتح ــ 110» را کنار بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فردش ــ از جمله دقت فوق العاده ــ باید اولین گام مهم ایران در طراحی و ساخت موشک بالستیک سوخت جامد نیز دانست. نمونه‎های مختلف این موشک با بُردهای 250 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به‌جرم 450 کیلوگرم است. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است، به نحوی که موشک تا پایان مسیر قابل هدایت است.

تاکنون، ایران 4 نسل از موشک فاتح 110 را ساخته و رونمایی کرده است که با نام‌های فاتح 110 - A، فاتح 110 - B، فاتح 110 - C و فاتح 110 - D شناخته می‌شوند. هر کدام از این موشک‌ها، دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و در برد و تکنولوژی هم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

آخرین نمونه از موشک فاتح 110، همان سری D این موشک است که دارای بردی نزدیک به 300 کیلومتر بوده و می‌تواند اهداف مستقر در خشکی و دریا (ثابت) را با دقت بالایی هدف قرار دهد.

غیر از این، ایران اقدام به ساخت و تولید نمونه‌های دیگری از این موشک کرده که کاربردهای متفاوتی دارند. موشک‌های ضدکشتی هرمز 1 و 2، موشک فاتح 313 با 500 کیلومتر برد، موشک بالستیک ذوالفقار با 700 کیلومتر برد، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس با 300 کیلومتر برد، از این دست به شمار می‌روند.

دیمونا در تیررس موشک بالستیک فاتح 110

تاسیسات اتمی اسرائیل در دیمونا، در نقطه‌ای دور دست واقع شده که برد راکت‌های حماس و حزب الله به آن نرسیده است و علی‌رغم تلاش‌های گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا، تاکنون هیچ گاه هیچ گروهی موفق به رساندن راکتی به این تاسیسات نشده است.

این تاسیسات تا نقطه صفر مرزی با جنوب لبنان، 225 کیلومتر فاصله داشته و این فاصله، در برد راکت‌های حزب الله قرار ندارد و از سوی دیگر، راکت‌های حماس هم آنقدر قدرتمند و دقیق نبوده‌اند که بتوانند این تاسیسات را هدف قرار دهند.

گزینه اصلی حزب‌الله برای رسیدن به قلب اتمی رژیم صهیونیستی/ «دیمونا» زیر ضرب «فاتح ۱۱۰» است
فاصله دیمونا تا مرز لبنان 225 کیلومتر است

اما حالا با احتساب اینکه حزب الله لبنان جزو دارندگان رسمی موشک بالستیک فاتح 110 است و برد 300 کیلومتری این موشک، دیمونا از نقاط متعددی در جنوب و مرکز لبنان، در برد این موشک پیشرفته حزب الله است.

با توجه به اینکه از نقطه صفر مرزی لبنان تا دیمونا، 225 کیلومتر فاصله است، لذا حزب الله لبنان می‌تواند لانچرهای متحرک این موشک را تا 75 کیلومتر جابجا کند، به این معنا که حزب الله می‌تواند از 75 کیلومتری عمق خاک لبنان  - تا حاشیه‌های شهر بیروت - هم تاسیسات اتمی دیمونا را هدف قرار دهد.

منطقه‌ای که حزب‌الله می‌تواند لانچرهای موشک فاتح 110 را در آن مستقر و از آنجا موشک‌ها به طور دقیق به سوی تاسیسات اتمی دیمونا شلیک کند، حدود 5000 هزار کیلومتر مربع از نیمه جنوبی و مرکزی لبنان است به این معنا که حزب الله از هر کجای این مساحت موشک‌ها را شلیک کند، دیمونا در بُرد موشک‌های فاتح است.

گزینه اصلی حزب‌الله برای رسیدن به قلب اتمی رژیم صهیونیستی/ «دیمونا» زیر ضرب «فاتح ۱۱۰» است
وسعتی که حزب‌الله می‌تواند از آن با موشک فاتح دیمونا را هدف قرار دهد

از آنجایی که دیمونا تاسیسات هسته‌ای مهمی در سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آید، لذا از استحکام قابل توجهی هم برخوردار است از این رو، حزب الله حتما برای آسیب رساندن به این تاسیسات و فرار از سامانه‌های موشکی دفاعی مستقر در اطراف این تاسیسات، تعداد زیادی موشک بالستیک فاتح 110 را با هم شلیک خواهد کرد، هر چند با توجه به سرعت بالای موشک‌ها و دقت فوق العاده فاتح 110، امکان خطا و یا انهدام موشک‌ها بسیار پایین به نظر می‌رسد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها