سردار خزایی در گفت‌و گو با خبرگزاری دفاع مقدس:

آمریکا خود، بزرگ ترین ناقض حقوق بشر است

مسئول اسبق مرکز مطالعات دفاعی نیروی دریایی سپاه گفت: تقدیر از آقای راجرز به عنوان فرمانده جنایتکار ناو وینسنس اتفاقا یک تشویق و قدردانی در راستای اجرای اهداف شوم دولتمردان امریکا بوده است.
کد خبر: ۲۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹ - 03July 2014

آمریکا خود، بزرگ ترین ناقض حقوق بشر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ایالات متحده آمریکا تنها در نیمه دوم قرن بیستم حدود صد کودتای نظامی، براندازی حکومتها و جنایات جنگی را طراحی و رهبری کرده و دهها بار به طور مستقیم دست به اشغال نظامی کشورها زده و یا آنها را تهدید به مداخله نظامی کرده است.

جنایات امریکا، خاصه برعلیه دولت ها و ملت هایی که می خواهند مستقل و آزاد روزگار بگذرانند بر هیچ کس پوشیده و پنهان نیست، به جز آنهایی که منافعشان در ندیدن این جنایات و نشنیدن فریاد مظلومان است. آنهایی که ندیدند جنایت 12 تیر1367 را و نشنیدند فریاد مظلومانه ی 290 سرنشین بی گناه یک هواپیمای مسافربری را.

پرواز مسافربری هواپیمایی ایرانایر از بندرعباس در 3 ژوئیه 1988 میلادی برابر با 12 تیر 1367 به مقصد دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده امریکا بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن از جمله 66 کودک معصوم و بی گناه جان باختند و جامعه جهانی در سکوتی معنادار فرو رفت.

اهمیت موضوع و نیز نزدیک شدن به سالروز این واقعه ی غمبار ما را برآن داشت تا در این زمینه گفت و گویی را با سردار دکتر علی اکبر خزایی، مسئول اسبق مرکز مطالعات دفاعی نیروی دریایی سپاه و استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دفاع عالی ملی انجام دهیم که در ادامه می خوانید؛

خبرگزاری دفاع مقدس: امریکایی ها که همواره خود را مدافع حقوق بشر می دانند و این شعار را دستمایه نیل به اهداف شوم خود قرار می دهند، چگونه می شود که چنین جنایت آشکار و پیدایی را مرتکب می شوند؟

این واقعه در فضای زمانی جنگ و در اواخر آن اتفاق افتاد. امریکا درآن مقطع عملا با ایران درگیر شد و به ویژه در خلیج فارس وارد ماجرا شد و به بعضی از سکوهای نفتی مانیزحمله کرد.

آنها دراین مقطع همه فشار خود را برای اینکه ایران را وادار به پذیرش صلح کنندبه کار گرفته بودند و تلاش می کردند تا پذیرش صلح را به ما تحمیل کنند. بنابراین ازهمه فشارها و ابزارهای خود اعم از منطقهای و نظامی برای رسیدن به این هدف استفاده می کردند.

یکی از کارهایی هم که دراین مقطع زمانی انجام دادند همین اقدام جنایتکارانه بود. درحقیقت آنها مرتکب نوعی ترور هوایی شدندو طی آن هواپیمای مسافربری ایران را که 290 نفر سرنشین شخصی و بی دفاع اعم از زن و کودک داشت با شلیک موشک از ناو وینسنس سرنگون و کلیه سرنشینان آن را به شهادت رساندند.

در واقع این هم نوعی فشار بود درادامه فشارهایی که امریکایی ها  به جمهوری اسلامی تحمیل می کردند با هدف اینکه ایران را در شرایط دشوار وتنگنا قرار دهند تا آتش بس و صلح مورد نظر خودشان را بپذیریم.

لذا این حرکت مذبوحانه یک جنایت جنگی و ترورهوایی محسوب می شود که بر علیه تعدادی زن و کودک بی گناه از سوی امریکایی ها صورت گرفت.

این درحقیقت شیوه امریکاست. اگر ما به گذشته برگردیم یا درادامه مطالعه و بررسی کنیم می بینیم یک فهرست و سیاهه ای از اقدامات این چنینی در پروند سیا و رفتارهای متناقض امریکا وجود دارد.

آنها از همه حربه ها و ابزارها استفاده می کنند تا سیاست ها و رفتارهای خود را توجیح کنند. از جمله یکی از این حربه ها بحث حقوق بشر است که از این حربه هم درجاهای مختلف استفاده می کنند. علیه کشورهایی که مستقل هستند ، قدرت امریکا را به چالش می کشند و حاضر نیستند زیر سلطه امریکا باشند.

درکنار این، بحث تروریسم و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را مطرح می کنند، درحقیقت اینها  همه ابزار فشار هستند و امریکایی ها می خواهند با ایجاد محدودیت جلوی قدرت کشورهای مستقل، به ویژه جمهوری اسلامی را بگیرند.

هرزمانی که شرایطی پیش می آید و احساس می کنند قدرت نفوذ جمهوری اسلامی درحال گستردگی است از این حربه ها استفاده می کنند.

اینها اگر مدعی هستند و در گفتار و عملشان صادق هستند این همه جنایتی که در سراسر جهان در حال وقوع است را مانع شوند. امروز اعتقاد ما براین است که امریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشردر سطح دنیا مطرح است.

جنایاتی که امریکایی ها در نقاط مختلف دنیا، در افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... مرتکب می شوند و انسان های بی گناه را میکشند. زندانهایی که در عراق بر پا کردند و افرادی را که در آن مورد شکنجه قرار دادند و با بدترین رفتار آنها را تحقر و از حقوق اولیه محروم کردند! دراینجا این سوال مطرح است که آیا اینها بشرنیستند؟حقوق ندارند؟

درحقیقت اینها شعار و حربههایی است که امریکایی ها استفاده می کنند و همین هم عامل رسوایی آنها خواهد شد، چرا که این رفتارهای دوگانه دیگر برای همگان روشن شده است. درجایی که حقوق بشر به نفعشان است ازآدم کش ها و تروریست ها حمایت می کنند و درجایی که ملتی مظلوم از حقوق، دین، هویت و فرهنگشان دفاع می کنند محکوم به تروریست می شوند.

رفتار دوگانه استکبار جهانی جزء وقایع تلخ روزگار است که جهان با آن مواجه است.

اگر جایی برای دفاع از حقوق بشر درسطح دنیا وجود داشته باشد باید ازحقوق ملت های بی گناه که مورد ظلم قرار می گیرند دفاع شود که از آن جمله سرنشینان بی گناه هواپیمای ایرباس ایران هستند.

خبرگزاری دفاع مقدس: متاسفانه چه در زمان وقوع این جنایت و چه مدت ها پس از آن، شاهد سکوت معنادار جامعه جهانی بودیم. این سکوت حاکی از چه بود؟

امریکا امروز به عنوان کشوری قدرتمند مالک امپراتوری رسانه است. یعنی رسانه های قدرتمند دنیا در دست امریکا و رژیم صهیونیستی هستند. لذا آنها اجازه نمی دهند واقعیت ها به گوش مردم جهان برسد. آنها نمی خواهند مردم واقعیت رفتار جنایتکارانه شان را بفهمند، چراکه درآن صورت ماهیت رفتاری و سیاست های متناقضشان آشکار می شود.

امروز یکی از چالش های امریکا درسطح جهان عدم وجود رفتار صادقانه حتی با نزدیکترین هم پیمانان خود است. امریکا تماس های تلفنی هم پیمانان خود راهم شنود می کند درحالی که آنها هم پیمانان استراتژیک یکدیگر هستند.

آنها به واسطه قدرت رسانه ای، به راحتی واقعیات را به نفع خود تغییر می دهند و اجازه نمی دهند که اطلاعات زنده ای از جنایاتشان به مردم دنیا مخابره شود. بنابراین اگر اطلاعات و اخبار بر مبنای واقعیات از گوشه و کنار دنیا، ازجمله جنایت امریکا برعلیه هواپیمای مسافربری ایران به درستی مخابره شود خوی شیطانی امریکا و متحد نامشروعش یعنی رژیم صهیونیستی برای افکار عمومی جهان نمایان می شود.

اگر مردم واقعیت ها را بدانند افکار، نگاه و ارزیابیشان در مورد اعمال امریکا و هم پیمانانش بر ملا می شود و این چیزی است که آنها به شدت از آن پرهیز می کنند.

از طرفی بسیاری از کشورهای دست نشانده و وابسته نیز که منافع خود را در حمایت ولو ناحق از جنایات و سکوت در برابر زورگویی های امریکا می بینند لاجرم چشم بر واقعیات می بندند تا مبادا مورد غضب قرار گرفته و منافعشان به خطر بی افتد.

خبرگزاری دفاع مقدس: امریکایی ها مدعی بودند جنایتی که در12 تیر1367 مرتکب شدند عمدی نبوده و به اشتباه رخ داده است، درمقابل و چندی بعد با تجلیل و اعطا مدال افتخار به فرمانده ناو وینسنس که به واقع صادرکننده دستور وقوع این جنایت بزرگ است مواجه می شویم! ارتکاب چنین خطایی در سیستم نظامی حاصلش توبیخ است یا تشویق؟

براساس اسناد و شواهد متقن امکان اینکه این واقعه اشتباهی صورت گرفته باشد به هیچ وجه وجود ندارد، چون این ناو از ناوهای بسیار پیشرفته امریکا و برخوردارازسیستم و ابزارآلات  بسیار مدرن و قوی الکترونیکی بود.

بنابراین تشخیص اینکه این هواپیما یک هواپیمای جنگی نیست برایشان بسیار آسان بود. پس این فرضیه کاملا منتفی است. امریکایی ها با قصد و قرض و بدون هیچ اشتباهی این کار را کردند.

آن اوایل وقوع جنایت، امریکایی ها مسائلی را مطرح می کردند، ازجمله اینکه خلبان اشتباه کرده است، هواپیما قصد تجاوز به حریم ناو را داشته است و یا طرح موضوعات مردود دیگر، ولی واقعیت موضوع این است که حمله بسیار آگاهانه صورت گرفته بود.

ابزار قضاوت جهانی در اختیار و سلطه امریکاست. سازمان ملل، شورای امنیت، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و همه نهادهای بین المللی که وظیفه استقرار عدالت و رسیدگی به حقوق مردم جهان را دارند در سیطره قدرت امریکا و هم پیمانانش هستند و به دستور آنها کار می کنند. در شورای امنیت هم متاسفانه به خاطر نفوذ و سلطه امریکا این قضیه محکوم نشد و صرفا به ابراز تاسف و به پرداخت غرامت به بازماندگان اکتفا کردند.

بنابراین تقدیر ازآقای راجرز به عنوان فرمانده جنایتکار ناو وینسنس اتفاقا یک تشویق و قدردانی در راستای اجرای اهداف شوم دولتمردان امریکا بوده است. تقدیر از فرمانده ای نظامی که وظیفه خود را به درستی انجام داده است! به واقع تشویق در برابر خدمت و کار درست صورت می گیرد نه در برابر اشتباه، و این مدال افتخار به خاطر اجرای درست دستور فرماندهان ارشد بود که راجرز آن را اجرا کرد!

خبرگزاری دفاع مقدس: به لحاظ قانونی و حقوقی در سطح بین الملل، وقوع چنین جنایتی  چه عواقبی را برای کشور خاطی به دنبال دارد؟

این وقایع درماهیت، قابل دفاع نیست و درواقع یک اقدام جنایتکارانه است که درجاهای مختلف این اقدامات انجام میشود. اینها بیشتر استفاده های ابزاری است که از مفاهیم و ارزش های جهانی صورت می گیرد که یکی از آنها متاسفانه بحث حقوق بشر است که حربه ای در دست امریکایی ها شده است.

لذا جنایتی که در12تیر1367رخ داد درمجامع جهانی باید محکوم می شد، به عنوان یک اقدام جنایتکارانه تلقی می شد، فرمانده ناو باید به عنوان یک جانی و جنایتکار جنگی معرفی و مجازات می شد، دولت امریکا باید محکوم می شد، منتهی به لحاظ آنچه اشاره شد که تمام لابی های قدرت جهانی در اختیار آنهاست، اعضاء شورای امنیت، اعضاء سازمان ملل، و سایر قدرت های تصمیم گیرنده جهانی درحقیقت تحت نفوذ و وامدار اینها هستند، لذا این مسئله تاثیر گذار بر روی ذهنیت و افکار عمومی جهان، حتی واقعیات موجود و تغییر آن به نفع و به سوی موازنه قدرت است که اغلب به همین صورت نیز می شود و در این حادثه تلخ و فراموش نشدنی برای دولت و ملت انقلابی ایران هم شاهد بودیم که مجامع حقوقی جهانی هرگز امریکا را محکوم نکردند و تنها در حد پرداخت غرامت از آن گذشتند.

اما این بحث از نظر ما هنوز باید به لحاظ حقوقی دنبال شود و امریکا باید محکوم شود و به عنوان جنایتکار در این حادثه معرفی شود. نفس مسئله به معنی ترور هوایی و جنایت جنگی باید دنبال شود تا امریکا صحنه جهان را دستخوش اقدامات جنایتکارانه خود قرار ندهد.

خبرگزاری دفاع مقدس: اگر این اقدام از سوی کشوری بر علیه امریکا انجام می گرفت چه اتفاقاتی رخ می داد و امریکایی ها چه می کردند؟

مطمئنا ازهمه ابزارشان استفاده می کردند. شما ببینید درهمین قضایایی که درچند سال اخیر پیش آمدو جنگ های منطقه ای که رژیم صهیونیستی راه انداخت چند بار موضوع به شورای امنیت کشیده شد اما امریکا اجازه نداد جنایت های آنها محکوم شود.

در چند روز گذشته شاهد هستیم که به بهانه مفقود شدن چند صهیونیست، آنهاچه فشاری به مردم کرانه باختری وارد کرده اند و در سکوت کامل خبری افراد مظلوم بسیاری را کشتند و به اسارت گرفتند و خانه هایشان را ویران کردند. اگر این جنایات قابل پیگیری است چرا حرکتی صورت نمی گیرد؟

بنابراین امریکایی ها آنچه که به نفعشان است را پیگیری می کنند و چیزی که برخلاف میلشان و منافعشان است به شدت نفی می کنند.

مطمئن باشید اگر مشابه واقعه 12تیر برای امریکا رخ می داد از همه ابزارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی خود استفاده می کرند، این حرکت را به شدت محکوم می کردند و بیانیه صادر می کردند و کشور خاطی را مورد فشار قرار می دادند و همه خواسته هایشان را کاملا اعمال می کردند و حتی ممکن است اقدام نظامی برعلیه دولتی، جریانی و گروهی که به زعم آنها متهم هستند انجام دهند، چرا که این اقدامات در کارنامه امریکا فراوان وجود دارد.

همین است که می گوییم رفتار متناقض و دوگانه در رفتار امریکا وجود دارد. اینها از همه چیز استفاده ابزاری می کنند و متاسفانه این عامل پیشبرد اهداف و سیاست های نادرست و نامشروع آنها است.

گفت و گو: رسول شادمانی

نظر شما
پربیننده ها