جدیدترین شماره «خیمه» با موضوع دهه‌های عزاداری منتشر شد

شماره جدید ماهنامه خیمه با موضوع دهه‌های عزاداری منتشر شد.
کد خبر: ۲۲۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ - 26February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ماهنامه خیمه در شماره 120 خود پرونده «دهه‌سازی‌های مذهبی» را گشوده و این موضوع را با کارشناسان در میان نهاده است و نظرات موافقان و مخالفان را منتشر کرده است.
 
خیمه در شماره جدید خود از یک سو با حجت‌الاسلام ناصر رفیعی به عنوان مخالف دهه سازی گقت‌وگو کرده و از طرفی به سراغ حجت‌‌الاسلام معاونیان از موافقین و مروجین دهه‌های عزاداری مصاحبه کرده است.

 جدیدترین شماره «خیمه» با موضوع دهه‌های عزاداری منتشر شد

حجت‌‌الاسلام رفیعی در بخشی از گفت‌وگویش با نقد مروجین دهه‌سازی گفته است: همانطور که در اسلام مرز شکنی حرام است، مرز تراشی هم حرام است، ما نباید حدود را بشکنیم و نباید حدود را بتراشیم، اگر قرار بود که در جریان داستان حضرت زهرا (س) و شهادت حضرت محسن (ع) یک برنامه‌ای باشد، ائمه تأکید می‌کردند و می‌گفتند، قرار نیست که ما بیاییم و به خاطر این مناسبت‌ها برای مردم زحمت ایجاد کنیم.

حجت‌‌الاسلام حامدرضا معاونیان نیز با رد کردن نظر مخالفان معتقد است: هیاهویی به پا شده و همه هیاهو هم متمرکز است در عزاداری دهه محسنیه؛ یعنی از صفر تا نه ربیع وگرنه کدام دهه بوده است که ساخته شده؟ ما مجموع عزاداری‌ها را جمع زدیم، رسید به نود و پنج روز، بگوییم صد روز... یک روز بر سر عریان شدن در هیئت‌ها دعواست یک روز بر سر گریستن، هرروز اختلاف جدیدی. مهم نیست؛ یک نفر می‌خواهد لخت شود یک نفر نمی‌خواهد. اختلاف سلایق را محترم بشماریم تا زمانی که وارد محدوده حرام نشدیم. این دگماتیزم و استبداد به رأی است که من بگویم حق همین است که من می‌گویم و هر کس هرچه غیر از چیزی که من می‌گویم بگوید او منحرف است.

گفت‌وگوی ویژه این شماره خیمه با حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی درباره  نسبت احکام و دین‌داری در جامعه مدرن است و حرف‌های جالب آذرتاش آذرنوش درباره زبان قرآن نیز از دیگر گفت‌وگوهای خواندنی خیمه است. آذرنوش استاد ادبیات عرب دانشگاه تهران در بخشی از گفت‌وگویش مدعی است: صدها کلمه قرآنی وجود دارد که تا معنای واقعی‌شان روشن نشود ترجمه قرآن به سامان نمی‌رسد. امروز ترجمه قرآن تقلیدی و تکراری شده است و ما انبوهی مترجم قرآن داریم که اصلاً عربی نخوانده‌اند. این افراد وقتی قرآن را مطالعه می‌کنند آن را لمس نمی‌کنند؛ بنابراین ترجمه‌شان نیز درست نیست.

گزارشی از جلسه شرح صحیفه سجادیه آیت‌الله فاطمی نیا و سرکشی به مسجدالرسول(ص) و دیدار با آیت‌الله قوچانی از دیگر مطالب خواندنی این شماره خیمه است.

ماهنامه خیمه را از دکه‌های مطبوعاتی منتخب و فروشگاه اینترنتی خیمه nashrekheime.ir خریداری کنید و یا از طریق سایت‌های اشتراک eshterak.ir و مگ‌ایران magiran.com مشترک شوید و یا نسخه الکترونیکی نشریه را در سایت طاقچه taaghche.ir مطالعه کنید.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار