یادداشت/ محمدصالح جوکار

رفتارشناسی دشمن

تحلیل رفتارشناسی گذشته و حال دشمن از این واقعیت حکایت دارد که طراحی دشمن برای انتخابات آتی از سه سطح «راهبردی»، «عملیات آشکار» و «عملیات پنهان» برخوردار است.
کد خبر: ۲۲۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸ - 01March 2017
رفتارشناسی دشمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدصالح جوکار طی یادداشتی نوشت:

انتخابات ریاست جمهوری در تمام ادوار انقلاب اسلامی، در کنار مشارکت حداکثری مردم و سهم قابل‌توجهی که در مشروعیت‌بخشی و تحکیم پایه‌های نظام دارد، فرصتی برای نظام سلطه است تا از این رهگذر، راهبردهای خود در قالب جنگ نرم را محک زده و نظریات شکست‌خورده خود را بار دیگر به بوته آزمون در آورد. از این رو، عرصه انتخابات سال آینده، از نظر آمریکا و متحدانش، موقعیتی راهبردی برای اجرای توطئه‌هایی است که معمولاً برای انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان تدارک دیده‌اند و  بر اساس تجربه فتنه 88، سناریوی جدیدی را برای اردیبهشت 96 تنظیم و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بر این اساس، سؤال اصلی این است که برنامه دشمن برای بهره‌برداری از فضای انتخاباتی چیست، چه سناریویی را می‌توان برای سوءاستفاده دشمن از این فضا پیش‌بینی کرد و اساساً چرا مردم و مسئولین وظیفه دارند تحرکات دشمن را رصد کرده و نسبت به آن‌ها هوشیار باشند؟ هدف این یادداشت، پرداختن به جزئیات تحرکات و دسیسه‌های احتمالی نیست بلکه مقصود، اشاره‌ای است به اهداف و سناریوهای آتی دشمن و ضرورت هوشیاری در برابر این تهدیدات.

تحلیل رفتارشناسی گذشته و حال دشمن از این واقعیت حکایت دارد که طراحی دشمن برای انتخابات آتی از سه سطح «راهبردی»، «عملیات آشکار» و «عملیات پنهان» برخوردار است که با تلفیقی از روش‌های سنتی و جدید که برگرفته از تجربه‌های شکست خورده آنان در دوره‌های پیشین انتخابات‌ است، به مرحله اجرا در می‌آید.

1. به زعم طراحان این توطئه، اعمال فشار سیاسی و اقتصادی با چاشنی تهاجم رسانه‌ای و جنگ تبلیغاتی در سطح راهبردی، زمینه واگرایی بین جامعه و نظام را فراهم می‌آورد و معمولاً با دستاویز حمله به نهادهای انقلابی مانند شورای نگهبان شکل می‌گیرد.

2. در سطح آشکار، سونامی رسانه‌ای مطبوعات و رسانه‌های خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

3.  در سطح پنهان، رسانه‌های نوظهور و شبکه‌های اجتماعی، ابزار مهم عملیات به شمار می‌آیند. از نظر هیئت‌های اندیشه‌ورز غربی که نقش مشورت‌دهی را به سیاستمداران را ایفا‌ می‌‌کنند، طرح‌هایی مانند فراهم کردن بسترهای نافرمانی مدنی، مبارزه‌طلبی بدون خشونت، اغتشاش و شورش‌های اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی باید به شکلی جدید که فاقد ضعف‌های پروژه سال 88 باشد، صورت گیرد. ارزش راهبردی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تغییرات مورد نظر نظام سلطه در ایران تا حدی است که چندی پیش، مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه‌ای، وزارت خارجه آمریکا را موظف کرد تا برای پیشبرد عملیات‌های روانی در ایران، دست به ارائه استراتژی جامع اینترنتی بزند.

از این منظر نگاه دشمن به انتخابات شامل سه مؤلفه مهم است:

اول، انتخابات و مبارزات انتخاباتی از نظر نظام سلطه، تلاش برای زیر سؤال بردن اصل کارآمدی نظام است تا ضعف‌های کشور به شکل ‌اغراق‌آمیز و حداکثری به پای ناکارآمدی جمهوری اسلامی نوشته شده و در نهایت، در رأی‌دهندگان، احساس ناامیدی از بهبود شرایط را القاء‌ کنند. طرح بعدی یا «پلن بی» (Plan B) که به عنوان مکمل در دستور کار قرار خواهد گرفت، موضوع «تحریم انتخابات» است که همه ساله با نزدیک شدن به موعد انتخابات، شاهد آن بوده‌ایم.

دوم، گره زدن حل مشکلات کشور به برقراری با رابطه با آمریکا از دیگر مواردی است که دشمن تلاش دارد تا ورشکستگی ادعایی اقتصاد ایران را به قدرت تحریم‌های آمریکا نسبت داده و تأکید کند که در صورت دست کشیدن انقلاب اسلامی از مقاومت و احکام اسلامی برای رعایت به اصطلاح حقوق بشر! گشایش‌های اقتصادی و بین‌المللی ایجاد خواهد شد. متأسفانه برخی از پالس‌های اشتباه و اظهارات نسنجیده در داخل مبنی بر تقابل نابرابر و نامتوازن بین ایران و آمریکا، جسارت دشمن را بیشتر کرده است، بنابراین، هم‌زمان با شروع جنگ نرم با محوریت انتخابات، آمریکا و غرب درصدد بر خواهند آمد با پروژه «منجی‌سازی» و حمایت ضمنی از جریان‌های خاص، چهره‌‌ای مثبت از خود به نمایش گذاشته و وانمود کنند که اگر مردم به طیف‌ها یا جناح‌هایی که طرفدار رابطه با غرب و آمریکا هستند رأی دهند، مشکلات کشور رو به حل شدن و گشایش خواهد رفت!

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که بخش کمتری از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها باز می‌گردد، بقیه مشکلات اقتصادی و معیشتی ربطی به تحریم‌ها ندارند و در سوء مدیریت‌ها و عملکردهای غیرانقلابی ریشه دارد. بنابراین، مانور دشمن در این زمینه به کم‌کاری‌ها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باز می‌گردد و با وجود نیاز مفرط کشور به اجرای این سیاست‌ها، در سال اقتصاد مقاومتی نه اقدام و عمل قابل‌توجهی صورت گرفته و نه حتی گزارشی در این زمینه ارائه شده است!

سوم، بحث نفوذ در ستادهای انتخاباتی و اتاق‌های فکر جریان‌های سیاسی، بحثی جدی است و ارتباط گرفتن و نقش‌آفرینی سفارت انگلیس و برخی دیگر از سفارتخانه‌های اروپایی در ماه‌های منتهی به انتخابات 88 را نباید فراموش کرد. متأسفانه برخی خواص با بی‌بصیرتی از نقشه نفوذ دشمن و سوء استفاده از جایگاه آن‌ها غفلت کرده و همان کاری را در انتخابات‌های گذشته انجام دادند که مورد نظر بدخواهان کشور بود. بنابراین، نقش مردم و مسئولین برای سد کردن راه نفوذی‌های دشمن به عرصه فعالیت‌های انتخاباتی در فرصت باقی‌مانده، حیاتی و بسیار حائز اهمیت است.

با وجود همه تلاش‌ها، توطئه‌ها و نقشه‌ها برای ضربه زدن به انتخابات و دلسرد کردن مردم برای حضور مؤمنانه و انقلابی در پای صندوق‌های رأی اما بصیرت ملت شریف ایران و اشراف آن‌ها به تحولات داخلی و خارجی، تمام امید دشمنان را به یاس بدل کرده و هوشیاری آنان،‌ همواره مانع از تحقق اهداف هژمونی غرب شده است. از آنجا که روند تحولات منطقه به سرعت در راستای اهداف انقلاب و مقاومت اسلامی به پیش می‌رود، تردیدی نیست که ملت بصیر ایران با حضور حداکثری و آگاهانه مانند همیشه از این آزمون بزرگ، سربلند بیرون خواهند آمد.
 
منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها